Home » הבלוג שלנו » הצילו !!! הפסיקו לשרוף סטרטרים

הצילו !!! הפסיקו לשרוף סטרטרים

Posted

הרי לכם תופעה מזיקה שחוזרת על עצמה.


התנעות של מטוס CWK , שהשתבשו עד כדי כך ש “נגמר המצבר”, ובמקרים רבים גם נשרף הסטרטר (מתנע בעברית).


לצערנו, במשך חמש שנות טיסותיו של המטוס אצלנו במונאייר, נשרפו כבר מספר סטרטרים, תמיד בעקבות התנעה לא נכונה.


לפני כשנתיים, פרצה אש במנוע של מטוס ססנה מדגם זהה S172 בחברה אחרת, כתוצאה משריפת סטרטר בזמן ההתנעה.
כך שזו גם יכולה להיות תופעה מסוכנת.


מאחר ותופעת שריפת סטרטר משביתה את המטוס לפרקי זמן ארוכים וגורמת נזק כספי ניכר, מצאנו לנכון לצאת במסע הסברה וחינוך בדבר נוהל התנעה נכון למטוס CWK.


או ליתר דיוק נאמר כי הנוהל הבא עקרוני הוא, ומתאים באופן כללי להתנעת כל המנועים שמצויידים במערכת הזרקת דלק.
למותר לציין כי יש להתייחס לכל סוג ודגם מנוע על פי הכתוב בספר היצרן.


מנוע בעל מערכת הזרקת דלק, לעיתים קשה יותר להתנעה מאשר מנוע המצויד במאייד.
בעיקר כשהמנוע חם. אולם כאשר פועלים במדוייק לפי ההנחיות, בדרך כלל המנוע מניע מצויין ומיד.


במנוע המצויד במערכת הזרקת דלק, אין את משאבת התיחול המוכרת לנו מהמטוסים הישנים המצוידים בקרבורטור.


תיחול ראשוני של מערכת הדלק במנוע הזרקה נעשה על ידי משאבת הדלק החשמלית, משאבת העזר שמזריקה דלק לסעפת היניקה בכמות מספקת ומבוקרת שמאפשרת התנעה טובה.


אני ממליץ לכל אחד מאיתנו שילמד ממקורותיו על עיקרון פעולת מערכת הזרקת דלק. הבנת עקרון הפעולה תביא להבנת הצורך בפעולות ההתנעה השונות למנוע קר ומנוע חם.


מטוס CWK


הקפידו על נוהל ההתנעה בדיוק כפי שהוא כתוב בספר המטוס, והוא מניע מיד וללא כל הפרעה.


שימו לב שהנוהל תורגם לעברית וכתוב במדוייק בחוברת הבד”ח שניתנת לרכישה במבצעים.


ראשית, עליך לסיים בהקפדה את הבדיקות לפני התנעה, ולאחר שקבלת מהמגדל אישור להתניע, עליך לבצע את הפעולות הבאות, בדיוק לפי הסדר הכתוב כאן.


במנוע קר:


  1. פתח מצערת קדימה כ 1 ס”מ.
  2. משוך את ידית תערובת לאחור לגמרי, למצב הפסקת פעולת המנוע.
  3. הפעל משאבת עזר חשמלית.
  4. דחוף קדימה את ידית התערובת למצב עשיר.
  5. בדוק שמד ספיקת הדלק “Fuel Flow” מראה זרימה בקצב של כ 2 עד 3 גלון לשעה. זה יקרה תוך 3 עד 5 שניות.
    הערה חשובה: היזהר בשלב זה מלהציף את המנוע בדלק.
  6. משוך בחזרה את ידית התערובת לאחור, למצב הפסקת המנוע.
  7. סגור את משאבת העזר החשמלית.
  8. שים את ידך הימנית על ידית התערובת, היה מוכן!
  9. ביד שמאל הפעל מתנע, העברת המפתח למצב Start. לא יותר מ 10 שניות !!!
  10. מיד כשהמנוע “תפס”, דחוף בעדינות ובתנועה אחידה ומתמשכת, את ידית התערובת, קדימה למצב עשיר.
  11. וודא עליית לחץ שמן ושמור, בעזרת המצערת, את המנוע ב 1000 סל”ד.

אם המנוע לא התניע כי הוא הוצף בדלק, יש לפנות את עודפי הדלק מהמערכת על ידי המשך הפעלת המתנע למשך כמה שניות נוספות, כאשר המצערת פתוחה וידית התערובת במצב סגור לגמרי (משוכה לאחור).


המשך סיבוב המנוע גורם לשאיבת עודפי הדלק לתוך הצילינדרים, ומביא את התערובת של דלק – אוויר ליחס הרצוי, ואז לנסות ולהתניע מחדש.


סדר הפעולות הוא כדלהלן:


  1. וודא שמשאבת העזר החשמלית סגורה.
  2. משוך את ידית תערובת לאחור לגמרי, למצב הפסקת פעולת המנוע.
  3. פתח ביד ימין את המצערת קדימה לחצי עד שלשה רבעים טווח מהלך המצערת.
  4. ביד שמאל הפעל המתנע (מקסימום 10 שניות).
  5. מיד כשהמנוע “תפס”, דחוף בעדינות ובתנועה אחידה ומתמשכת, את ידית התערובת, קדימה למצב עשיר.
  6. הבא מצערת ל 1000 סל”ד.

מיד כשהמנוע הותנע, כמו בכל ההתנעות של מנועי המטוסים באשר הם, וודא לחץ שמן בתחום הירוק במד לחץ השמן, וכמובן אם לחץ השמן לא עלה תוך 30 שניות יש להפסיק מיד את פעולת המנוע.


במנוע חם:


  1. פתח מצערת קדימה כ 1 ס”מ.
  2. וודא שמשאבת העזר החשמלית סגורה.
  3. וודא שידית תערובת משוכה עד הסוף לאחור, למצב שלהפסקת פעולת המנוע.
  4. שים את ידך הימנית על ידית התערובת, היה מוכן!
  5. ביד שמאל הפעל מתנע, העברת המפתח למצב Start. לא יותר מ 10 שניות !!!
  6. מיד כשהמנוע “תפס”, דחוף בעדינות ובתנועה אחידה ומתמשכת, את ידית התערובת, קדימה למצב עשיר.
  7. הבא מצערת ל 1000 סל”ד.

מיד כשהמנוע הותנע, כמו בהתנעות בכל מנועי המטוסים באשר הם, וודא לחץ שמן בתחום הירוק במד לחץ השמן.


וכמובן אם לחץ השמן לא עלה תוך 30 שניות יש להפסיק מיד את פעולת המנוע.


 CWK


ועכשיו הסבר קצר על הפעולות שתוארו לעיל:

במנוע שמקורר בקירור אוויר, מסוג מנועי הבוכנה המוכרים לנו, כל זמן שהפרופלר מסתובב קיימת זרימת אוויר שמקררת את תא המנוע.


כך נשמרת טמפרטורה סבירה, גם כשהמטוס על הקרקע.


אולם ברגע שכיבינו את המנוע בסוף הטיסה או למשך חניה קצרה על הקרקע, קירור המנוע נפסק והטמפרטורה בתא המנוע עולה בצורה משמעותית בדקות הראשונות לאחר כיבוי המנוע.


במנוע המצוייד בקרבורטור, הוא הקרבורטור, מורכב מתחת למנוע, מחובר מתחת לסעפת היניקה.


בדרך כלל, למעט ימים חמים בצורה יוצאת דופן, הטמפרטורה באזור זה של תא המנוע לא גבוהה במיוחד.


הדלק שנמצא בקרבורטור ובצנרת נשמר במצב נוזלי ואינו הופך לאדי דלק (מתאדה).
כך שבעת הצורך להניע מנוע חם, קיים דלק במצב נוזלי שניתן לשאיבה, ומיד ניתן להניע בו את המנוע.


במנוע המצוייד במערכת הזרקה, הצנורות הדקים שמעבירים את הדלק למזרקים, נמצאים מעל הצילינדרים.


מאחר והטמפרטורה עולה מאד, הדלק שבצנורות האלה מתאדה (זכור ! נקודת הרתיחה של דלקLL 100 היא נמוכה), הו אז כמות אדי הדלק, שכבר נמצאת בסעפת היניקה, היא מספקת כדי שנוכל להניע את המנוע ללא צורך בהזרקת דלק נוספת ממשאבת העזר.

על כן זכור היטב את סדר הפעולות להתנעת מנוע חם ופעל לפיהן.


הערה, שאמנם לא שייכת לעניין התנעה חמה, אבל הגורם לתקלה הוא זהה ולכן חשובה מספיק כדי שנזכיר אותה כאן:


במנועי הזרקה בעיקר, (לעיתים גם במערכות עם קרבורטור), כאשר קירור המנוע לא יעיל, למשל בנסיקה ממושכת, עלולה לקרות תקלה בה המנוע יאבד סל”ד או אפילו יפסיק לפעול.


זאת בעקבות חסימת אדים (vapors lock) הדלק מתאדה בצנורות בדרכו למזרקים.


תקלה שנוצרת כמובן בגלל התאדות הדלק בצינורות עקב הטמפרטורה הגבוהה בתא המנוע.
משאבת הדלק, גם המכנית וגם משאבת העזר החשמלית, אינן מסוגלות לשאוב אוויר, אדי דלק, אלא רק נוזל, ולכן לא תעזורנה כאן.


הפתרון פשוט יחסית. לייעל את קירור תא המנוע.
מדי פעם לעצור את הנסיקה ולעבור לטיסה י”א מידי כמה זמן.


בטיסה י”א טסים בכוח מופחת כך שפליטת החום מהמנוע קטנה יותר.

מהירות הטיסה גבוהה יותר ועקב כך מעבר כמויות גדולות יותר של אוויר קר יותר בתא המנוע וקירור יעיל יותר.
כך נוכל לשמור על טמפרטורה נוחה של ראש המנוע וטמפ’ השמן סבירה ומתאימה כדי למנוע חימום יתר והווצרות חסימת אדים.


סטארטר


איך נמנע משריפת הסטרטר (וגם נמנע מ”לגמור” את המצבר)?


המתנע (סטרטר) הוא מנוע חשמלי קטן שמסובב את גל הארכובה של מנוע הבוכנה של המטוס.
סיבוב גל הארכובה מסובב גם את המגנטו שמפיק את הנצוץ הדרוש להצתת הדלק ולהפעת מנוע הבוכנה.


מהיותו מנוע חשמלי קטן שמפעיל כוח רב מאד כדי לסובב את גל הארכובה, הסטרטר צורך זרם חשמלי בעצמה גבוהה מאד.


כאשר אנו מסובבים את מפתח ההתנעה זורם זרם חשמל מהמצבר לסטרטר בסדר גודל של 250 – 350 אמפר ואפילו יותר.


זרם חזק כזה שזורם דרך הסטרטר במשך זמן קצר, הוא זה שנהפך לכוח חזק מאד, שמתגבר על התנגדות מנוע הבוכנה אותו אנו מנסים להתניע.


כאשר הזרם החשמלי מסופק מהמצבר לזמן קצר, מספר שניות בודדות, הסטרטר לא מספיק להתחמם.


אולם כאשר מנוע הבוכנה מתקשה בהתנעה ואנו נמשיך להחזיק את מפתח ההתנעה במצב START, הסטרטר יתחמם כל כך, שהחוטים של סלילי המנוע החשמלי הקטן הזה ישרפו.


בהזדמנות חגיגית זו ששרפנו את הסטרטר גרמנו בעקיפין נזק נוסף – למצבר.


פריקה מתמשכת, מהירה מדי, בעצמת זרם גבוהה, תגרום לאיבוד כל המטען החשמלי מהמצבר כך שלא תשאר בו אנרגיה מספקת לספק למערכת החשמל של המטוס.


במקרה הטוב נטען מחדש את המצבר על ידי חיבור מטען חיצוני למצבר, ונחזיר לו את המטען החשמלי.


במקרה הפחות טוב – פריקה מהירה וחזקה של המצבר עלולה לגרום לו נזק בלתי הפיך.
המצבר לא ניתן לתיקון כך שנאלץ להתקין מצבר חדש. (לא ארד כאן לפרטים אבל יכול גם להיגרם נזק עקיף לאלטרנטור שיאלץ לעבוד קשה כדי לטעון מצבר מת).


קראו בקפדנות ובריכוז את ספר המטוס דף 4-20 (ספר המטוס שמופץ במונאייר) כתוב שם מדוייק על מחזור ותזמון ההתנעות לסטרטר הזה.


ולנוחות אלו שמתקשים באנגלית אני מתרגם כאן :


“סובב את הסטרטר למשך לא יותר מ 10 שניות ותן לסטרטר להתקרר במשך 20 שניות נוספות.
תהליך זה מותר שיחזור רק עוד 2 פעמים.
לא התנעת אחרי 3 ניסיונות התנעה – תניח לסטרטר להתקרר 10 דקות לפני שתנסה להניע פעם נוספת.”


לאחר גמר ההמתנה של 10 דקות מותר לחזור על מחזור נוסף של 3 ניסונות התנעה לפי התזמון שכתוב לעיל.


לא הצלחת להניע גם לאחר מחזור ניסיונות ההתנעה השני הפסק לנסות וקרא למכונאי שיאתר את הבעיה.


לאחרונה הותקנו סטרטרים חדשים בחלק מהמטוסים במונאייר.


סטרטרים אלה מחייבים התייחסות מיוחדת בזמן ההתנעה. שימו לב היטב וחפשו במטוס את המדבקה שנראית כמו זו להלן.


מדבקת אזהרה לסטרטר


פעלו במדוייק על פי הכתוב כאן כדי שנוכל כולנו לטוס בהנאה ולא לבזבז זמן על מטוס מושבת כתוצאה מתפעול לא נכון.


יהודה ביין.