כמה בין זכות וטו לעבודת צוות בטיסה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

מאת: אורי אביב, מדריך טיסה במונאייר


לפני מספר שנים נספו הטייסים דובי לבנון ז”ל וחגי אריאל ז”ל בתאונת טיסה שהתרחשה לאחר שכבה מנוע הססנה 182 4X-CHX שבה טסו מהרצליה לראש פינה.


במטוס טסו שני טייסים בעלי רשיון טיס פרטי. שניהם היו מוסמכים על המטוס ושניהם ישבו ליד ההגאים.

את מה שהתחולל בתא בדקות והשניות שלפני ההתרסקות אפשר רק לדמיין, וקיים רק סיכוי קלוש שננחש נכון את מה שהתרחש שם באמת.


רבים מאיתנו כבר חוו את הסיטואציה שבה אנחנו יושבים כנוסעים ליד טייס אחר (או שלידנו יושב טייס). על פי תקנות הטיס רק אחד מוגדר כטייס המפקד. בואו ננסה לנתח את הדינאמיקה המתפתחת, ויש לי הרגשה שחלק מן הקוראים ייזכרו בדברים דומים שחוו גם הם בעבר.


בואו נגדיר את טייס א’ כטייס המנוסה יותר בין השניים.


מקרה 1: טייס א’ המנוסה הוא הטייס המפקד


במקרה זה טייס ב’ אמור להיות רגוע וחסר דאגה. האמנם? אולי טייס א’ הותיק חורג מהסנטדרטים הבטיחותיים שאליהם רגיל טייס ב’? לדוגמה: אולי טייס א’ ממשיך בנתיב במזג אוויר שטייס ב’ לא היה מעיז להכנס אליו? אולי טייס א’ מחליט להמשיך לנחיתה בקריית שמונה למרות שהמפעיל שוקי אוחנה המנוסה, דווח שהרוחות חזקות ומשביות והוא ממליץ בחום לוותר ולנחות בראש פינה?


ואיך בד”כ נוטה להתנהג טייס א’? האם הוא ינסה להרשים את טייס ב’ בביצועיו והחלטותיו באופן שידגיש שהוא ותיק יותר? ואולי בגלל שהוא יודע שטייס ב’ מבין משהו בטיסה, הוא ינסה להפחית את חרדותיו של זה, על ידי כך שלא יציף בעיות (למשל הודאה בעובדה שמעולם לא התנסה בגישת מכשירים מתחת ל800 רגל מעפ”ש בתנאי IMC אמיתיים)?


מקרה 2: טייס ב’ הצעיר הוא הטייס המפקד


במקרה זה טייס א’ המנוסה עלול לשדר חוסר נוחות לגבי ביצועיו של הצעיר. חששות אלו המתבטאות בשפת הגוף שלו נקלטות אצל הטייס המפקד ועשויות לגרום לשתי תוצאות:


1. הטייס המפקד הצעיר מפגין תלות במנוסה שלצידו, הוא סומך על כך שישמור עליו והוא נוטה לבצע דברים שאולי לא היה עושה אם היה טס לבד.

 

2. מצד שני, הטייס המפקד עשוי אולי להפגין התנהגות דווקאית ולדחות על הסף כל התערבות או הצעת עזרה מצידו של טייס א’ הוותיק.


ואיך יתנהג טייס א’ הותיק המוצא עצמו במעמד של נוסע שאסור לו להתערב בהטסה, למרות שהצעיר שלצידו אולי מעורר את השאלה המתבקשת “מי נתן לו רשיון לכל הרוחות?”


מה שתארתי לעיל הן סיטואציות במצבי טיסה רגילים לגמרי. ועכשיו נסו לדמיין מה קורה כאשר הצוות שלנו נקלע למצוקה או למצב חרום.


איך יגיב טייס ב’ המתפקד כנוסע בכניסה למצב של חרום? האם ינסה לעזור באופן חיובי (ציתות מהפמ”ת או אולי מהבד”ח, אולי יעזור בחיפוש תדרי רדיו וכו’). האם יפריע בגלל ההיסטריה שאליה הוא עשוי להכנס?


ואיך יגיב טייס א’ המנוסה כאשר ימצא את עצמו בחרום אמת כאשר הטייס המפקד הוא צעיר מבטיח אבל חסר נסיון וזה לו חרום האמת הראשון בחיים? האם יצליח להמנע מהתערבות בהגאים כשירגיש שחייו תלויים מנגד?
כאשר אנחנו מתחברים לחבר לטיסה אנחנו למעשה מצטרפים כשחקנים למשחק התפקידים שתואר.


הקוראים מוזמנים להגיב לדברים שתוארו על ידי סיפור אישי המדגיש את הבעייתיות שבטיסות מסוג זה וגם להציע מנסיונם המלצות לטיפול בסיטואציות המתוארות.


המחבר מבטיח להציע המלצות כיצד ניתן לשפר את תפקוד הצוות היוצא לטיסה משותפת מהסוג המתואר בכתבה. ההמלצות יופיעו בכתבת המשך, בניוזלטר הבא, שבה יוסבר גם הקשר שבין מתן זכות וטו ועבודת צוות בטיסה פרטית.


בין זכות וטו ועבודת צוות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.