אמצעי בטיחות בשדות התעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

עונת החופשות בשיאה ומאות אלפי אנשים פוקדים את שדות התעופה בכל רחבי העולם מדי יום ומידי שעה. ההתרגשות וההמולה בנמלי התעופה מכילה לא רק את הביקור בדיוטי פרי אלא גם מעבר ארוך ומייגע בדלפקי הבידוק הביטחוני עד העלייה למטוס גם אם מדובר על טיסות פרטיות. רשימת ההגבלות על הציוד המותר והאסור להעלאה למטוס, בין אם מדובר בתיק יד או מזוודה לבטן המטוס, משתנה בהתאם לנתיב התעופה והחברות השונות אשר בהם טסים. אנשים רבים מתלוננים על מהות האיסורים ורואים בהם מיותרים לחלוטין, אך האם ישנם סיבות מוצדקות לכך?


אמצעי בטיחות בשדות תעופה


5 סיבות לקיומן של אמצעי הבטיחות


פתיחת תיקים וחיפוש גופני


בשנות ה – 60 וה – 70 של המאה העשרים חלו מקרים רבים של חטיפות מטוסים בין אם הם נערכו למטרות פוליטיות, לאומניות ובין אם בוצעו בהם דרישות כופר כספיות. החטיפות הללו בוצעו לאחר שלמטוסים עלו החוטפים עם כלי נשק שהוחבאו בתיקי היד או אף על גופם. במטרה לצמצם את נגע החטיפות האוויריות הוחלט במנהל התעופה הבינלאומי על בידוק תיקים ידני חיפוש פיזי של הנוסעים.


הסרת נעליים


תהיתם פעם מדוע, כאשר נערך חיפוש גופני, ישנה גם בקשה להסיר לגמרי את הנעליים? לאחר ההתקפות במגדלי התאומים בארה”ב שהתרחשו ב – 11 בספטמבר 2001 ניסה פעיל של “אל-קעידה” לבצע פיגוע נוסף במטוס. הוא הטמין פצצה בתוך נעליו ועבר את כל שלבי הבידוק הביטחוני. מה שפגע ביכולת שלו להפעיל את הפצצה היה אלמנט ההזעה. הוא פשוט הזיע בנעליו והפצצה התמלאה בלחות ולא הופעלה כראוי. דיילת אוויר אשר ראתה את הניסיונות שלו להדליק את הפיוז של הפצצה באופן ידני עצרה אותו והזעיקה את כוחות הביטחון. מאז, כאשר ישנו בידוק גופני מבקשים להסיר גם את הנעליים והן עוברות שיקוף מקיף.


בקבוקי שתייה קטנים


יצירתיותם של אלו המבקשים לפגוע בכלי הטיס ובקהל הנוסעים הרב עולה בכל עת. בשנת 2006 הצליחו כוחות הביטחון הבריטיים למנוע פיגוע באחד מכלי התעופה של צי המטוסים אשר טסו אל ארה”ב. הפיגוע היה אמור להתבצע באמצעות מימן על-חמצני אשר הוסתר בבקבוק שתייה גדול. מאז נכנסה לתוקף ההנחיה כי אין להעלות בקבוקי שתייה גדולים או נוזלים בכל צורה אשר הובאו מחוץ לשדה התעופה.



שיקוף מזוודות


זהו אולי אמצעי הבטיחות בתעופה הנפוץ ביותר הקיים בקרב שדות התעופה. כולם עוברים את תהליך השיקוף, גם לאחר שנלקחו המזוודות אל בטן המטוס. עד לרגע הגעתן אל כלי התעופה, עוברות המזוודות תהליך סינון קפדני ביותר הכולל מספר שיקופים וזאת במטרה למנוע פיגועים כדוגמת הפיצוץ שהתרחש בשנת 1988 בטיסת פן-אם אשר יצאה מפרנקפורט לדטרויט. בטיסה זו הופעלה פצצה מתוך תיק אשר הוטמן בבטן המטוס. הפצצה אשר הופעלה הביאה למותם של כל הנוסעים. התגובה המידית לפעולה זו הובילה לידי בדיקות מדוקדקות של כל המטען הנשלח אל בטן המטוס עד היום.


חפצים חדים


ההתקפה הכי ידועה בתולדות ההיסטוריה של התעופה האווירית היא הפלת המטוסים על מגדלי התאומים ב – 11 לספטמבר 2001. בהתקפה זו לא היה צורך בפצצות מיוחדות או נוזלים מסוכנים. הטרוריסטים הכניעו את צוות המטוס בעזרת סכיני חיתוך פשוטים. באופן מפתיע במיוחד, 4 מהמפגעים עברו את השיקוף הידני לאחר שזה צפצף ללא הרף ועלו למטוס מאחר ובתקופה זו הרשו להעלות סכיני חיתוך וחפצים חדים כגון פצירה או אולר קטן לגוף המטוס. לאחר התקפה זו חל איסור חמור על הכנסת חפצים חדים למטוסים בכל חברות התעופה בעולם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.