ביטחון שדה בתחום התעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אפקט הגלובליזציה העלה באופן משמעותי את האפשרות והיכולת של מטיילים רבים לנוע בין ארצות רבות בכל רחבי העולם. כניסתם של חברות תעופה חדשות אשר מציעות לקהל כרטיסי טיסה במחירים מוזלים הגבירה את התנועה בשדות התעופה העולמיים וניתן לראות מגוון רחב של אנשים הטסים בכל ימות השנה אל עבר היעדים הנחשקים.


העלייה הגוברת בתנועת האנשים בנמלי התעופה גורמת לאפקט נוסף מצד אירגוני טרור עולמיים, החיפוש המתמיד בדרכים ובשיטות חדשות לפגוע בקהלים גדולים. שירותי הביטחון של שדות התעופה עובדים בצורה נמרצת ומפתחים בכל עת כלי ביטחון שדה חדשים אשר יעניקו להם תמיד את האפשרות להיות מספר צעדים קדימה.


ביטחון שדה בשדות התעופה


ביטחון שדות התעופה בישראל


מאז שנת 2012 פונים באופן ישיר מדינות רבות אל רשות התעופה בישראל על מנת להכשיר את פקחי הביטחון. מדינת ישראל מאז ומתמיד שמה דגש גדול על ביטחון מדיני ושדות התעופה אינם יוצאים דופן. זוהי הסיבה העיקרית שבגללה ישנה שמירה הדוקה על הכשרת עובדי ביטחון, סטנדרטים ביטחוניים גבוהים ומודעות ציבור ברמה עליונה. הכל נעשה על מנת למנוע מאירגוני טרור ומפגעים מלהגיע אל האזור הקרוב למטוסים בשדה התעופה.


כדי להגביר את היכולת של ביטחון השדה ישנה היערכות במספר מישורים:


  • הרכבים המגיעים אל נמל התעופה בתל אביב עוברים בדיקה ראשונית ונעצרים במחסום. הבודקים בוחנים היטב את כלי הרכב ומפעילים שיקול דעת לגבי ההמשך. עמדת הבודקים מצוידת במכשיר הקורא את לוחית הרישוי ומקושר באופן מידי אל המאגר הארצי.
  • בשדה התעופה בישראל קיימת מערכת סינון המשלבת בדיקה בעל פה עם בחינה של מזוודות הנוסעים. הבדיקה הזו נערכת לאחר הכניסה לשדה כאשר פקחים מגיעים ובודקים את הדרכונים ויוצרים קשר אישי עם כל אחד מן הנוסעים. סעיף זה מאפשר התחלת זיהוי של גורם עוין פוטנציאלי.
  • מישור נוסף המסייע לביטחון בשדה התעופה הישראלי הוא יצירת פרופיל חשוד. באירופה אלמנט זה אינו נהוג מסיבות שונות אבל בישראל נוהגים לחלק את אוכלוסיית הנוסעים לקבוצות שונות בעלי אופי משתנה המתבסס על דמוגרפיה, מידע היסטורי ומידע כוללני הנאגר במערכת בעת הכרטוס. כאשר יותר מאחד המאפיינים עולה כך גם עולה רמת הביטחון ונערכת בדיקה מדויקת יותר לנוסע הספציפי.
  • החלק האחרון בסינון הנוסעים מגיע כאשר נערכת בדיקת השיקוף הן לנוסע וגם לציוד שלו. גם במהלך הזה ישנה אינטראקציה קבועה עם הנוסע והוא מתוחקר ונשאל שאלות רבות עד לרגע שבו ניתן לו האישור לעבור באופן סופי. כאשר ישנו חשד כלשהו, נלקח הנוסע אל חדר צדדי והוא נבדק ביסודיות.


מוגבלותם של מכשירים


בכל שדות התעופה בעולם ישנם מכשירי שיקוף אוטומטיים הסורקים את תכולת המזוודות. אבל, המכונות הללו מתוכנתות לחפש דברים מסוימים ואינן יכולות להרגיש ולחוש באופן אינטואיטיבי את קהל הנוסעים. לכן קיימת חשיבות רבה לנוכחות אנושית, מקצועית ומוסמכת בכל אזורי השדה כדי להגביר את תחושת הביטחון בקרב הנוסעים ולצמצם את האפשרות לפעולת טרור ברמה ניכרת.


פיתוח טכנולוגי והשימוש בו תלוי בפקטור אנושי המפעיל אותו. אנשי הביטחון הם אלה המפעילים את המכשור הזה וככאלה עליהם גם לקבל אחריות כבדת משקל בכל הנוגע לשלום האנשים הנמצאים במחיצתם. מתוך המחשבה הזו, שדה התעופה נתב”ג הינו בעל אחריות מן הגבוהות בעולם כולו וזאת לעומת שדות תעופה ברחבי אירופה המחזיקים במכשירי שיקוף שונים ומדריכים את הפקחים שלהם בצורה אחרת.


בידוק בטחוני בשדות התעופה


ביטחון שדה מושלם


בשום מקום בעולם לא קיימת חיה כזאת הנקראת “ביטחון שדה מושלם”, גם לא בשדה התעופה בישראל. המטרה העליונה היא תמיד להיות צעד אחד קדימה מבחינה מחשבתית תוך הפעלת כלים יישומיים לנטרול אויבים. קידמה טכנולוגית משתפרת כל הזמן ונולדים מידי יום מכשירים חדשים אשר מסייעים ביצירת פרופיל חשוד. אבל, הגורם האנושי הוא זה שמשנה את התמונה, אנשי הביטחון והפקחים בשדות התעופה הם האנשים המוכשרים ביותר להגברת רמת הבטיחות בשדה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.