האם ניתן למחזר מטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אורך חייו של מטוס נע בין 20 – 25 שנים לפני שמתחילים לחול עליו תהליכי בלאי מתקדמים אשר, בסופו של דבר, יוציאו אותו מכלל שימוש בחברות התעופה העולמיות. כאשר מגיע היום ובו יש צורך להוריד מטוס מן המסלולים של שדות התעופה הוא עובר תהליך מורכב אשר בסופו הוא יגיע אל “בית הקברות למטוסים” , אך גם שם אין הדבר אומר כי זהו סוף הדרך.


אחסון צי מטוסים הוא דבר יקר בפני עצמו ועל אחת כמה וכמה אחזקה של מטוסים אשר אינם פעילים יותר. בנוסף לכך, ישנם משמעויות הרסניות של זיהום קרקע, אוויר ומים כאשר מותירים מטוסים ישנים עם מכשור עתיק יומין בתוכם. עבור מטוסים כאלו הוכשרו קרקעות ואתרים מיוחדים המיועדים לפינוי והטמנה של פסולת מטוסים בכל רחבי העולם.


מטוס מורכב ממאות אלפי חלקים שונים, קטנים וגדולים כאחד וממבט ראשוני נראה כי אין מה לעשות איתם, אבל ההיפך הוא הנכון – בדיוק כפי שניתן למחזר מכלים מחומרים שונים כך גם ניתן לפרק את המטוסים בצורה יעילה ולמחזר חלקים רבים לשימוש חוזר בתעשייה האווירית. פירוקו של מטוס נוסעים ממוצע אורך כחודש כאשר במהלך זמן זה מסירים ממנו את כל אשר ניתן ומה שנותר הוא שלד המתכת העצום שגם עובר תהליך של פירוק סופי.



תהליך פירוק מטוס


מטוסים רבים מגיעים אל סוף דרכם לאחר שנים רבות של שימוש וכאשר הבלאי מגיע לרמה בה אין יכולת להציל את כלי התעופה, עובר המטוס אל אתר מיוחד שבו הוא יעבור תהליך מורכב של פירוק:

  • בשלב הראשון יוסרו מן המטוס חלקים מסוכנים המכילים חומרים רעילים כמו סוללות, שמנים ומכלי דלק. ריקון המטוס מחומרים אלה יבטיח ששום דבר לא יחלחל לתוך הקרקע ויגרום לזיהום. בנוסף, שלב מכריע זה יעלה את הסיכויים למצוא חומרים אחרים הניתנים למחזור מסיבי בחלקי המטוס.
  • בשלב השני נכנסים לתמונה מכונאים מוסמכים מאת מכון בדק אשר מוציאים חלקי מנוע ראויים לשמירה. כל כלי תעופה מגיע עם ספר תחזוקה משלו אשר מצביע על סך החלקים השלם – המכונאים יודעים בדיוק היכן כל דבר נמצא וכיצד יש לפרקם מבלי לגרום להם נזק.
  • בשלב השלישי עובר המטוס הרס חיצוני כאשר הוא מפורק לחלוטין מהחרטום ומהכנפיים. החלקים השונים עוברים סידור בערימות ושם יעברו שוב על המתכות והחלקים כדי לראות מה ניתן למחזר שוב. את חלקו הקדמי של המטוס, החרטום, אין מפרקים בכלל מאחר ובו ניתן למצוא את הקופסא השחורה, הגאים, שמשה קדמית – אלו ועוד הם חומרים אשר בהחלט ניתן להציל, למצוא להם בית חדש ובמקרים רבים הם יהפכו להיות סימולטור טיסה.
  • בשלב הרביעי עוברים מכונאי מטוסים על חלקים שונים העשויים מטיטניום, נחושת, אלומיניום ומוציאים אותם. כיום ניתן לראות שימוש בסיבי פחמן בתוך השלד של המטוס אשר הופכים אותו לקל יותר אבל כאן מתעוררת בעיה – הסיבים הללו מורכבים הן ממתכת והן מפלסטיק ולא ממש ניתן למחזר אותם או לבצע בהם שימוש נוסף.
  • בשלב האחרון של פירוק המטוס הוא עובר דחיסה קומפקטית באמצעות מכבש ומועבר לערימה ייעודית על פי ההרכב שלו.

בית קברות למטוסים


עתיד מחזור מטוסים


כיום, אין חוק עולמי או קווים מנחים המסדירים את אופן מחזור המטוסים וכל חברת תעופה עושה כראות עיניה. התחום של מחזור מטוסים עודנו נמצא בחיתוליו ולא בכל אתר ישנו מכשור מתאים או מכונאים מוסמכים לפירוק נכון. אבל, מאחר ועולם התעופה צובר תאוצה רבה, יגיע מצב שבו בשנים הקרובות יוצאו משימוש כלי תעופה גדולים רבים וחברות רבות ייאלצו למצוא פתרונות חכמים למחזור מטוסים.


ככל שיגבר מספר האנשים המבקשים לטוס, יותר כלי תעופה חדשים ייכנסו אל השמיים. התקווה העתידית היא שכאשר ייכנסו מטוסים חדשים איתם גם יגיעו חידושים רבים אשר יהפכו אותם ל – 100% ניתנים למחזור.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.