כלי תעופה חשמליים – חלום או מציאות עכשווית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

חדשנות בעולם התעופה אינה דבר שכיח בכלל ובכל עת ישנו חיפוש מתמיד אחר השדרוג הטוב ביותר אשר ישולב יד ביד עם המציאות הגלובלית. כלי התעופה העולמיים מונעים באמצעות דלקים המבוססים על פחמן כמו בנזין ונפט. מרכיבים אלו של דלק מכילים אנרגיה רבה אשר משפיעה באופן ניכר גם על משקלם ועל הצורך בתנופה אדירה על מנת להטיס צי מטוסים גדול ברחבי הגלובוס כולו.


המשאבים הטבעיים של נפט גולמי בעולם הולכים ומתכלים לאיטם והתודעה על התחממות גלובלית והנזקים של אפקט החממה הולכים וגוברים. מתוך כך עולה גם הדרישה להפחית את שיעור פליטת הגזים מבוססי פחמן במטוסים. המטרה היא לחפש פתרונות אלטרנטיביים אשר יחליפו את מכלי הדלק הסילוני – האם חשמל זו התשובה המציאותית?



שינוי מחשבתי יוצר מציאות


הפתרון מצוי במידה רבה בשינוי המחשבתי בתחום העוסק בתורת ההנעה המכוון ב – 3 נושאים עיקריים:

  • הפחתה בצריכת דלק סילוני.
  • הפחתה מסיבית שיכולת הפליטה של גזים מבוססי פחמן.
  • הפחתה של עוצמות רעש ממנועי המטוסים בכל עת ולא רק בהמראה ונחיתה.

הצעדים הראשונים לקראת הפתרון הולכים ומתממשים בעזרת השימוש בעוצמת סילון בכלי תעופה על מנת לנצל באופן מקסימלי את היכולת החשמלית בכל המערכות הפועלות בתוך המטוסים. הרעיון העומד מאחורי מחשבה זו הוא צמצום שיעור הצריכה והפליטה של הדלק במטוס. במציאות, הכוונה היא להפחית את המשקל הפיזי של כלי הטיס תוך שיפור יכולת התאוצה והתעופה עם ניצול יכולות אווירודינאמיות.


ההיבטים לגבי כלי תעופה המונעים באמצעות חשמל אינם נחלתם הבלעדית של חברות תעופה מסחריות בלבד כי אם נוגעות גם לתחומים צבאיים. הרצון לשפר את כלי הטיס בא ממקום של פיתוח כלי תעופה המסוגלים להגיע מהר יותר אל מקום היעד ופחות מתוך הסתכלות על איכות הסביבה. אבל, בכל מצב אשר בו נביט נוכל לראות כי המצב יביא לשיפור ניכר מכל ההיבטים האפשריים, הן מבחינה אסטרטגית-צבאית והן מבחינת שמירה על איכות הסביבה.


פתרונות בעולם התעופה

  • ניצול אנרגיה סולארית לטובת מטוסים היא אחד התחומים היותר נחקרים בעת האחרונה עם המצאת כלי טיס קטן המסוגל לנוע מסביב לעולם. אבל, כל עוד מדובר בכלי תעופה קטנים כמו מטוס מנהלים או טיסות פרטיות לא ניתן יהיה ליישם זאת לגבי מטוסי תובלה גדולים ומסחריים.
  • חקירה של יכולת אנרגיית פלזמה בתעופה היא היבט נוסף אשר נחקר ונעשה בו שימוש בכנפי המטוסים כדי לנצל את האוויר בזמן תעופה ופחות לפלוט גזים פחמניים אל האטמוספירה.
  • כלי תחבורה המונעים בעזרת סוללות נראות לעין על הכביש וזהו גם הפתרון המסתמן לגבי מטוסים. זמן תדלוק מטוסים הינו ארוך לעומת זמן טעינת סוללה ולכן חברות אלקטרוניקה עולמיות עמלות בפיתוח סוללות קלות בעלות יכולת ניצול גבוהה עם זמן טעינה קצר מאוד.

כלי תעופה חשמליים

העתיד בתעופה חשמלית


פיתוחם של סוללות ליתיום להנעת מטוסים מסחריים גדולים המיועדים להסעת נוסעים מסביב לעולם כולל גם את החשיבה על האפשרות לדחיסה של 1,000,000 אנרגיית ג’ול ל – 1 ק”מ. זה אומנם נשמע כמו הוצאת אנרגיה רבה, אבל לעומת מקור ההשוואה צריך להיות מול כמות הדלק הנצרכת במטוס ופה ישנו ניצחון מוחץ לאנרגיה החשמלית.


בעשור הקרוב טכנולוגיית הכלים החשמליים תתפתח באופן נרחב ותצא מתחום כלי התעופה הקטנים אל המטוסים הגדולים האחראיים על תחבורת נוסעים ותובלה עם חשיבה נוספת על כמות הקרינה הנפלטת מהסוללות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.