מעשה בציפור ומנוע מטוס…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כולם מכירים את הביטוי “עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ” אבל כאשר מדובר בתעופה, הציפורים נמצאות באופן מתמיד בשמיים ומהוות סכנה ממשית בעת כניסתן אל מסלול הטיסה של צי המטוסים המשייטים בשמיים.


אין זה אירוע יוצא דופן במיוחד כאשר ציפור ומטוס נפגשים זה מול זו. אך, הנזקים הנגרמים מידי שנה בעקבות תעופתם של ציפורים במסלולי הטיס ענקיים ואף מגיעים למצבים הרי אסון. מקרה שאירע לאחרונה התרחש בעת טיסה של חברת תעופה יפנית לניו יורק כאשר המטוס חויב לבצע נחיתת חירום. במקרה נוסף אף סובב מטוס בחזרה לבסיסו בשל כניסת ציפור הישר אל המנוע.


בשנת 2016 נרשמו 1835 אירועי טיסה משובשים בבריטניה בהם היו מעורבות ציפורים. הנזקים הנגרמים בעקבות הציפורים לא חלים רק על החלפת חלקים פגומים כי אם גם על עיכובים בטיסות יוצאות, בדיקת מכון בדק מדוקדקת עד לאישור טיסה מחדש ועוד. יש לציין כי רק 5% מן ההיתקלויות בציפורים מובילות לנזק חמור במערכת המנועים של המטוסים, אך בכל מצב שבו מטוס פוגש בציפור בעת תעופה מוחזרים כלי הטיס אל שדה התעופה הקרוב ביותר לביצוע בדיקת מערכות כוללנית אשר מצריך גם את קהל הנוסעים לעלות על טיסה אחרת לגמרי למקום היעד.


הסכנות של ציפורים לכלי הטיס


הסכנה בציפורים


במחקר שנערך בשנת 2006 נתגלה כי ציפורים אינן עפות לגבהים וכי רוב המקרים בהם נגרמת תאונה אווירית עם ציפור נוצרת בגובה של עד 150 מטרים. זהו הגובה אשר מטוס מגיע אליו בעת ההמראה או בשלבים האחרונים של הנחיתה במסלול. בזמן זה של נחיתה או המראה היכולות של המטוס לניווט חירום מוגבלות ואיטיות הרבה יותר ולא ניתן לערוך איזשהם פעולות התחמקות רציניות. אך, אין חשש, המטוסים בנויים בצורה כזאת שהם עמידים בפני פגיעות מסיביות וכמעט אין דבר הפוגע בהם באופן נרחב.


דוגמא טובה לעמידות המטוסים היא מבנה המנוע. מנועי המטוסים, ובמיוחד הכבדים יותר בעלי 4 מנועים נועדו להיות חזקים ביותר. חלק מהקריטריונים בבניית מנועי מטוסים עוסקים בעוצמת פגיעה של ציפורים העומדים מעל 3.5 ק”ג. פגיעה כפולה של מנועים על ידי ציפורים היא אירוע יוצא דופן וכאשר מנוע אחד יוצא משימוש בכלי הטיס מופעל באופן אוטומטי המנוע השני אשר לוקח עליו את עוצמת הטיסה.


סכנה נוספת העומדת בפני מטוסים אינה קשורה במבנה המכני של המטוס כי אם במבנה הפיזי שלו. חלונות תא הטייס עלולים להיפגע אף הם מציפורים ובעבר אף קרו מקרים של התרסקות ציפורים על השמשה ואיבוד איזון ולחצים אטמוספריים כתוצאה מחדירה של אוויר. מאז, שופרו רבות חלונות תא הטייס וכיום הם עשויים 3 שכבות של זכוכית אקרילית מחוסמת. חלונות אלו בנויים על מנת לשרוד סופות ברקים ורעמים חזקות במיוחד.


תאונות מטוסים עם ציפורים


גילוי ומניעה עתידית


גורלן המר של ציפורים בתעופה בשמיים לא חייב להיות הרה אסון. חברות תעופה שונות בכל רחבי העולם מפתחות בכל עת כלים חדשים על מנת להתמודד עם סכנה זו במטרה להציל את חייהם של בעלי הכנף הסוררות. ניתן לראות שימוש באמצעי סאונד של ציפורי טרף, הבזקי אור חזקים, ציפורי טרף מכניים המיועדים להפחדה בלבד ועוד. האמצעים הללו יעילים מאוד בטווח הקצר מאחר וציפורים לומדות מהר מהו מקור ההפחדה ואינן נרתעות ממנו יותר.


אחת מן ההצעות לייעול המערכת המכנית במטוסים היא לכסות את להבי המנועים בדיוק כמו שלמכוניות יש מכסה מנוע. אבל, הבעיה העיקרית היא העמידות של המכסה הזה מאחר והוא אינו מקובע לגמרי. בעיה נוספת היא הורדת איכות ניצול כוח המנוע באוויר בגובה רב.


הצורך במערכת סימולטורים וחיישנים גוברת עם הזמן, במיוחד עם כניסתם של רחפנים לאזור האווירי. לכלי התעופה הללו צופים שימוש עתידי נרחב והפיתוח של מערכת חיישנים דחופה מאי פעם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.