נשים טייסות – ציפורים נדירות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

המחשבה הראשונית העוברת בראש כאשר חושבים על נשים בטיסות היא שאישה מתפקדת כדיילת אוויר. כמעט קשה לתאר מצב שבו נשים יעלו על מדי טייס, ייגשו אל תא הטייס ויטיסו את הכלי הכבד והמסורבל אל עבר היעד הנחשק. בעולם בו ישנו רוב גברי דומיננטי ניתן לראות מספר מצומצם של נשים המפתחות קריירה בתעופה ומתפקדות כטייסות, אך עם השנים והשינויים אפשר להרגיש את פריצתן של נשים גם אל מקצוע זה.


בעבר, כאשר נשאלו נשים מדוע אינן נכנסות למקצוע הטייס התשובה הייתה חד משמעית כי זהו תחום גברי הנשלט על ידי ותק בלבד. אבל, הצורך הבלתי פוסק בשוויון הביא נשים וגברים כאחד לחשיבה מחודשת באשר לתפקיד זה. אומנם, אין עדיין שוויון של 1:1 אך הפער בהחלט מצטמצם עם כניסתן של נשים רבות למקצועות התעופה.


נשים בתא הקברניט


מועדון לגברים בלבד


בשנות ה – 60 וה – 70 של המאה הקודמת מקצועות התעופה נחלו הצלחה רבה בקרב המין הגברי וזאת משום שהמקצוע הנחשק הזה היה קרוב בחשיבותו כמו להיות אסטרונאוט. בזמנים הללו צי המטוסים היה יותר מצומצם וקהל הנוסעים אשר יצא להרפתקה מסביב לעולם היה מזן מסוים. התפקיד הנשי באותן השנים נשמר לדיילות האוויר והקרקע המשרתות את הנוסעים. בין הדיילות ניתן היה לראות גם דיילים ממין זכר אך במידה מועטה. טייסים בחברות תעופה רבות היו אנשים יוצאי צבא אשר שירתו כטייסים או נווטים והמשיכו את דרכם בתעופה בצורה זו. אמצעי התקשורת חיזקו את המעמד הגברי וכל הפרסומים לחברות תעופה בינלאומיות נכתבו בלשון זכר ואימצו את הדעות כי טיס הוא מקצוע הדורש יכולות פיזיות נעלות, שעות עבודה מטורפות ופוטנציאל פסיכולוגי עצום. כך קרה שמקצוע זה הפך ליותר ויותר גברי.


נשים במקצועות התעופה


העכבר הוליד הר


אחת המחשבות לגבי נשים טייסות היא הפרידה מהבית והילדים, השעות הארוכות של שהייה מחוץ לבית והלחצים הפיזיים והנפשיים שאותם הן יצטרכו לעבור. אבל, גם באותן השנים נשים רבות עבדו במקצועות הדורשים שעות עבודה מטורפות כמו: דיילות אוויר, צלמות, יועצות, סוכנות נסיעות ועוד. בשנת 1980 השתנה המצב עם הצלחתה של טייסת אוסטרלית ותיקה בשם דברה ג’יין לורי בתביעה נגד חברת תעופה אוסטרלית שסירבה לקבלה לעבודה. עד אותו הזמן דברה צברה שעות רבות בבית הספר לטיסה שבו לימדה, עבדה כיועצת תעופה ומדריכת טיסה. כאשר נפתחו משרות טיס בחברת התעופה האוסטרלית “אנסט” הגישה דברה מעומדות ככל אדם אחר ונענתה בשלילה פעם אחר פעם אחר פעם. רק לאחר תביעה, שהפכה לימים להיות כתקדים נגד הפלייה בחברות תעופה, הורה בית המשפט העליון באוסטרליה לחברת התעופה להעסיק נשים כטייסות.


גילגולו של כדור שלג


העידן שבו החשיבו את מקצועות התעופה לגבריים בלבד חלף לו ועם הזמן ניתן לראות נשים רבות הנכנסות בהצלחה אל חברות התעופה השונות בכל רחבי העולם. היחס הרבה יותר מחבק ומכיל ונראה כי אין גבול ליכולת הנשית גם בשמיים. עם זאת, הדרך עודנה ארוכה ומפותלת עד לשוויון הדרוש עבור נשים טייסות. ההשפעות על הדור הצעיר ניכרות בכל מקום וכאשר ישנן פריצות דרך משמעותיות כמו תפקידים קרביים לנשים בצבא, אסטרונאוטיות, מנכ”ליות בחברות היי-טק וטייסות נראה כי גם לשמיים אין גבול.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.