על השפעות הרוח על משך הטיסה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin



המיתוס


כל ינוקא וכל זב חוטם שנשאל יודע בוודאות שהדרך מא’ ל- ב’ היא בדיוק כמו הדרך מ ב’ ל – א’. אז אם אתם תישאלו על כך, אל תמהרו לתת תשובה מיידית ופסקנית.


הבה נניח שאנו טסים היום משדה א’ לשדה ב’, וחזרה ל – א’, השדות מרוחקים מאה מיל ימי אחד מהשני. אנו שומרים מהירות אויר אמיתית של 100 קשר, אין רוח. משום מקום לא נושבת כל רוח שהיא – האוויר עומד. מכאן שמהירות הקרקע שלנו תהיה גם היא – 100 קשר, אותה מהירות קרקע בדרך הלוך ובדרך חזור. לפיכך טיסה הלוך והטיסה חזור, כל אחת מהן תארך שעה בדיוק. בסך הכל זמן הטיסה הכללי הוא שעתיים.


אבל … מה יקרה אם בטיסה הלוך ובטיסה חזור תנשוב רוח קבועה? נניח רוח גב בכיוון הטיסה מ א’ ל – ב’. למעשה אותה הרוח תגרום לכך שבכיוון הלוך, נניח, נטוס מהר יותר, במהירות קרקע גבוהה יותר, ובכיוון חזור לאט יותר, במהירות קרקע נמוכה יותר. מכאן שאנו מסיקים שבסך הכל משך זמן הטיסה הכללי יישאר באמת שעתיים, כפי שהיה בטיסה ללא רוח?


ניפוץ המיתוס


נמשיך לבדוק. למחרת אנו טסים בשנית מא’ ל – ב’, שומרים גם הפעם על מא”א של 100 קשר, אלא שהפעם נושבת בפנינו רוח אף, במדוייק מולנו, בעצמה של 25 קשר. כאן המקום לבקש מהקורא למצוא את מחשבון הניווט (לדעתי, הפעם האחרונה שהשתמש בו הקורא היה אצל אדוארד במבחני התיאוריה לרישיון פרטי), לנער ממנו את האבק ולהשתמש בו, כדי לבדוק אותי שלא טעיתי בחישוב.


רוח האף מאיטה אותנו. מהירות הקרקע בכיוון הלוך היא 75 קשר, ומכאן שהדרך ארכה 1:20 שעות. בדרך חזרה, מהירות הקרקע היא 125 קשר, אנו נהנים מדחיפת רוח גב במדוייק בכיוון שלנו בחזרה, ואכן הדרך בחזרה ארכה רק 48 דקות. בסך הכל, הטיסה הלוך וחזור ארכה שעתיים ושמונה דקות (2:08).


כלומר כאשר נושבת רוח, משך הטיסה הכללי מא’ ל – ב’ וחזרה, תמיד אבל תמיד, יהיה יותר ארוך, ואנו נשרוף יותר דלק מאשר בטיסה ללא רוח. מה קורה כאן? כיצד זה ייתכן? על פניו זה נשמע לא הגיוני.


ההסבר לתופעה נעוץ בזמן החשיפה שלנו להשפעת הרוח. ניתן לראות בבירור כי המטוס שהה פרק זמן ארוך יותר במהירות קרקע נמוכה (רוח אף), מאשר בדרך החזרה במהירות קרקע גבוהה (רוח גב) ולכן, השפעה זו היא שגרמה לסך כל זמן הטיסה הכללי בעת טיסה עם רוח קבועה בשני הכיוונים, לגדול.


למה הדבר חשוב?


חשוב לכולנו לבצע חישובי זמן מדוייקים ככל האפשר בעת תכנון הטיסה ולהשתמש לצורך זה בנתוני תחזית מזג האוויר בזמן אמיתי. כמה פעמים נתקלתם בטייס שאומר בביטחון מלא “מהרצליה לראש פינה 50 דקות לכל כיוון”? עם יד על הלב, כמה פעמים טסתם בטיסת ניווט מבלי לבצע חישובי השפעת הרוח, וכוון המצפן היה כוון הנתיב שנמדד על המפה בעת שרטוט הניווט על הקרקע?


הדבר חשוב ביותר לצורך חישובי הדלק הדרוש לטיסה. חומר למחשבה לחברינו שטסים בססנה 172 ללרנקה וחזרה על מיכל דלק אחד. דרך אגב, גם אם הרוח היא לא בדיוק רוח גב או רוח אף מדוייקת, אם נושבת רוח קבועה בזווית לנתיב אז החישוב מסתבך קצת יותר, אבל גם כאן הזמן הכללי יהיה ארוך יותר.


טוסו ושובו בשלום, זה כל מה שאני מבקש.


יהודה ביין.


wind1
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.