רחפנים – כלי תעופה למיגור מחלות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

רבות דובר על רחפנים ברחבי העולם ועל התפתחותם הטכנולוגית הרבה מעבר להיותם כלי למשחק עבור ילדים. הרחפנים עברו ועודם עוברים תהליך של פיתוח וחברות תעופה רבות רואות בהם פוטנציאל עצום מבחינה עסקית. אבל, בעת האחרונה החל בהם שימוש נוסף ומפתיע – שימוש מדעי-רפואי הכולל עריכת מיפוי שטחים ובהמשך סקר קרקע נרחב וממוקד במטרה למגר מחלות המופצות על ידי חרקים.


אפריקה נחשבת כיום ליבשת הראשית בהפצת מחלות זיהומיות, כגון מלריה, המוצאות את עצמן נודדות לכל רחבי הגלובוס. זנזיבר הינו חבל ארץ השייך לרפובליקת טנזניה שבמזרח אפריקה. במשך שנים רבות סובל אזור זה מתפוצתה של מחלת המלריה הקשה המביאה למותם של כחצי מיליון תושבים מידי שנה. המחלה עצמה נגרמת בעקבות עקיצת יתושת האנופלס המחדירה דרך בלוטות הרוק שלה נבגי פלסמודיום. בעת העקיצה, משתחררים הנבגים הללו ונודדים הישר אל הכבד ושם הם מוצאים קרקע פורייה על מנת להתרבות.


כיום, ישנו טיפול תרופתי נגד מלריה אבל הפתרון המסיבי למיגור המחלה נמצא במקורות המים. מקומות הדגירה של יתושי האנופלס נמצאים בעיקר בביצות ומקורות מים לא נקיים אשר שם הן מטילות את ביציהן ומתפתחות הלאה. ישנו שימוש נרחב בכלי תעופה רבים המשמשים לריסוס אווירי של חומרי הדברה כנגד היתושים הללו, הצנחה של תרופות אל כפרים ויישובים אפריקאים הנמצאים מדרום למדבר הסהרה, הטסת רופאים בפרויקטים עולמיים כמו “רופאים ללא גבולות” ועוד. אבל, בחודשים האחרונים נכנס חידוש נוסף בעולם התעופה המדעי והוא השימוש ברחפנים על מנת למצוא את מקורות המים הקטנים והנידחים ביותר.


רחפנים למיגור מחלות זיהומיות


מיפוי קרקע באמצעות רחפנים


הפרויקט התחיל את דרכו בסטון טאון, עיר הבירה של זנזיבר. גדוד קטן של רחפנים החל במסעו אחר חיפוש יתושי אנופלס. קולות הזמזום של הרחפנים נשמעים כמעט כמו אלו של היתושים ובעת עלייתם לאוויר הם מסוגלים לספק תמונות באיכות צילום גבוהה עם מתן מיקום מדויק. בעת זיהוי היתושים נערך מיפוי של כ – 120 דונמים מידי 20 דקות. זהו הישג עצום עבור כלי תעופה בגודל של קופסת נעליים.


יתושות אנופלס בגירות מחפשות אחר מקום לח להטיל את הביצים. המקומות הללו יכולים להיות ביצות, מקורות מים נקיים, ערוצי נחלים ואף שלוליות שנוצרות בצידי הדרכים. במקומות הללו נמצאת המלחמה הקשה – נקודת ההתחלה ולשם רוצים האפידמיולוגים להגיע כדי לחסל את מחלת המלריה, הרבה לפני מתן טיפול תרופתי.


בעבר נעשה שימוש נרחב בחומרי ריסוס שונים כדוגמת DDT אשר פגעו רבות בסביבה האקולוגית והביאו לתוצאות הרסניות, הן בבני אדם והן בחקלאות המקומית. בשנים האחרונות פותחו חומרים חדשים בעלי רעילות נמוכה, אך עדיין העדיפות העליונה היא שימוש בכלי טיס להשמדת קינים של יתושים כאשר ההיבט העתידי יגיע עם ניצול הרחפנים לריסוס והדברה מיידית של אזורי דגירה.


כלי תעופה לזיהוי אזורי דגירה


סיכוני השימוש ברחפנים


למרות ההתפתחות הטכנולוגית החלה בשימוש בכלי תעופה חדשניים, ישנם גם היבטים שליליים בנושא זה. רחפנים הן כלי תעופה לכל דבר, אבל בגלל גודלם הקטן הם מהווים סכנה לכלי תעופה גדולים יותר כמו מטוסים אשר אינם מזהים אותם באוויר ומסוגלים להפריע למהלך תקין של תהליך המראה או נחיתה של מטוס. ולכן, האחראיים על הפרויקט בסטון טאון החלו ללמד את תושבי המקום, אשר עזרו להם, כיצד להשתמש בכלי תעופה זה מבלי להפריע לשגרת הטיסות היוצאות ונכנסות אל זנזיבר וכדי לשמר את הסביבה בצורה נאותה.


העתיד כבר כאן, היכולות הטכנולוגיות קיימות על מנת להביא לחיסולן של מחלות זיהומיות הרסניות ועולם התעופה נמצא בחוד החנית של המלחמה עם כלי תעופה ושיטות מתקדמות ביותר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.