בטיחות נוסעים במטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כמעט כולם מכירים לפחות אדם אחד שיש לו פחד מטיסות, אולם נתונים סטטיסטים אשר עולים מהדו”ח השנתי של התאחדות התעבורה האווירית הבינ”ל (IATA) שפורסם ב-2014 מוכיחים כי טיסה היא כלי התחבורה הבטוח ביותר הקיים בעולם.


מה הופך את המטוסים לכלי התחבורה הבטוח ביותר?


בטיחות בעולם התעופה התפתחה בצעדי ענק ותופסת מקום מרכזי בתעשיות המטוסים. טכנולוגיה מתקדמת, תחזוקה קפדנית, דרישות רגולציה ונהלים מבטיחים את בטיחות הנוסעים והופכים צי מטוסים לאמצעי תחבורה בטוחים יותר מכל אמצעי אחר.


מכון בדק


טכנולוגיה מתקדמת


בין השיפורים הטכנולוגיים המרכזיים שהונהגו במטוסים ניתן למנות דרכי מילוט מהירות ממטוסים, כמו מגלשות המתנפחות במהירות רבה ומאפשרות יציאה מהירה ממטוס בזמני חירום; מערכות אוויוניקה חדישות ומשוכללות, המאפשרות התראה והתרעה על תקלות ובעלות עמידות רבה; מנועים אמינים מאד, בעלי עמידות רבה, אמינות לאורך זמן, ויכולת לעמוד במגוון רב של תקלות; כני נסע היכולים לפעול גם ללא לחץ הידראולי ועוד.


תחזוקת מטוסים


תחזוקת מטוסים מתבצעת באופן מדיוק ובהתאם לתכנית תחזוקה מפורטת של היצרנים, ותחת פיקוח הדוק של רשויות התעופה. התחזוקה בתוך מכון בדק כוללת בדיקת מטוסים, תיקונים ושינויים מבניים, השבחה של מערכות מכניות ואוויוניות ותחזוקתן.


ניתן לחלק את תחזוקת המטוסים לשני סוגים:

  • תחזוקה של מטוס בקו (בין טיסות) – מתבצעת בשטח החנייה של המטוס בשדה התעופה. התחזוקה כוללת בדיקת תקינות מערכות לפני טיסה (בדיקת A CHECK), תחזוקת שבר וטיפולים שוטפים (החלפת שמנים, מסננים ואטמים אחת למספר שבועות). התחזוקה מתבצעת על ידי צוותי התחזוקה ולוגיסטיקה מיומנים העובדים 24 שעות ביממה על מנת להבטיח את כשירות המטוסים ולאפשר את המראתם בזמן על ידי צ’קליסט מונחה.
  • תחזוקה תקופתית (במהלכה המטוס מקורקע לצורך הטיפולים) – מתבצעת במכוני בדק וכוללת בדיקות B CHECK המתבצעות אחת למספר חודשים ובדיקות C CHECK המתרחשות אחת לשנה וחצי. התחזוקה התקופתית מבוססת בעיקרה על תחזוקה מונעת (החלפה יזומה של מערכות) וטיפול במבנה המטוס. התחזוקה המונעת נקבעת על פי שעות טיסה או על פי מספר המראות ונחיתות/ שעות מנוע.


מכון בדק


דרישות רגולציה ונהלים


העיקרון המוביל את דרישות הרגולציה והנהלים בעולם התעופה הוא הימנעות מנקודת כשל יחידה, כלומר קיומו של כשל טכני בודד אשר עלול להתרחש בסבירות מקובלת לא יגרום לתאונה. לדוגמא, במידה ומנוע המטוס יפסיק לעבוד, או משאבת דלק תתקלקל עדיין יהיה ניתן להמשיך את הטיסה ללא הפרעה כלל. זו הסיבה גם שבטיסות מסחריות (מעל 14 נוסעים בטיסה) יש תמיד שני טייסים – ההסתברות ששני טייסים יפסיקו לתפקד, מסיבות שונות באותו הזמן אינה סבירה, במיוחד לאור הבדיקות המחמירות שכל טייס חייב לעבור באופן סדיר.


בהתאם לדרישות הרגולציה, טייסי חברות תעופה בכל העולם נבחנים באופן שוטף (פעם או פעמיים בשנה) על ידי בוחנים מוסמכים, ואלו שלא עומדים במבחן, שכולל בחינה מעשית בסימולטור טיסה, מאבדים את רישיונם. גם מכונאים ופקחי טיסה, עומדים בתהליכי הסמכה, בדיקה, בחינה ואבטחת איכות מחמירים ונדרשים להוכיח רמת כשירות גבוהה על מנת לשמור על רישיונם.


בנוסף, החוק קובע את משך הטיסה הכי ארוך שלטייס מותר להפעיל מטוס לפני שהוא נדרש לנוח. גם לשעות המנוחה לפני טיסה יש הגדרות מדויקות בחוק. טייס שחורג מהוראות החוק הללו מסתכן באובדן רישיונו לאלתר.


בזכות כל אלה אנו יכולים להתרווח במושבי המטוסים ולהגיע בבטחה אל מחוז חפצנו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.