איך עובד הדלק במטוסי ססנה 172 מדגם SP

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin



הבעיה


האם טסת לאחרונה ב- CWK ססנה 172, מדגם S? האם צפית במד הדלק של מיכל שמאל יורד, בעוד המד הימני נשאר מלא, כאשר הבורר במצב “BOTH”?


לאחר שתופעה זו חזרה במספר טיסות, החלטתי לחקור את הנושא, וגיליתי כי זו תופעה נפוצה ומוכרת בדגמי הססנות 172 היותר חדישות (אלה הבנויות ללא קרבורטור).


בפועל, המנוע צורך דלק משני המכלים, אך מיכל ימין נשאר מלא. הסיבה לכך היא תכנון הנשם במערכת הדלק של הססנה: המכל השמאלי מאוורר ע”י נשם הממוקם מתחת לכנף שמאל מאחורי הסמוכה, בעוד האוורור למיכל הימני מתבצע ע”י צינור אוורור, העובר בין החלק העליון של מיכל שמאל לחלק העליון של מיכל ימין (דרך תקרת התא).


כאשר המכלים מלאים, והכנפיים לא לגמרי מאוזנות (קורה באופן טבעי בכל תחילת טיסה), הדלק עובר דרך צינור האוורור ממיכל שמאל לימין. לעיתים התופעה נמשכת אף כאשר הדלק יורד מתחת לגובה הצינור במיכל.יש לציין שאוורור נוסף מתקבל מפקקי הדלק של שני המכלים, אך אוורור זה לא מספיק כדי למנוע את התופעה.


הפתרון


ניתן למזער את התופעה ע”י וידוא כי פקקי הדלק אוטמים את המכלים, אך לא ניתן למנוע את התופעה לחלוטין. חברת ססנה שינתה את מערכת הדלק החל מדגמי 1997 ע”י הוספת נשם למיכל ימין.


לכן יש לעקוב בערנות אחר העברת הדלק, במיוחד בתחילת הטיסה, ולתפעל את בוחר הדלק בהתאם – יש לבחור את מצב הבוחר לכיוון המכל המלא (הכנף הכבדה).לרוב, כאשר הדלק מתחיל לרדת ממיכל ימין ההעברה יותר מאוזנת (ירידת הדלק מאפשרת גם לאוורר בפקק הימני להיות יותר אפקטיבי).


___ 1

התיחסות בספר המטוס


שימו לב גם, כי בהתאם לאמור, בספר המטוס מופיעה הערה בפרק מערכת הדלק:


NOTE


When the fuel selector valve handle is in the BOTH position in cruising flight, unequal fuel flow from each tank may occur if the wings are not maintained exactly level. Resulting wing heaviness can be alleviated gradually by turning the selector valve handle to the tank in the “heavy” wing. It is not practical to measure the time required to consume all of the fuel in one tank, and, after switching to the opposite tank, expect an equal duration from the remaining fuel. The airspace in both fuel tanks is interconnected by a vent line and, therefore, some sloshing of fuel between tanks can be expected when the tanks are nearly full and the wings are not level.


יש לתפעל את הבורר בטיסה אופקית ולזכור שבהנמכה לנחיתה ובהמראה בורר הדלק חייב להיות ב- “BOTH”.


* למען הסר ספק כל המידע במאמר זה הינו בגדר המלצה, ומכל מקום יש לפעול על פי ספר היצרן של המטוס.


טיסות מהנות ובטוחות,


מיכה.


P8100170
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.