מטוסי כיבוי אש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

מערכות כיבוי אש כוללות אלמנטים רבים, החל ממטפים לכיבוי אש קטנים ועד למטוסים גדולים. מטרתם של מטוסי הכיבוי היא להילחם בשריפות הנגרמות בשטחים גדולים ורחבים כמו שדות ולהגיע לאזורים קשים ומסוכנים במיוחד כמו הרים ויערות אשר טומנים בחובם אסונות לצוותי ההצלה הקרקעיים.


מטוסים לכיבוי שריפות הם מטוסים חזקים ביותר ועמידים בפני שינויים עוצמתיים של רוחות, שינויי משקלים בעת ריקון מכלי המים ולחצי אוויר משתנים.


מטוסי כיבוי האש הם מטוסים הנושאים איתם מים, חומרים נוגדי בעירה וקצף. הם מטוסים בעלי כנף קבועה שבחלקם התחתון יש מיכל מים גדול אשר מתרוקן בעת הצורך. מטוסי הכיבוי נבדלים לשני סוגים עיקריים:

  • מטוס כיבוי המצריך תדלוק של מים בקרקע. זהו מטוס שברגע שמיכל המים שלו מסתיים הוא צריך לנחות על-מנת למלא אותו שוב.
  • מטוס כיבוי ימי שניתן למלא את המיכל שלו ללא צורך בנחיתה מלאה. מטוס ימי עובר מעל מאגר מים גדול, מנמיך טוס עד כדי כך שהוא נראה כאילו הוא נוחת, פותח את מיכל המים שלו ודולה מים עד למילוי המיכל.

מטוסי כיבוי קלים


מטוסי כיבוי קלים הם מטוסים שעברו הסבה לצורכי כיבוי אש. המטוסים הללו מסוגלים לשאת עד כ – 3000 ליטרים של מים במכלים שלהם וכ – 130 ליטר של קצף.


בין הדגמים הנבחרים של מטוסי הכיבוי הקלים ניתן לראות את ה – PZL-Mielec M-18 Dromader אשר מיוצר בפולין ואת מטוס ה – Air Tractor AT-802 אשר מיוצר בארה”ב והוסב להיות מטוס כיבוי המסוגל גם לאסוף מים תוך כדי טיסה וגם לנחות לתדלוק.


מטוס כיבוי קל
אייר טרקטור

מטוסי כיבוי בינוניים


מטוסי הכיבוי הבינוניים הם כלי טיס גדולים יחסית שהתחילו את דרכם כמטוסי תובלה, חיפוש והצלה, פינוי נפגעים ולוחמה.


הם הוסבו לצורכי כיבוי אש בין היתר בגלל היכולת שלהם לשאת כמויות אדירות של מים במיכלים, דבר אשר יקצר את זמן הכיבוי ויציל חיים.


המטוסים הללו מסוגלים לקחת עד כ – 15,000 ליטרים של מים בממוצע וחומרים נוגדי בעירה.


מטוסי כיבוי בגודל בינוני הם מטוסים כדוגמת מטוס ההרקולס, מטוסי הדאגלס השונים, Antonov An-32, Bombardier 415 הקנדי וה – British Aerospace 146 אשר מגיע ישירות מאנגליה.


מטוס כיבוי במילוי

 

כיבוי בפעולה


מטוסי כיבוי כבדים


מטוסי הכיבוי הכבדים משמשים בעיקר כמטוסי נוסעים. אבל, חלקם עבר הסבה לטובת כיבוי שריפות.


הסיבה לכך היא שמטוסים אלו מסוגלים לשאת במטס אחד מ -40,000 ליטרים של מים וחומרי בעירה ועד ל – 78,000 ליטר במטוסים סופר כבדים.


מטוסים אלו יכולים לפעול בכל מקום כל עוד ישנו מסלול המראה ונחיתה ארוך.


בדגמים של המטוסים הכבדים ניתן למצוא את Ilyushin Il-76 הרוסי, ה – DC-10 Air Tanker האמריקאי וכמובן את מטוס הבואינג 747 – ה Supertanker, אשר השתתף בשנת 2010 בכיבוי השרפות ביערות הכרמל.


מטוס כיבוי אש


המידע והתמונות לקוחים מתוך אתר ויקיפדיה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.