חיקוי בעלי חיים בכלי טיס

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

עולם הטבע מאז ומתמיד היווה כמודל לחיקוי עבור בני האדם, אבל האם ידעתם כי קיים ענף מדעי שלם המתמחה בחיקוי בעלי חיים לטובת מציאת פתרונות המותאמים לצרכים אנושיים? ענף ביומימטיקה הוא התחום האחראי להסתכלות על גורמי טבע שונים כמו עופות, חיות מים, צמחים ועוד במטרה למצוא פתרונות יעילים עבור הסביבה בה חיים בני  האדם.


חיקוי תנועת ציפורים בכלי טיס


תעופה על קצה המזלג


בני האדם תמיד חיפשו כיצד לחקות את כל עולם החי והצומח עוד משחר הימים בניסיון ללמוד כיצד ישנם בעלי חיים ימיים הצפים על פני המים ואיך דאייתם ותצורת הכנפיים של ציפורים מסייעות להן להגיע לגבהים, להמריא ולנחות או כיצד גלי קול בדולפינים משמשים ככלי לתקשורת ותהודה וישנם רישומים עתיקי יומין המוכיחים כי אנשים רבים ניסו עוד מימי המאה ה – 3 נערכו בסין ניסיונות להתנתק מעל פני הקרקע.


אך, ההצלחה הגדולה מכולן הגיעה עם בואם של האחים רייט בשנת 1903 כאשר ארוויל רייט הצליח להטיס כלי טיס בעל מנוע בוכנה קטן לזמן של 12 שניות. משם הדרך כבר הייתה סלולה עבור האדם להגיע אל השמיים בעזרת כלי תעופה ממנועים וניתן היה לראות כי כבר החל ממלחמת העולם הראשונה הופיעו בשמיים מטוסים. כלי התעופה התפתחו במהלך השנים ושופרו רבות הן בגודלם, ביכולת שלהם לשאת ולהוביל מטענים ובאפשרויות הלוחמה וההסוואה והדרך עודנה ארוכה ומסתעפת בכל פעם.


כלי הטיס של האחים רייט


ביומימטיקה בעולם התעופה המודרני


חברות רבות מחפשות שילוב יכולות של בעלי חיים גם בעולם התעופה. חברת “איירבוס” הינה אחת החברות אשר שוקדות ועורכות תצפיות נרחבות אחר סוגים שונים של בעלי חיים במטרה לשפר את צי המטוסים שלה ולפתח כלים חדשים לטובת האנושות. אחת החיות היותר מחוזרות על ידם הוא האלבטרוס, עוף ימי גדול מימדים בעל מוטות כנפיים ענקיות המאפשרות לו להגיע למרחקים רבים. חברת “איירבוס” חוקרת כיצד האלבטרוס גומע מאות של קילומטרים כמעט מבלי להניע את כנפיו וחוקרים רבים תוהים האם ישנו קשר הדוק בין זרמי האוויר לבין הרזולוציה של הכנפיים וגוף האלבטרוס.


חיה נוספת אשר מסייעת בעולם התעופה היא הכריש. אומנם זוהי חייה ימית אך המבנה שלה והיכולות שלה מהוות ככלי משמעותי לחיקוי בתעופה. הדוגמא הכי פשוטה לכך באה מתוך האידאל כי כדי למנוע תנודות חדות של זרמי אוויר, אשר מסוגלים להפיל מטוסים, יש להפוך את פני השטח לכמה שיותר חלקים על מנת למנוע חיכוך מיותר. מסקנה זו אומנם באה מהעולם הימי עם כניסתו של גורם למים, אבל היא תקפה בהחלט גם בשמיים. עורו של הכריש נראה ממבט ראשון כחלק ביותר אבל כאשר באים איתו במגע ישנה הרגשה של שקערוריות שיניים אשר עוזרות לו להגיע לשיא המהירות שלו – זהו החידוש המודרני העכשווי הנחקר כעת במטרה להגיע למהירויות גבוהות בטיסה.


ביומימטיקה בדאיית ציפורים


ברחבי העולם כולו נפתחות כיום מעבדות ביומימטיקה אשר חוקרות את הטבע מול כוחו של האדם. המחשבה הראשונית מגיעה מתוך מבט על התאמתם של בעלי החיים לסביבתם באופן מושלם וכיצד בני האדם יכולים להגיע לשלמות הזו גם בשמיים. הטכנולוגיות המפותחות של היום רק מעצימות את היכולת של המדענים להגיע לתשובות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.