בעלי חיים בכלי תעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אירוע מפתיע ביותר קרה בעולם התעופה בחודש פברואר של שנת 2021; חתול התגנב לסיפון מטוס בואינג 737 של חברת “טארקו איירליינס” בשעה שזה חנה בשדה התעופה בחרטום, סודן. החתול הסורר המתין בסבלנות רבה שהמטוס ימריא ויחל לעשות את דרכו לדוחא שבקטאר ואז, כשעה לאחר ההמראה, יצא לו החתול לתא הטייס, תקף את קברניט המטוס וביצע “חטיפה” – דבר שאילץ את הטייסים לבצע נחיתה מוקדמת מן הצפוי.


הסיפור שסופר בחדשות היה רבוי פערים ונראה כי מקורות המידע לא היו מאוד מדויקים מאחר וכל אחד דיווח על אירועים שונים בטיסה הזו אבל באופן וודאי הייתה נוכחות של חתול על גבי המטוס. אם נביט היטב לאורך ההיסטוריה של עולם התעופה נוכל לראות כי בעלי חיים רבים שהו וסללו לא מעט אבני דרך לאורך ההתפתחות של התחום הזה. בעלי חיים היו חלק בלתי נפרד מעולם התעופה כבר מאז שהאדם החליט להגיע אל השמיים; הטיסה הראשונה במטוס ידי אדם כללה שלישיית חיות משק, זבובים הגיעו אל החלל וחזרה אפילו לפני שהאדם עשה זאת בעצמו ועוד.


בעלי חיים בעולם התעופה


בעלי חיים במטוסים


הבה ונראה מה אירע לאורך ההיסטוריה וכיצד התשלבו להם בעלי חיים בתוך צי מטוסים שונה ומגוון מעשי ידי אדם.


ברווז, תרנגול וכבשה – הטייסים הראשונים


בשנת 1783 המריא לו בלון פורח הישר לשמיים בפאתי העיר פריז כשעל סיפונו הקטן נמצאים להם שלישיית חיות משק בית שהיו בראשותם של האחים מונטגולפייר. אירוע זה נחשב לטיסה מאחר והייתה בו המראה ונחיתה מוצלחת עם יצורים חיים על הסיפון. הבלון הפורח נבנה על ידי האחים שרצו לבדוק האם יכול אורגניזם חי לשרוד טיסה באוויר בגובה מסוים מבלי לצרוך חמצן בצורה שונה.


מאחר וציפורים יכולים לעשות זאת, הוכנס אל הסל הבלון ברווז. בעל החיים הבא שהוכנס לסל הבלון הייתה כבשה אשר דימתה בן אדם ובעל החיים ה – 3 היה תרנגול שהועלה מתוך העובדה כי לאורך האבולוציה נשדדה ממנו יכולת התעופה על אף היותו בעל כנף.


הבלון המריא בהצלחה רבה, עף לו בערך 3 קילומטרים ונחת ברכות על האדמה עם בעלי החיים שחזרו בבטחה אל ביתם כשהם חיים לחלוטין. מלך צרפת לואי ה – 16 והמלכה מארי אנטואנט, שצפו בטיסה, התרשמו במיוחד אך זה לא עזר להם בהמשך דרכם בצרפת.


בעלי חיים בבלון פורח


חזירים יכולים לעוף?


בשנת 1909 ג’ון מור-ברבזון החליט להפוך את הביטוי הידוע “When pigs fly” לאמיתי לחלוטין. הוא היה האיש הראשון אשר הטיס מטוס בבריטניה והיה לשר התחבורה בשלב מאוחר יותר. אבל, ב – 4 לנובמבר 1909 הוא העלה סל קטן עם חזירון מתוק בשם “איקרוס 2” בתוכו אל מטוס דו-כנפי אל עבר טיסת חוויה ראשונה מסוגה. אירוע זה היה בעל חשיבות רבה ולא כבדיחה – מקרה זה נכנס לספר ההישגים של עולם התעופה לעד.


האסטרונאוטים הראשונים – זבובי פירות


ישנם אנשים שאינם מחשיבים את הטיסות לחלל כאל חלק ישיר מעולם התעופה, אבל התחומים הללו מקבילים ביותר ואפילו הופכים לחופפים ככל שהזמן עובר עם פיתוחם של כלי תעופה ייחודיים אשר יהיו מסוגלים לטוס אל החלל ובחזרה בזמן קצר. אבל, האורגניזמים הראשונים שביקרו בחלל וחזרו היו לא אחרים מאשר – זבובי פירות.


בשנת 1947 חצתה קפסולה ייחודית את קו קרמן (קו החלל הרשמי) על גבי רקטת V-2 גרמנית שאותה שיגרה ארה”ב. המטרה של הבדיקה הייתה להראות האם קיימת קרינה מסוכנת בגובה רב. הטיסה נחלה הצלחה רבה, הזבובים חזרו חזרה בתוך הקפסולה שהייתה מצוידת במצנח וניתן היה לבחון אותם היטב כי הם חזרו בעודם חיים, שלא כמו בעלי חיים אחרים בהמשך ההיסטוריה.


בעלי חיים בחלל


כלבים בחלל


אין ספק כי לייקה היא הסמל של בעלי החיים אשר המריאו אל החלל היא לא הייתה הראשונה שעשתה זאת למרות סופה העגום. בשנת 1951 שוגרה בריה”מ רקטה מסוג R-1 לחלל כשעל סיפונה נמצאים צמד הכלבים “ציגן ודזיק”. הכלבים הצליחו להגיע עם הרקטה לגובה של 101 קילומטרים וצנחו אל הקרקע בעזרת מצנח – הם היו היונקים הראשונים אשר הגיעו אל החלל וחזרו משם.


עד לשנת 1991 לא היה שום רישום אודות טיסה זו ומאחר והניסויים היו חשאיים ביותר. כמו כן, ציגן נפצע קלות בנחיתה וסיים את קריירת הטיסה שלו. לעומתו, חברו דזיק הפך להיות החיה הראשונה שהגיעה אל החלל פעמיים אבל קריירת התעופה שלו לא האריכה ימים. המקרה השני עם דזיק הוביל לפריצת דרך בחשיבה על “כיסא מפלט” ופעולת חילוץ מתוך כלי תעופה חלליים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

Call Now Button