דרגת חשיבותו של צ’קליסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

רשימת מטלות הידועה יותר בשמה “צ’קליסט” היא אחת ממיומנויות המפתח הנלמדות ונרכשות בכל בית ספר לטיסה. כלל הטייסים בעולם לומדים לעבוד על פי צ’קליסט מדויק המכין לא רק את עצמם לפני טיסה אלא גם את המטוס עצמו. הרשימות הללו מורכבות ממספר רב של גורמים המכוונים לבדיקת חלקים שונים לאורך כל כלי הטיס והן מעוצבות להגיע לדרגה הבטיחותית הגבוהה ביותר.


אם זאת, ישנם טייסים שלא עוקבים באדיקות רבה אחר רשימת מטלות זו ואף נוטים להכין לעצמם רשימה שונה המתאימה לצרכיהם ולכלי התעופה אשר בידיהם. אומנם, ישנם סוגים רבים של כלי תעופה הנעים ממטוס דו-מנועי המיועד יותר עבור טיסות חוויה הכוללות טיסות בשמי הארץ, הצעות נישואין באוויר וטיסות סבבים או מכוונות אל טיסות פרטיות לקהל מנהלים ומטוסים פרטיים להשכרה בכל עת ועד למטוסים מסחריים גדולים בעלי 4 מנועים עוצמתיים.


דרגת חשיבותה של רשימת צ'קליסט


מעקב אחר הצ’קליסט


טייסים המאמינים בחוזקם ויכולתם של טבלאות צ’קליסט פועלים על פי תרשימי זרימה והכנה מנטלית עבור משימת תעופה ספציפית כגון; טיסות גשם, טיסות צילום, הדרכת טיסה ועוד. בשלב הבא, הם עוברים הישר אל הטבלאות המקוריות אשר עוצבו על ידי רשויות התעופה הבינלאומיות כדי לוודא שוב את תקינות כלי הטיס. טייסים אשר נשאלו מדוע אינם עוקבים באדיקות אחר רשימת המטלות ככלי להכנה לטיסה ענו השיבו כי “הרשימה לא עדכנית דיה”, “הם מכירים אותה בעל-פה”, “ישנו עומס עבודה בזמן קצר” וכו’.


החשיבה הזו מוטעית מההתחלה ואי ציות למעקב אחריה עלול להביא לידי אסון תעופתי כפי שהתרחש בבוקר ה – 21 לפברואר 2017. בבוקר זה יצאה טיסת צ’רטר פרטית משדה תעופה קטן בוויקטוריה שבאוסטרליה כאשר היעד הסופי היה קינג איילנד שבטזמניה. בטיסה נכחו הטייס ו – 4 נוסעים אשר איבדו את חייהם כאשר המטוס הקל התרסק הישר לאדמה.


מחקירה שנערכה ברשות התעופה האוסטרלית עלה כי הטייס לא עקב אחר הוראות הבטיחות הקפדניות של רשימת המטלות לפני המראה. אם היה עושה זאת כראוי, היה מבחין כי הייתה בעיה בהגה הכיוון אשר נטה באופן חד שמאלה. הנטייה הזו של הגה הכיוון היא זו אשר גרמה לאיבוד שליטה והתנגשות המטוס בשלב מאוחר יותר בטיסה. המטוס נהרס כליל לאחר מגע ההתנגשות אשר הייתה מעורבת עם דליקה עזה. כל הנוכחים בכלי הטיס נספו במקום.


כשלים במטוסים


התאמה אישית של צ’קליסט


חשיבותו של הצ’קליסט בטיסה אינו מבוטל בכלל אך, נדרשת התאמה אישית הן לכלי הטיס והן למשימה שלשמה הוא הוגדר. טייסים רבים נוטים יותר ויותר לקחת את הרשימות הללו ולהתאים אותם מחדש. אחת מן האפשרויות היא לחלק את הרשימה למספר חלקים בהתאם לטיסה: קדם טיסה, בדיקת אבזור אחרון לפני בקרת שיוט ובדיקה לפני נחיתה. בצורה זו ניתן להוריד את עומס העבודה הנתון לידיו של טייס בודד ולעמוד בזמני הטיסה הרלוונטיים.


המערכות והסביבה האווירית אשר בהם אדם נועד לתפקד צריכות לשרת היטב את האיזון הנכון שבטיסה ולהביא לידי רמת בטיחות תעופתית גבוהה ביותר. בין אם מדובר ברשימת צ’קליסט הנדרשת על ידי רשויות התעופה ובין אם מדובר בהתאמה אישית של רשימה זאת – המסקנה ברורה לחלוטין: יש לעקוב אחר רשימה זו ללא כל עוררין וזאת כדי להבטיח את הבטיחות של כל הנמצאים בכלי הטיס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.