חברות ליסינג מוכרות יותר בעולם התחבורה כאשר מדובר על מכוניות – חברות עסקיות רבות מעניקות לצוות העובדים שלהם “רכבי חברה” בתנאי ליסינג, כלומר, משכירות את כלי הרכב בתמורה כספית חודשית מסוימת עם תנאים נוחים להסדרת תשלום הכוללים בין היתר גם טיפולים תקופתיים במוסכים ותדלוק פר קילומטר.
אבל, האם ידעתם שגם בענף התעופה יש תחום שלם של השכרת מטוסים – ליסינג של מטוסים? חברות תעופה רבות בכל רחבי העולם חוכרות את המטוסים הנמצאים ברשותן במקום לקנות אותם. בנוסף לכך, תנאי החכירה שלהם מותאמים לצרכים של החברה, בין אם מדובר בחכירה יבשה, רטובה או הסכם חכירת מטוס משתנה. הדוגמא הטובה ביותר שניתן להביא לחכירת מטוסים קיימת בחברת התעופה היוקרתית Emirates, אשר שוכרת חלק מתוך צי המטוסים שלה מחברת “AviaAM Financial Leasing” הסינית. העניין הזה מעלה לא אחת תהיות ושאלות כמו “מדוע חברה גדולה ויוקרתית כמו Emirates זקוקה לחכירה של מטוס?” – על כך ועוד בהמשך.
מהי חכירת מטוסים?
ליסינג של מטוסים או השכרת מטוסים דומה מאוד לליסינג של רכבים – קיימת חברה המחזיקה ברשותה צי מטוסים מכל מיני סוגים ודגמים המוצעים להשכרה. חברת תעופה אשר מבקשת להרחיב את היקף המטוסים שלה באה אל החברה המשכירה ומתחילה במשא ומתן לגבי כל התעופה הנדרשים. כאשר נחתם חוזה חכירה בין שני הצדדים, עוברים המטוסים לרשותה של חברת התעופה למשך הזמן הקצוב. לאחר תום החוזה יכולה חברת התעופה להחליט האם להשאיר את המטוסים בחזקתה (בתמורה כספית בהתאם לחוזה הנחתם) או להשיב אותם לחברה המשכירה.
זה אולי נשמע פשוט, אבל כאן בדיוק ענף התעופה מתחיל לתבל את העניינים.
תנאי שכירות של מטוסים
חברת התעופה שרוצה להרחיב את צי המטוסים שלה צריכה לדעת באיזה חוזה שכירות היא מעוניינת. הדבר נכון לא רק עבור חברות טיסה מסחריות אלא גם עבור חברות תעופה המציעות טיסות פרטיות במטוסי מנהלים.
תנאי השכירות המוצעים בענף התעופה מתחלקים ל – 3 אופציות, כאשר כל אחד מהם יכול להיות לטווח ארוך או קצר:
- חכירה יבשה
- חכירה רטובה
- חכירה משתנה
חכירה רטובה
חוזה שכירות רטוב של מטוסים הוא המקיף ביותר מבין ה – 3 ועומד על כך שחברת הליסינג מספקת לא רק את כלי התעופה אלא גם את הצוות הכולל טייסים וצוות פנימי. מעבר לכך, חברת הליסינג מספקת גם שירותי תחזוקה בתוך מכון בדק וביטוח.
תחת חוזה זה חברת תעופה יכולה להיות הבעלים של 0 מטוסים אבל עדיין לנהל חברת תעופה לכל דבר ולהציע שירותים כמו כל חברה אחרת. כאשר חברת ליסינג מספקת שירות תחת חוזה חכירה רטובה היא פועלת תחת תעודה הנקראת “תעודת מפעיל אוויר”.
באילו מקרים חוזה זה יכול לשרת חברות תעופה? כאשר מדובר בחברה קטנה יחסית אשר מפעילה טיסות ישירות ליעדים פופולאריים בעונות תיור כמו בקיץ. החברה יכולה לחכור מטוסים בהסכם רטוב לטווח קצר (לפי עונה וחודשים) ובכך להגביר את הפעילות שלה אך ורק לתקופה ה”חמה”.
גם חברות תעופה גדולות ישתמשו בהסכם זה אבל רק כאשר מדובר בקווי תעופה יציבים עם מספר נוסעים משתלם כך שהחוזה יתאים לשני הצדדים.
חכירה יבשה
חכירה יבשה היא ההיפך של חכירה רטובה. בעוד שבשנייה מוצע שירות מקיף וכולל הכל, בחכירה יבשה מוצעים אך ורק מטוסים להשכרה – ללא צוות, ללא טייסים, בלי תחזוקה ואף עלויות הביטוח אינן נכללות. אז למה או מי יכול להרשות לעצמו חוזה מסוג זה?
חברות תעופה יכולות להגיע למצב בו המטוסים שלהם מקורקעים בגלל סיבות של כשלים מכאניים, השבתת כלי טיס או אפילו שביתות של צוות מכוני בדק וטכנאים. הצוות קיים וישנו אבל אין מספיק כלי טיס לאייש את הצוות הזה. במקרים אלו חוזה “חכירה יבשה” יתאים מאוד – החברה משכירה כמות מטוסים מחברת ליסינג (בדרך כלל לטווח קצר) וחברת התעופה מביאה עימה את הטייסים, צוות הדיילות, שירותי התחזוקה ואף את הביטוח.
חכירה משתנה
זהו הסכם החכירה הנפוץ ביותר והוא הפופולארי מבין ה – 3. חוזה שכירות זה מאגד בתוכו את השניים האחרים, כלומר; חברת תעופה תרה אחר חוזה חכירה משתנה וחברת הליסינג משכירה לה מטוס, טייסים ויכולה גם לסייע בכל הנוגע לביטוח.
חברת תעופה יכולה להיות בעלת כמות צוות מוגבלת וחברת הליסינג מגיעה עם צוות הטייסים שלה בלי הצוות הפנימי – העלויות של החוזה מוזלות בהתאם לצוות הנדרש. אותו הדבר בנוגע לתחזוקה – יכולה להגיע חברת תעופה שיש ברשותה מכון בדק מורשה אבל אין לה צוות טייסים או צוות פנימי. חברת הליסינג תתאים את עלות החכירה בהלימה מול הדרישות.
סיבות להשכרת מטוסים
- כסף, כסף, כסף – בראש ובראשונה עולה הסיבה הפיננסית. לחברות תעופה לא תמיד יש את הסכום הנדרש לקנות מטוס ולכן, חכירה בתשלומים היא פתרון אידיאלי.
- תחרות בשוק – כאשר חברת תעופה אחת פושטת את הרגל, עובר המשקל כמעט באופן אוטומטי לחברה המתחרה שצריכה לעמוד ביעדים חדשים. חברת התעופה יכולה להזמין מטוסים ולקנותם במלואם אבל התור לאספקת המטוסים החדשים הישר “מהחברה” – יכול לקחת גם שנים. לכן, השכרת מטוסים היא התשובה.
- חברת תעופה יכולה להיקלע למצב שבו המטוסים שלה מקורקעים בגלל סיבות טכניות וייווצר מצב בו אין לה מספיק מטוסים לספק שירות.
- עונות חמות לטיסות – לא מדובר בעונת הקיץ בלבד, ישנם זמנים במהלך השנה שבהם עולה הביקוש להגיע ממקום אחד לשני, כמו בעונות החגים, קיץ, עונת סקי ועוד. בזמנים אלו חברות תעופה רבות מרחיבות את צי המטוסים שלהן על ידי חכירה לטווח קצר.