Home » הבלוג שלנו » התמודדות עם חרדת טיסות

התמודדות עם חרדת טיסות

Posted

אנשים רבים חווים תחושה לא נעימה בכל עת שבה הם עושים את דרכם למטוס. מחקרים רבים מראים כי 10% – 40% אנשים מן האוכלוסייה סובלים מחרדת טיסות והסיבות לכך מגוונות. פחד מטיסה הינה חרדה אמיתית המופיעה כאשר אדם נמצא בכלי תעופה למשך זמן מסוים ותופעה זו אינה מוגדרת כמגדרית אלא תקפה לכלל האוכלוסייה. הקושי הגדול אשר בא לידי ביטוי במקרים אלו היא עבור אנשים אשר מבלים את חייהם בטיסות לשם עסקים כאשר הצורך להגיע ממקום למקום בכל רחבי העולם בזמן קצר מקשה עליהם. אך, יש אור בקצה המנהרה, בחרדת טיסות ניתן לטפל ולמזער את תופעותיה.


התמודדות עם חרדת טיסות


הגורמים לחרדת טיסות


על מנת להגיע לדרכים לטיפול בחרדת טיסות יש להבין תחילה מדוע תופעה זו מתרחשת אצל חלק ניכר מהאוכלוסייה ולכך יש מספר גורמים עיקריים:

  • קלסטרופוביה – זהו פחד ממקומות סגורים. כלי טיס מוגדרים ככלי תחבורה לכל דבר, אך גודלם העצום, גם כאשר מדובר על מטוסים דו-מנועיים, הופך אותם לכלי סגור בצורה הרמטית לחלוטין. אנשים רבים חווים התקף קלסטרופוביה מן הרגע שבו נאטמות דלתות המטוס ואין כל אפשרות לפתוח אותם עד למועד הנחיתה. תחושה זו מלווה במחנק וחוסר יכולת למצוא דרך החוצה.
  • התקף חרדה – זוהי הרגשה דומה מאוד במהותה להתקף לב כאשר המערכות השונות בגוף מגיבות בצורה קיצונית לשהייה בתוך גוף מתכתי סגור. התופעות המלוות התקפי חרדה מאותתים על הזעת יתר, דופק מואץ, כאבי שרירים, תחושת מחנק והתפרצויות בכי או כעס.
  • חוסר שליטה – מאחר וטיסה מתרחשת בתחום האווירי, חוסר השליטה של אנשים מעורר בהם פחד עצום. העובדה כי הם שמים את גופם ומבטחם בידיהם של צוות הטיסה מצריכה אותם לסמוך במלוא מובן המילה על מישהו אחר.
  • חשש מאסונות – אחד הגורמים לחרדת טיסות היא עצם המחשבה על הדברים העלולים להתרחש בזמן הטיסה. אנשים רבים חושבים לפני עלייתם למטוס על כל מה שעתיד או עלול להתרחש בתור אירוע חירום, אבל הם אינם חווים זאת בצורה עמוקה. לעומתם, ישנם אנשים אשר רואים באסונות, פיגועים, חטיפת מטוס או כל תקלה טכנית אחרת כמקור עמוק לחרדה אמיתית.
  • פחד ממים – הקשר בין מים לטיסה אינו מבוטל כלל. המעבר בין יבשות בטיסות ממושכות כולל בתוכו גם טיסות מעל מקורות מים גדולים. אנשים אשר חוששים מאסונות, מביעים זאת גם על ידי הפחד מטביעה במים, במיוחד כאשר מדובר בנפילה או בנחיתת חירום.


כיצד להתמודד עם חרדת טיסה


דרכים לטיפול בחרדת טיסות


חרדת טיסות היא תופעה מוכרת ביותר וניתנת לטיפול במספר דרכים על מנת להקל על אנשים בכל חלקי הטיסה החל מרגע העלייה למטוס ועד לנחיתה חזרה על קרקע בטוחה.


התחילו לטוס


הדרך הטובה ביותר היא ההתמודדות עם הפחד עצמו ולא ההתחמקות ממנו. שכירת מטוס עם מדריך צמוד ושיוט בפרקי זמן קצרים מקלים רבות על רמות החרדה. טיסות פרטיות נותנות מענה אינטימי יותר לבעיה כאשר המטוס עצמו הוא קטן, הקברניט נמצא בסמוך ולאדם החרד אף ניתנת האפשרות להבין ולנסות את ההגאים והמכשור המורכב ועל ידי כך גם להגיע לרמה מסוימת של שליטה במצב.


עריכת מחקרים


מאחר ושליטה היא חלק עיקרי בחרדת טיסה, כדאי לחקור אודות חברת הטיסה שאליה משתייך כלי הטיס, להבין האם החברה אמינה ובטיחותית ולבדוק איזה סוג וגודל של מטוס קיים בטיסה הספציפית ועוד.


התמודדות מקצועית


אחת מן הדרכים להתמודדות עם חרדת טיסה היא להיפגש עם איש מקצוע, כמו פסיכולוג, במטרה להבין לעומק את הבעיה ולתקוף אותה בצורה עמוקה ביותר. בידיהם של אנשי מקצוע כלים רבים החל משיטות להיפנוזה, תרגילי נשימה, מדיטציה וכו’.


התבוננות פנימית


כאשר אדם נמצא כבר בתוך המטוס והוא ישוב במקומו ניתן לבצע כמה פעולות: לבקש לשבת ליד החלון על מנת לראות את העולם החיצוני ופחות להתעסק עם פנים המטוס, לשים מוסיקה מרגיעה ולהישאב לתוכה, ללעוס מסטיק כדי להימנע מלחץ באוזניים, לשתות משקה חם עם צמחי מרפא כמו קמומיל או לבנדר הידועים כמפיגי מתחים ומומלץ מאוד במצבים של חרדה להימנע מקפאין.