חדר הבקרה – ניווט מן הקרקע

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

חדרי הבקרה הם הלב הפועם של התעשייה האווירית המודרנית. המטרה המרכזית של חדר בקרה הינה הבטחת הבטיחות והיעילות של התנועה האווירית. המפקחים שעובדים בחדרי הבקרה מנווטים מאות טיסות במהלך יום כדי להוביל אותן בבטחה אל היעד, תוך עמידה איתנה במצבי לחץ והתמודדות עם מגוון אתגרים מנטליים וטכנולוגיים. עבודה זו דורשת הכשרה מקצועיות מקיפה, אחראיות, ריכוז, תגובות מהירות ויכולת קבלת החלטות.

יישומים טכנולוגיים בחדרי בקרה

חדר בקרה הינו מתקן קרקעי שבו מנהלים צוותי פיקוח מיומנים את מערכי התעבורה האווירית במרחב התעופה. חדרי בקרה מודרניים מאובזרים במגוון מערכות טכנולוגיות מתקדמות לניהול ותיאום תעבורה אווירית בצורה בטוחה ויעילה.

מערכות רדאר מאפשרות למפקחים לעקוב אחר מיקום המטוסים בזמן אמת. הרדאר מספק נתונים על מיקום, גובה ומהירות המטוס כדי שצוותי הבקרה יקבלו תמונה מדויקת של התנועה האווירית במרחב הנתון.

מגדל פיקוח טיסות

מערכות תקשורת שכוללות רדיו, טלפון לוויין וטכנולוגיות תקשורת דיגיטליות, אחראיות על העברת מידע והוראות בין צוותי פיקוח וטייסים ומרכזי בקרה נוספים.

מערכות בסיסי הנתונים מכילות מגוון רחב של נתונים החיוניים לניהול תעבורה אווירית, ביניהם: לוחות זמנים ומסלולי טיסה, נתוני המראות ונחיתות, מיקומי המטוסים בזמן אמת, תנאי מזג אוויר, זמינות מסלולים ושערים בנמלי תעופה ועדכונים לגבי שינויים בתוכניות טיסה. נתונים אלה מוצלבים במערכות ניהול מידע כדי למפקחים את המידע הדרוש לקבלת החלטות מושכלות בזמן אמת.

מערכות אוטומציה מבצעות מגוון הליכים, כמו חישובי מסלולי טיסה מיטביים ומתן התראות על מצבים מסוכנים, באופן אוטומטי. יישומים אוטומטיים מסייעים בהפחתת העומס שמוטל על צוותי הבקרה ומשפרים את האיכות והדיוק של ביצועיהם.

מפקחים בחדר בקרה

העבודה בחדר הבקרה אינה פשוטה. היא דורשת ריכוז גבוה, ידע מקצועי מעמיק ויכולת קבלת החלטות מהירה. על המפקח להצליב מידע רב בנוגע לכל טיסה ולהשתמש בו כדי להנחות את הטייסים במסלול הטיסה.

המפקחים עובדים במשמרות, כאשר כל משמרת נמשכת מספר שעות. במהלך המשמרת, כשמפקח נדרש לנהל מספר רב של טיסות בו-זמנית תוך שמירה על ערנות גבוהה בכל רגע נתון. לכל מפקח יש תחנת עבודה אישית הכוללת מכשירים וכלים דיגיטאליים לניהול מידע ותקשורת.

מעקב אחרי תנועה אווירית הוא תהליך מרכזי בניהול התעבורה האווירית. המפקחים עוקבים אחרי כל המטוסים במרחב הנתון באמצעות המסמכים, המכשור וכלים הדיגיטאליים ומוודאים שהמטוסים טסים במסלולים המורשים, בגובה ובמהירות המתאימים ולא מתנגשים זה בזה. כדי לספק מידע על טווחי בטיחות והנחיות טיסה לטייסים, המפקחים משתמשים בטכנולוגיות מעקב מתקדמות שכוללות בין היתר:

  • מערכות רדאר ראשוניות (Primary Radar) המאפשרות לזהות את מיקום המטוס.
  • מערכות רדאר משניות (Secondary Radar) המספקות מידע נוסף כמו גובה, כיוון ומהירות.
  • מערכת מעקב תלויה אוטומטית – שידור (ADS-B) קולטות מידע בזמן אמת על מיקומם, גובהם ומהירותם של מטוסים המצוידים במערכת ADS-B באמצעות GPS.
  • מערכות ניהול תעבורה אווירית (ATM) הן מערכות תוכנה מתקדמות שמצליבות נתונים ממגוון מקורות, מנתחות אותם ומציגות למפקחים תמונה מלאה ומעודכנת של התנועה האווירית.

הנחיות לטייסים כוללות מגוון הוראות בנוגע למסלול הטיסה, גובה, מהירות, ושינויים נדרשים בתגובה לתנאי מזג האוויר, עומס תנועה, או מצבי חירום. ההנחיות מועברות לטייסים באמצעות מערכות תקשורת רדיו ודיגיטליות, תוך שימוש בקודים ובמונחים מקצועיים מוסכמים כדי לוודא שההנחיות ברורות ומדויקות.

מגדל פיקוח

המפקחים מנחים את הטייסים אל מסלול הטיסה תוך ציון פניות ושינויים בכיוון. במקרים של מזג אוויר קשה או עומס תנועה, המפקחים יכולים להנחות את הטייסים לסטות ממסלול הטיסה המתוכנן.

כדי להימנע מהתנגשויות ולשמור על מרחקי בטיחות, המפקחים יכולים להורות לטייסים להעלות או להנמיך את גובה או להגביל את מהירות הטיסה. באמצעות הנחיות להאצה או להאטה המפקחים מתאמים מערכי טיסה עם מטוסים אחרים למניעת העומסים.

המפקח מדריך את הטייסים למסלולי הנחיתה וההמראה תוך תיאום עם שאר כלי הטייס בנמל התעופה.

במצבי חירום, על המפקח להנחות את הטייסים לבצע פעולה שתמנע סכנה, כמו שינוי מהיר במסלול או נחיתת חירום בנמל תעופה קרוב.

לאחר מתן ההנחיות, המפקחים ממשיכים לעקוב אחרי ביצוען ומעדכנים או משנים אותן במידת הצורך.

הכשרת מפקחי התעבורה האווירית הינה תהליך ארוך ומורכב. המפקחים עוברים קורס אינטנסיבי ומקיף הכולל מגוון רב של תכנים, תיאורטיים ומעשיים כאחד, ביניהם:

  • לימודי תיאוריה על עקרונות תעבורה אווירית, מערכות טכנולוגיות ונהלי בטיחות
  • תרגולים מעשיים בעבודה עם מערכות הרדאר והתקשורת ותפעול תחנות העבודה
  • סימולציות של מצבים אמיתיים לשיפור יכולת קבלת ההחלטות והתגובה למצבי חירום
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

Call Now Button