השנה, היו ימים רבים במהלך חודשים מאי ויוני שעברו עלינו ב- “Special”, עד השעות המאוחרות של הבוקר. בעבר קראנו למונית Taxi Special , אבל היום ל – “Special” יש משמעות אחרת. בקשר על ערוץ 119.00 שמענו באחד הבקרים:
טייס: “CKK רשות להתניע לאזורים”.
מגדל: ” אנחנו ב – “Special” יש רק הקפות”.
טייס: “אז רשות להתניע להקפות”.
מגדל: “אתה כשיר ל – “Special”?”.
טייס: “לא יודע אבל יש לי הגדר מכשירים!!!”
על ה – “special”
כשמוגדר מזג אוויר “Special” (בהרצליה בלבד) הכוונה הינה – טיסה לפי כטר”מ מיוחד – Scvfr. טיסה לפי כטר”מ מיוחד (‘Special”) מוגדרת אך ורק בהרצליה כדי לאפשר המשך פעילות הדרכתית. תנאים אלו נוצרים כששורר מז”א שהוא מתחת לתנאי מז”א לטיסת ראיה VMC(פרק א-02) – 5 ק”מ ראות + 1000 רגל מרווח אנכי מהעננים. מתחת תנאים אלה מכריז המגדל תנאי כטר”מ מיוחד Scvfr.
בתנאים אלו ניתן לטוס:
- רק בתחום פיקוח השדה (הקפות בלבד) וביום בלבד.
- טייס המפקד הינו בעל ניסיון של 150 שעות לפחות.
- חובה – קשר עין עם הקרקע.
- ראות אופקית של לפחות 1500 מטר.
- שמירת מרחק אופקי של 1500 מטר מהענן והימנעות מטיסה בתוך ענן
- הימנעות מטיסה מעל העננים בכל כמות שהיא. כאשר כמות העננים עולה על 4/8 מפני השמים – שמירת מרחק אנכי של 200 רגל לפחות מתחת לגובה בסיס העננים.
- בנוסף, לשיקול המגדל להגביל כמות מטוסים בהקפה בהתאם ליכולת הראיה והשליטה שלו .
על פי תנאים אלו לא תתאפשר כניסה להקפה ממקומות אחרים – גם אם בשדה דב בתנאים המאפשרים המראה רגילה, לא תינתן האפשרות להיכנס לתחום ההקפה בהרצליה בתנאי “Special”.
בנוסף לזאת ובלי כל קשר, אני רוצה להזכיר ולציין מגבלות נוספות בתחומי הטיסה שנחצו השבוע – מוגדר שאין לבצע הקפות עם נוסעים – גם נוסע אחד נחשב כנוסעים! נוהל החברה לא מאפשר לבצע T&G מתחת 150 שעות. ולמה בא לי לכתוב על כל אלה? אנו לומדים ומחכימים בעיקר מניסיון החיים ומהדברים המקובלים והשגרתיים. גם כשחותמים על חוזה וגם כשעורכים ביטוח וגם כשמשתתפים במבצע צרכני ותקשורתי – לא תמיד קוראים את האותיות הקטנות!
וכך גם פה – בשביל פעם בשנה שנוצר “ערפל הסעה” (תחזרו על שעור מטאורולוגיה) אני מזניח את האותיות הקטנות בפמ”ת – AIP.