לי זה לא יקרה? יצא לכם לצחוק אחרי (או לבכות), ולהגיד לי זה לא יקרה? אבל לי זה קרה! למרות הכול…
לפני שבועיים הפסקתי המראה. “פתאום” גיליתי שמד המהירות לא מגיב – מבט שמאלה ואני מגלה שכיסוי פיטו במקום! איזו פשלה!
חוסר תשומת לב בניהול טיסה מוביל לאסון
במדריך טיסה זה מקבץ של מקרים אמיתיים, בהם חוסר תשומת לב ופזיזות כמעט והובילו לאסון בניהול טיסה:
- המראנו לראש פינה, ומתחיל להיווצר חוסר איזון בדלק. לאחר הנחיתה נוכחנו שמכסה דלק לא בנמצא – האם עף? האם היה? האם בדקו וסגרו?
- טייס גילה באוויר שמד מהירות לא עובד. ושוב מבט שמאלה, ושוב הכיסוי. “אם אני באוויר אז נמשיך בטיסה ונחזור בסוף התרגול?”
- טייס הרגיש שהמנוע לא סוחב כהרגלו. מבט על המכשירים גילה כוח מופחת (מנוע פסיעה משתנה). לאחר נחיתה גיליתי כי כיסויי האוויר בפתחת המנוע עדיין במקומם וסותמים את מעבר האוויר למנוע!
- בשדה מרוחק ונמוך בערבה, בעודנו עומדים ליד המסלול ומשוחחים, אנו רואים מטוס (כמו שלנו) רץ ריצת המראה עם 4 גלגלים, אחד קשור בחבל ומסתרך מאחור. לאחר שהטייס הפסיק המראה והתיר את המשקולת העגינה (העשויה מצמיג ממולא בבטון) המריא להמשך הטיסה.
- ועוד באותו המסלול – שוב אנחנו עומדים ומשוחחים, ומולנו ניגש מטוס קל לנחיתה ללא גלגלים!
- ושיא השיאים – לפני שנים רבות, מטוס המריא מאילת עם משקולת עגינה מבטון הקשורה לזנב…
האם מקרים מסוג זה קרו לך? האם הופתעת מאי פעילות נכונה? האם אתה עובד מסודר, האם אתה ממושמע? האם גם אתה חשבת ש- “לי זה לא יקרה”?
שאננות בעת ניהול טיסה
לפי המילון – אדישות, אפתיה, שאננות, עייפות נפשית, חוסר חשק, עייפות כרונית, חוסר אנרגיה, אדישות קלינית, אפאטיות.
ובו יתבאר העניין, שלפעמים האדם חווה חוסר חשק לעשות דברים. תחושה של עייפות כללית, אדישות, אפאטיות וכיו”ב. ויש שחושבים בטעות, שרגשות של אפתיה או חוסר אנרגיה, נובעים מתוך מצב של דיכאון.
וכאן אנחנו נכנסים לתמונה – ההילה של הטייס, השעות הרבות בלוג-בוק, המחמאות מהחברים, טיסה שבלונית שעשיתי אותה עשרות פעמים.
מדריך טיסה – מסקנות
אין ספק שהמשפט “לי זה לא יקרה”, יקרה אם לא ננהג במלא האחריות, לא יקרה אם נוריד רמה או שתיים מהיהירות הטבעית של “הטייס המהולל”, ואם נעלה רמה או שתיים מהערנות המתבקשת בעת ניהול טיסה.
ולבסוף “סדר וניקיון” – לא סתם חשבו וישבו ודנו וכתבו את התורה – הבד”ח. עבוד מסודר, אל תדלג, בדוק פעמיים, והפרד בין ניהול הטיסה להתעסקות עם האורחים שלך בטיסה.
דובי פרי
מדריך טיסה – המדור הקבוע של דובי, טיפים בנושאי תעופה מטייס קרב בדימוס, מדריך בחיל אוויר ובבית הספר לטיסה של מונאייר.
שאלות ותשובות
כי היא גורמת להוריד ערנות ולחשוב שאין צורך לבדוק הכול. כשמורידים אחריות או מתרגלים לשגרה, הסיכון לטעות גדל.
טעות קטנה שלא שמים לב אליה על הקרקע יכולה להפוך לבעיה באוויר. לכן כל פרט בבדיקה לפני טיסה חשוב.
כשעושים את אותה טיסה שוב ושוב, קל להיכנס לאוטומט ולפספס דברים. השגרה יוצרת תחושת ביטחון יתר.
כשהטייס מרגיש “מנוסה מדי כדי לטעות”, הוא עלול לדלג על שלבים או לא לשים לב לפרטים, וזה בדיוק מה שמוביל לתקלות.
מצב של אדישות או עייפות נפשית שגורם לחוסר חשק וירידה בריכוז. זה לא בהכרח דיכאון, אבל זה מוריד עירנות.
אם יש תחושת עייפות כללית, חוסר אנרגיה, או נטייה לעבוד “על אוטומט” בלי קשב מלא — אלו סימנים שצריך לעצור ולהתאפס.
כי הסדר נבנה כדי שלא נשכח שום דבר. דילוג על שלב אחד יכול להשאיר בעיה לא מאובחנת.
לא להסתפק במבט חטוף או בהנחה שהכול בסדר. לחזור על בדיקה קריטית כדי לוודא שלא פספסנו משהו.
כי כשמתפזרים או מתעסקים במשהו צדדי, קל לפספס פרטים חשובים. ריכוז צריך להיות קודם כול בטיסה עצמה.
הבטיחות תלויה במשמעת ובערנות יומיומית. ניסיון לא מחליף בדיקות מסודרות, ותחושת ביטחון יתר היא מלכודת.



