איום הרחפנים בשמיים הפתוחים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בעת האחרונה נשמעות יותר ויותר תלונות אודות כלי תעופה קטנים במיוחד אשר מהווים סיכון במספר מישורים אזרחיים, ציבוריים ופרטיים. הרחפנים הם כלי תעופה קטנים בלתי מאוישים אשר נכנסו בשנים האחרונות לשוק וניתן למצוא אותם במגוון רחב של דגמים, גדלים ויכולות. השימוש בהם החל מתוך מחשבה על צעצוע חדשני, אך מאז אותם ימים כלים אלו התפתחו רבות וכיום נעשים בהם שימושים לצורכי חקלאות, אבטחה, צילום אווירי ובעתיד הקרוב רחפנים מיועדים להעביר חבילות ודואר ממקום למקום בזמן אמת.


סקירה קצרה אודות רחפנים


רחפנים נמנים בקטגוריית כטב”מים הלוא הם כלי תעופה בלתי מאוישים כמו הטיסנים. הכלים הללו מופעלים מרחוק והמבנה שלהם כולל מנוע, מצלמה קטנת מימדים ולהבים אופקיים אשר מאפשרים את תנועתם באוויר. ניתן להבדיל בין הסוגים השונים של הרחפנים על ידי המנועים שלהם הנעים בין 2 מנועים לבין 8 מנועים כאשר הרחפן הפופולארי ביותר הוא בעל 4 מנועים.


סכנת הטסת רחפנים בעולם התעופה


הסיכונים בשימוש ברחפנים


איום הרחפנים הפך בזמן האחרון ליותר נפוץ בכל רחבי העולם ולא רק במדינת ישראל. רשות התעופה הפדראלית בארה”ב החליטה גם היא לנקוט בצעדים חריפים כנגד הטסת רחפנים בשטחי המדינה במטרה להגן על צי המטוסים שלה הכולל מטוסים פרטיים, מטוסים מסחריים וכלי תעופה צבאיים מפני סכנת התנגשות עם רחפנים.


בארצנו הקטנטונת הולכת וגוברת הסכנה בעקבות שיוט אווירי של רחפנים ובדו”ח של מבקר המדינה שיצא לאור בחודש נובמבר בשנת 2017 נכתב מפורשות כי קיימים ליקויים רבים בתחום רישיון חוקי לרחפנים ואכיפת החוק בכל הנוגע להטסתם. ניתן לראות מקרים רבים בהם מכ”מים אוויריים מגלים רחפנים המשייטים באזורי המראה ונחיתת מטוסים ואף בשטחים בהם ישנו מסלול תעופה אווירית. במקרים אלו המטוסים נמצאים בסכנה ממשית ועלולים להביא לשני מצבים הרי אסון:

  • מחקרים מראים כי מיקומו של הרחפן בגובה מסוים למטוס יכול להביא לידי שאיבתו אל תוך המנוע. המחקרים מתבססים על נתונים אמיתיים מתוך מקרים שאירעו עם עטלפים וציפורים שנכנסו אל גוף המנוע בעת טיסה. הסכנה לחיי אדם עומדת בראש הדאגות והנזקים אשר נגרמים לכלי הטיס נאמדים על מיליוני דולרים.
  • היכולת לתמרון אצל טייסים היא הסיכון השני מאחר ובמטוסים מסחריים אין המון מקום לנווט במהירות מול מכשולים אשר באים וקרבים. גם עבור צי מטוסים דו-מנועיים עניין התמרון קשה והעלות הכלכלית לאחר פגישה אווירית עם רחפן מקריעה שחקים.

האיום של רחפנים מול כלי טיס


חוקי הטסת רחפנים


עם כניסתם לשימוש נרחב של הרחפנים נכנסו לתוקף גם חוקים הנוגעים ישירות בהטסתם:

  • אין להטיס רחפנים בגובה העולה על 50 מטרים מן האדמה, אלא אם כן נתקבלה הרשאה מיחידת הפיקוח האווירית.
  • ניתן להטיס רחפנים אך ורק במקומות בהם ישנה ראות טובה, חדה וברורה החל מ – 3 קילומטרים.
  • אין להטיס רחפנים במרחק של 500 מטרים מאזורים אסורים ואזורים צבאיים שנקבעו על ידי יחידת פיקוח התעופה האווירי.
  • אסור להטיס רחפן אשר לא נרשם ואינו בעל רישיון.
  • אין להטיס רחפן ללא סימון של בעליו.
  • הטסת רחפן בשכונות מגורים, מוסדות ציבוריים ומקומות הומי אדם תעשה במרחק של 250 מטרים.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.