אייר פורס 1 – הבית הלבן המעופף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם יש כלי טיס ששמו יכול לעלות בקנה אחד בדיוק כמו שמו של האפיפיור וידוע כמו בקבוק של קוקה קולה הלוא הוא המטוס הנשיאותי של נשיא ארה”ב – אייר פורס 1. מספיק יהיה רק להזכיר אותו בשמו וניתן כבר לראות בדמיון את צבעיו הבוהקים אל מול העיניים ודלתותיו נפתחות לרווחה. בואו נכיר את המטוס המפורסם ביותר בכל העולם.


אטימולוגיה של אגדה


כיצד קיבל את שמו המטוס הזה? מה המקור לכך? ובכן, השם “Air Force One” אינו מיועד דווקא למטוס ספציפי. כל כלי טיס שעליו עולה נשיא ארה”ב יכול לקבל את השם – אייר פורס 1 ובאותו ההקשר כך גם נקראים כל שאר כלי התחבורה השונים שאליהם עולה נשיא – Navy One, Army One… כך, למעשה קורה גם כאשר סגן נשיא ארה”ב עולה על מטוס – הוא מקבל את שם היעד של “Air Force 2”. נושא זה קשור בעובדה כי כל יציאה מוטסת של נשיא ארה”ב מוגדרת כמשימה צבאית או משימה מדינית המתבצעת על ידי יחידה אווירית 89 של חיל האוויר האמריקני אשר זכתה בכינוי “קבוצת מטוסי האוויר הנשיאותית (PAG)”.


אייר פורס 1


באופן עקרוני גם מטוס פרטי מדגמי צסנה 172 יכול להיקרא “אייר פורס 1” אם נשיא ארה”ב יטוס בו לאתר כלשהו ברחבי המדינה והעולם. אבל מאחר ומדובר באחד הנשיאים החזקים ביותר ברחבי התבל, הצורך המתבקש יהיה על מטוס מסחרי גדול מימדים שיוכל לשרת את הנשיא עם כל צוותו וכיום ניתן לראות כי ישנם 2 מטוסים בואינג VC-25 A המשרתים את הנשיא.


המטוסים הללו נמצאים בבסיס אנדרוז 17 ק”מ דרומית מזרחית מוושינגטון כאשר הם תמיד נמצאים שם בזוגות. לכל מקום שאליו הנשיא טס באים 2 מטוסים זהים יחדיו וזאת למטרות של בטיחות אווירית – אם יהיה מצב שבו אחד חייב להיכנס בזה הרגע אל מכון בדק ישנו מטוס שני כגיבוי. הצעדים הללו מבטיחים כי הנשיא לעולם לא יהיה מקורקע במקום בו אינו חפץ אבל במרוצתם של 27 שנים זה לא קרה מעולם.


מטוס נשיא ארה"ב


בואינג VC-25 A


שנות ה – 90 של המאה הקודמת הביאו לבחירה בחברת בואינג לייצוג מטוסו של נשיא ארה”ב. המטוס הנוכחי שונה כדי לשרת את כל צרכיו של הנשיא כולל הוספה של טנק דלק נוסף אשר מאפשר לו לטוס לטווח מורחב של 1600 ק”מ, המטוס יכול לשהות באוויר 14 שעות ברציפות ללא צורך בעצירת תדלוק. ניתן אף להאריך את הטווח הזה עד ל – 72 שעות על ידי מטוסי תדלוק של מדגם בואינד KC-135.


תא הטייס במטוס אייר פורס 1 נראה וקשור יותר למטוס קרב מאשר למטוס נוסעים. ראשו של המטוס נראה כמו מטוס 16-F ויש בו מקום רק לשני אנשים (בניגוד למטוס מסחרי רגיל בו יש מקום ל – 3). המטוס מאובזר עם מכ”ם עוצמתי, מערכת חסימת מכ”ם ומכשור נוסף נגד טילים. ישנם שמועות גם על מיגון נגד פולסים אלקטרומגנטיים אשר יכולים להיגרם במתקפה גרעינית אבל אלו רק בגדר שמועות.


תקשורת במטוס – אייר פורס 1 מאובזר ב 85 טלפונים מוצפנים, אמצעי רדיו מאובטחים לחלוטין באופן דומה. למטוס זה מערכת בתדירות נמוכה המאפשרת למטוס לתקשר גם עם צוללות הנמצאות במעמקי הים.


בואינג VC-25 A


הטירה המעופפת של הבית הלבן


תא המטען של המטוס הנשיאותי מכיל 4000 מ”ר – עובדה זו מאפשרת למטוס להיות כל מה שהנשיא עושה על הקרקע אלא רק באוויר. הוא יכול להסיע עד כ 80 נוסעים כאשר הצוות מורכב מ: 26 אנשי צוות כולל הטייסים, רופא, צוות אחיות ו – 2 טבחים. במטבחי המטוס אפשר להגיש עד 2000 ארוחות. ניתן למצוא במטוס הזה גם חדר כושר, חדרי אמבטיה, חדר רופא ואף חדר ניתוח למקרי חירום.


עלות התפעול של המטוס הנשיאותי אינה זולה כלל וכלל ושעת הפעלה שלו עולה לאזרחים כ – 180,000 דולר. אם הנשיא עורך טיסות פנים קצרות יותר מוחלפים המטוסים הגדולים ב – 4 קטנים יותר המכונים C-32. עד לשנת 2024 יוחלפו דגמי המטוסים הנשיאותיים כולם לבואינג 747-8 בעלי טווח טיסה של 15,000 ק”מ ללא עצירת תדלוק.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.