אם התעופה – ה”רייט” הנכונה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

זה לא סוד שעסקי התעופה המשגשגים כעת התחילו בתחילת המאה הקודמת משני האחים המפורסמים, הלא הם האחים רייט. האחים שמצאו את מקומם דיי מהר לצד אנשים כמו תומס אדיסון בהיכל התהילה של הממציאים והגאונים התחילו את דרכם בעסק של מכירת אופניים. לאט-לאט תוך השקעת מאמצים רבים ועריכת ניסויים, שחלקם היו אף מסוכנים ביותר, האחים רייט הצליחו להגיע למודל הבסיס שמשמש יצרני מטוסים עד היום, אך מה שרבים אינם יודעים הוא, שהם לא עשו זאת לבדם.


במשפחת רייט הייתה דמות בולטת שלישית – אישה. האישה הזו הייתה אחותם של ווילבור ואורוויל רייט – קטרין רייט. במהלך השנים הסתובבו אמירות רבות לגבי מעורבותה של קטרין בעסק המשפחתי ובהמצאת המטוס בפרט ולכן היא גם עוררה סקרנות רבה. בכל מקרה, שאין ספק שגם על שמה יש לקרוא בית ספר לטיסה, או לפחות מוזיאון – זהו סיפורה של אם התעופה; קטרין רייט.


טיסת ניסיון לאחים רייט


ראש המשפחה


עוד לפני שהאחים רייט החליטו לפצוח ולפתח קריירה בתעופה, קטרין הייתה הדואגת והמטפלת העיקרית בבית. האם במשפחת רייט נפטרה כשהאחים היו עוד צעירים וקטרין, על אף היותה צעירה מאחיה, לקחה את הפיקוד בבית וטיפלה בהם ובמשימות התחזוקה בבית. קטרין דאגה לאחיה גם בחולי בתור נערה צעירה ובמהלך נסיעות עסקים רבות של אביהם וגם בתור אישה בוגרת בפציעות שקיבלו האחים מניסויי התעופה שלהם. אחת התרומות היותר הרואיות של רייט בתחום זה באותה התקופה הוא טיפול מסור באחיה אורוויל לאחר תאונה קשה בהתרסקות מטוס כך שבלעדיה, יכול להיות שלא היו האחים רייט בכלל.


תפקידה המשמעותי בפיתוח התעופה


קטרין אמנם לא החזיקה את האחים כלכלית לחלוטין או תרמה לפרוייקט שלהם, אך היא כן לקחה על עצמה את עסק האופניים המשפחתי על מנת שאחיה יוכלו לפנות את מלוא הזמן לחקר התעופה. קטרין הייתה גם הבת היחידה למשפחת רייט שלמדה בלימודים אקדמיים ועשתה תואר ראשון, שלאחריו עסקה בהוראה, במקביל כמובן לטיפול באחים ובפציעותיהם וניהול העסק.


מטוסם של האחים רייט


אולי היום זה נראה קצת מפליא או מפתיע, אבל רישיון טיס לא היה דבר מאוד נוצץ או נחשק באותם ימים, והאחים רייט נזקקו לעזרה רבה בקידום פרויקט הטיסה. כיוון שהם התעסקו בעיקר בפיתוח עצמו של ההמצאה, קטרין היא זו שעשתה את קידום המוצר והייתה זו שמגיבה לתקשורת ולעיתונים, בין אם מבחינה מדעית או חדשותית. היא גם זו שהיוותה הפנים של החברה ונהגה, עם הגישה הנעימה וטובת המזג שלה, לקדם את הרעיון בשם אחיה ולעסוק ביחסי הציבור.


עד עכשיו, קטרין רייט נשארה יחסית בצללים, אולי בגלל שבאותה התקופה לא היה מקובל שנשים יהיו מפורסמות או יקבלו הערכה במידה כזאת, אולי זה בגלל שהיא בחרה להישאר בצניעות, מאחורי הקלעים, אך אין זה קשה להבין שקטרין רייט היא אחת הסיבות שאנו יכולים בכלל לרכוש שיעורי טיסה וללמוד לחצות את האופק דרך שמיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.