דואר אוויר מעצב תעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בואינג, יונייטד איירליינס, סיקורסקי… כולם מכירים היטב את שמות חברות התעופה הללו בשייכות לענף התעופה האמריקאי כבר יותר מ – 100 שנים. אבל, האם ידעתם כי השמות הגדולים האלה היו חלק מתוך חברה אחת?

לידתו של דואר אוויר

תחילתה של המאה ה – 20 אופיינה לא אחת על ידי הופעת ענף התעופה והתפתחויות כלי הטיס שבה. אחד מן התחומים הגדולים אשר הושפעו לטובה בתחום התעופה היה הובלת דואר. בארה”ב של המאה ה – 20 תחום הדואר הופקד בידיו של צבא ארה”ב לפני שהחליטו להעבירו לידי רשויות הדואר האזרחיות ב – 1918.

דואר אוויר אמריקני התפתח בכל רחבי ארה”ב והוביל עימו לחידושים שהתבססו על צרכים מיידים, כמו: הקמת תחנות רדיו להדרכת טייסים לאורך כל דרכם, הכנת מסלולים מוארים (דבר שלא היה קיים לפני כן) על מנת להפוך את הנחיתה בשעות החשיכה לקלה יותר ועוד.

דואר אוויר

בשנת 1925 נחקק חוק הידוע בשם “חוק קלי” שאפשר את כניסתם של מפעילי תעופה אזרחיים פרטיים שיוכלו להעביר דואר אוויר ממקום אחד למשנהו. באמצעות חוק זה נכנסו לא פחות מ – 45 חברות תעופה פרטיות אל תחום הדואר האווירי.

עצם העובדה כי בשנים אלו ענף התעופה עוד היה די בחיתוליו, כל טיסה הייתה מסוכנת ופרצה דרך בכל עת. כך נרשמו להם טייסים רבים בדפי ההיסטוריה עם שוברי שיאים שנחצו בשם העברת דואר אווירי. הדוגמא הטובה ביותר היא לא אחר מאשר צ’ארלס לינדברג, טייס דואר אוויר, אשר זכה להכרה עולמית אחרי שצלח בטיסת סולו מניו-יורק אל פריז.

דואר אוויר כעסקי רווחי

עד סוף שנות ה – 20 של המאה ה – 20 נשלטו קווי הטיסה של דואר האוויר על ידי חברות גדולות אשר קראו האחת לשנייה להצטרף במטרה למקסם רווחים. בשנת 1929 קרא המייסד של חברת התעופה “Pratt & Whitney” לבעלים של חברת “בואינג” להקים יחדיו את תאגיד המטוסים והתחבורה המאוחדים. התאגיד הזה רכש במרוצת השנים גם את תאגיד Chance Vought ואת חברת התעופה “סיקורסקי”. תאגיד הענק הזה, אשר התנהג כמונופול, שינה את שמו עם הזמן לחברת התעופה הידועה “יונייטד איירליינס”.

מאוחר יותר, שונתה השיטה שבה חולקו חוזי דואר האוויר לחברות התעופה על ידי תיקון לחוק. במקום לשלם למפעיל הטיסה לפי מרחק בלי קשר למשקל התכולה, שונתה השיטה לכך שהמטען הוא החשוב יותר – גודל תא המטען הוא זה שיקבע מי ייקח את המכרז. בשלב זה, הועדפו מטוסים מסחריים גדולים בעלי קיבולת גבוהה על פני מטוסים פרטים או חברות תעופה פרטיות המחזיקות בצי מטוסים בעל יכולת נשיאה מצומצמת.

החברה שנהנתה הכי הרבה משינוי שיטה זו הייתה ללא צל של ספק “יונייטד איירליינס” שהחזיקה במחיצתה צי מטוסים מסחריים גדול וקידמה את פיתוחם של מטוסי בואינג אשר יספקו את הדרישה של רשות הדואר האזרחית.

דואר אוויר בהיסטוריה

שערוריות וסקנדלים בדואר אוויר

באמצע שנות ה – 30 של המאה ה – 20 התקיימה ועדת חקירה אשר בדקה את הייחס של חוזי דואר אווירי מאחר והתגלה כי לפחות 90% מן החוזים הוענקו ל – 3 חברות גדולות בלבד. היה כאן חשד גדול לשערוריה וטובות הנאה.

החקירה העלתה כי ישנם עדויות חזקות לקנוניה בין המינהל של נשיא ארה”ב דאז הרברט הובר לבין הקבלנים הראשיים של החברות הגדולות. החקירה גרמה לכך שכל החוזים בוטלו על ידי הנשיא החדש, רוזוולט, בשנת 1934. אבל דבר נוסף התרחש – דואר אוויר חזר שוב לידי צבא ארה”ב. השימוע של החקירה חשף מונופול דורסני מתוך התאגיד המאוחד – והם התבקשו לפרקו מייד. ואכן, החברה המאוחדת הגדולה התפרקה ל – 2 ישויות חדשות: חברת בואינג וחברת יונייטד איירליינס.

אבל, כל עבודת הובלת דואר האוויר התברר כלא קל בכלל עבור צבא ארה”ב בגלל שהמטוסים לא היו ערוכים בצורה נכונה ולא בנויים כדי לשאת כמויות של דואר. התוצאה הישירה של מעבר דואר אוויר אל הצבא האמריקאי הייתה עליה של 15% במקרי תאונות טיסה.

לקראת סוף שנת 1934 נחתמו חוזים חדשים עם מפעילי טיסה פרטיים ושוב שוחרר הצבא ממשימה זו. עם השנים נעלמו להם מן העין מטוסי דואר בגלל כניסתם של מטוסים מסחריים גדולים לשימוש אזרחי. המטוסים הללו יכלו לשאת גם אנשים ממקום למקום וגם דואר – כפי שאנו עדים לכך עד עצם היום הזה עם בואם של חבילות דואר מכל מקום ברחבי הגלובוס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.