די. בי. קופר – הקפיצה ששינתה את מערך המטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

זה לא סוד שאחד הנושאים שגרמו לשינויים רבים במבנה של מטוסים ושדות תעופה בנהלים שלהם הוא לא אחר מנושא הבטיחות. כמעט כל חוק של עליה למטוס, חפצים ובדיקות בטיחות קשור במקרים מצערים שקרו בעבר וכמעט גרמו לאסון, או לצערנו, מקרים שממש גרמו לנזק בחיי אדם וברכוש. גם במקרה של די. בי. קופר, נעשתה עבירה על החוק ששינתה את עולם התעופה, אך למזלנו לא עורבה בכך הקרבה של נפשות.


נובמבר 1971 – מקרה הקפיצה


אמנם בימינו קצת קשה להבין אך אדם פשוט מגיע למצב שהוא הופך את הנוסעים על מטוס לבני ערובה, אך ההגבלות שחלות היום לא תמיד היו, ובתחילת שנות ה – 70 הזמן בו האירוע של די. בי. קופר התרחש, היה כנראה לא קשה מדי להעלות על המטוס פצצה.


כך, ב – 24 לנובמבר 1971 עלה “דן קופר” (כפי שהיה כתוב על כרטיס הטיסה) על מטוס בואינג 727 לאחר שקנה כרטיס ב – 20 דולר שהיה אמור להטיס אותו מפורטלנד, אורגון הישר לסיאטל, וושינגטון בשמי ארצות הברית. אך הטיסה לא עברה בנעימים וכשהמטוס כבר המריא והיה בשמיים הפתוחים, די. בי. קופר, השם שהתקשורת העניקה לו מאוחר יותר, העביר לדיילת מכתב בו היה כתוב כי במזוודה שלו מונחת פצצה.


אירוע חירום בטיחותי במטוסים


די.בי קופר דרש 200,000 דולר בשטרות של 20, ארבעה מצנחים וטיסה למקסיקו, בתמורה לחייהם של הנוסעים והצוות. המטוס נחת בסיאטל ושם קיבל די בי קופר את המזומן והמצנחים שביקש. בשלב הזה, נשארו איתו במטוס 4 חברי צוות אוויר שהיו אמורים להביאו למקסיקו.


עם זאת, קופר לא נשאר חייב ובמהלך הטיסה הורה על הדיילת להראות לו איך פותחים את דלת המטוס (שבבואינג 727, מובילה למדרגות) ומשם, מעריכים כי הוא קפץ עם אחד המצנחים. לקופר היה מזל שכן צי מטוסים של חיל האוויר האמריקאי ליווה את הטיסה ובה את הצוות המוחזק בניגוד לרצונם, אך באותו היום הראות האווירית הייתה גרועה במיוחד והקפיצה שלו, שקרתה בלילה, לא זוהתה כנראה והוא נותר עד עצם היום הזה ללא זיהוי כאשר אפילו לא נתן את הדין למעשיו.


מקום הקפיצה של בי. די. קופר הוערך איפשהו בין פורטלנד ורינו (נבדה), עדיין בשטחי ארצות הברית, עם זאת מעולם לא נמצאו עקבותיו. למזלנו, המקרה המפחיד לא גבה חיי אדם וכל 36 נוסעי המטוס הגיעו בשלום ליעדם כמו גם ארבעת חברי צוות המטוס, שחזרו לביתם לאחר מקרה הקפיצה.



יוני 1972 – התקנות של רשות הטיסה הפדרלית (FFA) ושינוי מערך הטיסה


ביוני 1972, קצת יותר מחצי שנה לאחר המקרה, נוספה תקנה חדשה על ידי רשות התעופה הפדרלית שאוסרת על המראת מטוס ללא נעילה של דרכי היציאה כמו דלתות היציאה הצדדיות או האחוריות, וכן אוסרת על פתיחתן של דרכי היציאה בזמן התעופה.


לצד התקנה, קופר נחתם לנצח בהיסטורית התעופה כאשר הותקן מכשיר שקרוי על שמו-“The Cooper Vane” בכל מטוסי הבואינג 727. המכשיר הוא מכשיר אווירודינמי שמונע את פתיחתן של מדרגות המטוס בזמן הטיסה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.