היוקרה והמהירות במטוסים פרטיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

ענף התעופה האזרחית מורכב מתחומים רבים כאשר ביניהם ניתן למצוא את הדובדבן שבקצפת – טיסות פרטיות במטוסים פרטיים יוקרתיים המשרתים אנשי עסקים. מטוסים פרטיים מציעים מהירות ויוקרה בלעדית לכל מי שיכול להרשות זאת לעצמו או לעסקיו. אנשי עסקים צריכים להגיע, לא פעם, למקומות שונים ברחבי הגלובוס בזמנים קצרים והאפשרות להשכיר מטוס פרטי נראית אטרקטיבית ביותר. אבל, בדיוק כמו השוני בין הטייסים הנמצאים בתא הקברניט, כך גם ניתן לראות שוני לא קטן בין המטוסים הפרטיים החגים בשמיים כאשר חלקם מהיר יותר מאחרים וזהו עניין משמעותי כשמדובר בקיצור זמני הגעה.

הרשימות המשוות בין צי מטוסים פרטיים אלו ואחרים רבות ואף מנוגדות זו לזו ורבים ניסו ועודם מנסים לענות על השאלה – איזה מטוס פרטי הוא המהיר ביותר? ומה הפלא, התשובה לשאלה זו שנויה במחלוקת ומשתנה בכל עת בשל הצהרות יצרני המטוסים הללו כי המטוס שלהם או הדגם הספציפי הוא זה שזוכה בתואר הנחשק.

היוקרה במטוסים פרטיים

כיצד נמדדת מהירות מטוס פרטי?

כדי לענות על השאלה – איזה מטוס פרטי יותר מהיר? צריך להבין ראשית כל למה כל כך קשה להגיע מראש לתובנות הללו. כאן התשובה היא פשוטה: למטוסים פרטיים יש כמה דרגות של “Top Speed” וזה קשור לאופן הפעולה שלהם. בתחום זה לא קיימת מהירות מירבית אוניברסלית יחידה אשר תקבע את מי הזוכה בכתר, אלא קיימות מספר מהירויות:

  • מהירות שיוט – זוהי המהירות הנורמטיבית שבה המטוס טס על מנת לחסוך בעלויות דלק בכדי להגיע למרחק טיסה מקסימלי.
  • מהירות שיוט גבוהה – זוהי מהירות שבה הטייס יכול להטיס את המטוס אם קיים צורך למהר או להגיע לפני הזמן הנתון. אבל, הבעיה בהגברת המהירות הזו היא צריכת הדלק המואצת.
  • מהירות מירבית – זוהי המהירות הגבוהה ביותר שאליה יכול כלי טיס להגיע מבלי לפגוע בשלמות המבנה של המטוס או במנועיו, כלומר, מבלי להגיע לידי הרס שיוביל את המטוס הישר אל מכון בדק לבדיקת כשירות. אבל, אין פירוש הדבר כי אפשר לטוס במהירות הזו בכל עת מכיוון שאי אפשר לערוך טיסות אלו בשגרה.

החברות היצרניות של מטוסים פרטיים ירשמו לזכותם את המהירות המירבית של הדגם הספציפי אבל האמת היא שרוב האנשים ששכרו מטוס יחוו אך ורק את מהירות השיוט הרגילה, אפילו לא את הגבוהה ובוודאי שלא את המירבית.

פקטור נוסף הנוגע לרישום מהירות המטוס הוא שחברות יצרניות רבות נוהגות לרשום גם את מספר המאך המקסימלי של המטוס – כלומר, החלק של מהירות הקול שאותו יכול המטוס הפרטי לעבור. בפועל, המהירות הזו נתונה לשינויים רבים, בין אם מודדים אותה בקילומטרים או מיילים לשעה. שינויים כמו גובה ותנאי מזג אוויר משנים את האומדן הנ”ל.

טיסות פרטיות

האם גובה טיסה מהווה מדד נוסף?

בחלק זה נשאלת שאלה נוספת המבדילה בין מטוסים פרטיים – מדוע מטוסים עסקיים טסים גובה יותר? טיסה גבוהה יותר פירושה פחות תנועה אווירית ותנאי מזג אוויר טובים יותר, יש פחות התנגדות של האוויר ופרמטרים אלו מסייעים למטוס לטוס ביעילות רבה ומהירות גבוהה. בגלל הגבהים הללו מטוסים פרטיים יכולים להגיע ליעדם מהר יותר ממטוסי נוסעים מסחריים רגילים, גם אם המהירות ביניהם דומה. מה גם שטיסה גבוהה יותר שורפת פחות דלק.

כל המאפיינים הללו של מהירות וגובה שווי ערך לכסף עבור אנשי העסקים הבוחרים לשכור מטוסים פרטיים. כל דקה שנחסכה בנסיעה שוות ערך למיליוני דולרים עבור אותם מנהלים ואם רוצים להפיק את המירב והמיטב של העסק – יש לשלם גם מחיר הולם עבור כלי התחבורה.

מדוע מטוסים פרטיים יקרים?

בניגוד לסברה כי מטוסים פרטיים יקרים יותר ממטוסים מסחריים, עלותם של מטוסים פרטיים זהה לחלוטין לאלה של מטוסים אזרחיים מסחריים. אז, אם כך, למה כל כך יקר? ובכן, הבחירה של טיסה המטוס פרטי משמעותה כי השוכר נושא בכלל ההוצאות לבדו בעוד שבמטוס מסחרי גדול ההוצאות מתחלקות בין כלל הנוסעים.

יתרה מכך, מטוסים פרטיים הופכים ליקרים יותר גם בגלל דמי התחזוקה שלהם. כמו כל מטוס, גם מטוסים פרטיים חווים בלאי, תקלות טכניות וכשלים שונים. על מנת לשמור על בטיחות הנוסעים בכל זמן נתון יש לערוך בדיקות תחזוקה מקיפות על ידי מכון בדק מוסמך ומורשה. ומעבר לבדיקות יש את עלות החלפים והחלקים הדורשים תחזוקה.

מטוסים פרטיים הופכים ליקרים יותר גם בשל הוצאות מחקר והנדסה – על מנת לתכנן מטוס פרטי מהיר, בטוח ויעיל שעולה בדרגה מקודמיו, צוות גדול של מהנדסים בחברות היצרניות עובד ימים כלילות בשמך שנים כדי להוציא אל השוק את הדגם האולטימטיבי ללא טעויות הרות אסון. עלויות הייצור גבוהות וכך גם המיומנויות עם עלות החומרים המתחדשים ומתפתחים כל הזמן.

אלמנט נוסף המעלה את מחיריהם של מטוסים פרטיים הוא הסטייל – אי אפשר להתחמק מהעובדה כי מטוסים פרטיים המשרים אווירה של יוקרה נראים מפוארים מאוד כאשר חלל הפנים מעוצב על ידי מעצבי פנים בדיוק כמו בבתים. אפשר לראות כי מטוסים פרטיים רבים מעוצבים כמו מלונות יוקרה מפוארים וזה מגדיל באופן משמעותי את ההוצאות הכספיות של המטוס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.