השפעות מזג אוויר קיצוני בתעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

התחממות הגלובלית ושינוי האקלים הופכים את מזג האוויר לקשה יותר ופחות צפוי ויש לכך השפעה משמעותית על ענף התעופה – אירועי חום כבד או סערות קשות עם רוחות חזקות, ברקים, ברד וקרח גורמות לקרקוע מטוסים, עיכובים בטיסות ואפילו לשינויים בנתיבי הטיסות. כמו גם, שכבות אוויר לא יציבות בשחקים הופכות את הטיסות לקופצניות ומטלטלות, עד כדי כך שקרו מקרים שזה אפילו סיכן את יושבי המטוס.


ניתוחים סטטיסטיים מוכיחים כי אירועי מזג אוויר קיצוני, הם הגורם העיקרי כיום לעיכובי טיסות –  מזג אוויר סוער והשלגים הכבדים היורדים בחלק ממדינות אירופה במהלך החורף, גורמים לא פעם לביטולי טיסות ביבשת. וגם לעלייה במספר אירועי החום הקיצוניים יש השלכות על יכולת ההמראה של  מטוסים, במיוחד כאשר מדובר בשדות תעופה עם מסלולי המראה קצר ובמטוסים קטנים יחסית. במהלך יוני 2017 חברת התעופה אמריקן אירליינס נאלצה לבטל טיסות רבות לאחר שטמפרטורת האוויר בשדה התעופה באריזונה ארה”ב הגיעה ל-48 מעלות.


מזג אוויר קיצוני בתעופה


חשוב לדעת כי במקרים של עיכובים או ביטולי טיסות בשל תנאי מזג אוויר קשים, גם במקרים של טיולים מאורגנים, חברות התעופה מחויבות לספק על חשבונן ובהתאם לזמן ההמתנה של הנוסעים עד למועד המראת הטיסה שירותי סיוע והטבות, כגון לינה בבית מלון במידה ונדרשת שהייה של לילה, שירותי הסעה משדה התעופה לבית המלון וחזרה, וכן מזון, שתייה ושירותי תקשורת (החל מאיחור של שעתיים ומעלה בטיסה).


התחממות גלובלית


להתחממות הגלובלית גם השפעה על העלייה בריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה, מה שגורם לעלייה בשכיחות של זרמי אוויר טורבולנטיים במהלך הטיסות. הטורבולנציות מסווגות לפי לחומרתן – טורבולנציה קלה מאופיינת בטלטולים קלים של המטוס או בשינויים בתנועה אנכית של המטוס במספר מטרים בודדים, מצב זה אומנם יוצר חוסר נוחות זמנית עבור הנוסעים אך לרוב אין סכנה לנוסעים או למטוס. טורבולנציה בינונית, מתרחשת אחת לכמה אלפי שעות טיסה. במקרה זה המטוס עלול לסטות בערך כעשרה מטרים למעלה או למטה, דבר שגורם לתחושת חוסר נוחות בקרב הנוסעים. טורבולנציה חמורה היא אירוע נדיר יותר, במקרה כזה המטוס עלול  לקפוץ  בחדות עד לגובה של 30 מטרים. במצב זה נוסעים שאינם חגורים עלולים להיפצע ואף גרוע מכך. ממחקר שפורסם באפריל 2017 בירחון למדעי האטמוספירה עולה ששינוי האקלים יגרמו בשנים הבאות לעלייה במקרי טורבולנציות במהלך הטיסות.


כלי טיס בחורף


בשנים האחרונות פורסמו לא מעט מאמרים אשר הדגישו את חלקו של ענף התעופה בהתחממות הגלובלית. התחזקות חברות הלואו־קוסט והוזלה משמעותית במחירי כרטיסי הטיסה הובילו לגידול חסר תקדים בכמות הטיסות המסחריות. לפי הערכות שונות, ענף התעופה אחראי כיום על למעלה מ-700 מיליון טונות של פחמן דו-חמצני שנפלטות לאטמוספרה מדי שנה, שהן כ-2% מסך הפליטות בעולם ו-12% מסך הפליטות מתחבורה, מה שהופך את תעופה למזהמת ביותר מכל דרכי התחבורה.


מצב זה הוביל בשנת 2016 את ארגון התעופה האזרחי הבינלאומי (ICAO), לגבש תוכנית בינלאומית להפחתת ההשפעה הגוברת של ענף התעופה על האקלים, באמצעות הגבלות שיחולו על טיסות מסחריות שמייצרות מעל 1,000 טון של גזי חממה בשנה. לפי התוכנית, במקום להציב רף עליון על פליטות מזהמות או הטלת מסים או קנסות, חברות התעופה יהיו מעורבות בקיזוז פחמן – התוכנית קבעה כי כ-2% מכלל ההכנסות השנתיות של תעשיית התעופה יוקצו למימון פעילויות מפחיתות פחמן, כגון נטיעת יערות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.