חברות תעופה מזויפות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

חשיבה על המושג “חברות תעופה מזויפות” מעלה גבה רצינית אבל בעולם כולו ישנן חברות תעופה אמיתיות ולגיטימיות ויש גם כאלה חברות תעופה מזויפות. החברות הללו מתיימרות להיות אמיתיות לכל דבר אבל – הן לא ערכו אפילו לא טיסה אחת בכל חייהן, לא טיסה פרטית ובטח שלא טיסה מסחרית.


את חברות התעופה המזויפות הללו ניתן לסווג ל – 3 סוגים עיקריים:


  • חברות תעופה שנועדו מראש כהונאה כספית – חברות אשר מפרסמות פרסום שקרי במטרה לגנוב כספים של אנשים תמימים ואז להעלם עם כספם.
  • חברות תעופה המשווקות את עצמן כעסק בתחום התעופה אך למעשה, מתחת לפני השטח אלו הן חברות קש המשמשות לכיסוי לפעולות בלתי חוקיות.
  • חברות תעופה שבאמת הוקמו וניסו להיות אמיתיות כעסק מסחרי לכל דבר עם צי מטוסים קטן אך לא התרוממו לאוויר.

חברות תעופה מזויפות


הדברים המייחדים חברות תעופה והופכים אותם למזויפות חייבות לכלול את 2 האלמנטים הבאים:


  • פרסום החברה והשיווק שלה חייב להיות אמיתי, כלומר, יש לה אתר, מספר טלפון, אפשרות לגביה, פעולות שיווק בדרכים שונות.
  • לעולם לא נעשתה בה טיסה אמיתית עם נוסעים או מטען, כלומר החברה מקורקעת ולא המריאה לשום מקום.


כל הסיבות והסוגים הללו של חברות תעופה מזויפות מעוררות תמיהה וברור שהיה עדיף לעולם כי הן לא היו קיימות, אבל הסיפורים העומדים מאחוריהם מרתקים ולעיתים אף אפופי מסתורין.


חברת “סאנרייז איירווייז”


השנה היא שנת 1995, האינטרנט היה דבר חדש ונוצץ ובתוכו צץ לו אתר אשר פרסם את בואה של חברת הלואו-קוסט האירופאית הראשונה – חברת Sunrise Airways והציעה כרטיסי טיסה ליעדים נבחרים במחירים נמוכים לאין שיעור. בשנים הללו כבר היו חברות תעופה וירטואליות שעבדו תחת חסותן של חברות תעופה גדולות אבל זה לא היה המקרה.


שמה של החברה היה מאוד דומה לחברת תעופה גדולה בטייוואן אבל ה”חברה” הזו התבססה בהונגריה. לא ניתן היה למצוא מידע רב עליה ואחרי שמספר תחנות טלוויזיה אמריקאיות ערכו תחקירים – נעלמה למה החברה, האתר נסגר והכספים נעלמו עם המון כעס מצד נוסעים ממורמרים.


חברות “גרמניה איירלנייס” ו – “גרמני איירווייז”


חברות תעופה שותפות בעלות שמות גנריים ביותר (שלא מעלים שום שמץ של חשד) – אלו היו דוגמאות לחברות תעופה מזויפות מתוכננות היטב. בשנת 2018 הופיעו 2 חברות, לכאורה גרמניות אשר התבססו בשוויץ. הן הגיעו מאובזרות לחלוטין – אתר אינטרנט מעוצב, אמצעי סליקה, נוכחות מרשימה במדיות שונות, מחירי טיסות אטרקטיביים; כל מה שתרצו מחברת תעופה במאה ה – 21.


חברות תעופה לא אמיתיות


אנשים החלו לרכוש כרטיסי טיסה, סיימו את כל התהליך וציפו בכיליון עיניים לחופשתם. אבל, החברה הודיעה, מספר ימים לפני מועד הטיסה, על ביטולה ועל כך שההחזר יגיע בתוך זמן קצוב. מיותר לומר כי האנשים לא ראו אגורה מכספם חזרה. כעבור מספר חודשים נעלמו האתרים, נמחקו דפי הפייסבוק והשירות הטלפוני חדל מלעבוד. ישנו חשד כי העומדים מאחורי התרמית הזו היו אנשים מקוסובו אך לא נמצא מידע נוסף על כך.


חברת “גולדסטאר אייר”


לא, לא מדובר במותג הבירה הידוע אבל שמה של חברת תעופה זו ונסיבות קיומה מעוררות תדהמה וגיחוך. זוהי חברת תעופה מזויפת אבל מסוג אחר לגמרי. היא הוקמה בשנת 2014 ואפשר היה לזהותה היטב על ידי מטוס בואינג 777 עם הלבשה של סמל כוכב אדום ומגושם על זנב המטוס וצבעי דגל גאנה פרוש על צדדיו של המטוס. שיטות הפרסום שבה נעשו בדרך די עקומה – תיאור ארוך עם שגיאות כתיב, תמונות באיכות ירודה של רשימת יעדים, הודעות פרסום לעיתונות בסגנון הזוי – כל מה שרק אפשר לצפות מחברה מזויפת.


אבל, ההבדל הוא כי החברה הזו באמת ניסתה להיות אמיתית לגמרי והייתה מעורבת עם פוליטיקאים במערב אפריקה, תרמה לאירועי צדקה ואפילו זכתה במספר פרסים מפוקפקים. אחד מניסיונותיה להפוך לחברת תעופה לגיטימית היה לפתוח תכנית להכשרת טייסים – בית ספר לטיסה והודיעה על רכישה של 5 מטוסים. דבר מכך לא עלה בפועל ובמזל רב היא לא התחילה אפילו למכור כרטיסים.



חברת התעופה “Baltia”


חברת התעופה “Baltia” היא אגדה ואולי הסבתא של כל חברות התעופה המזויפות. הכל התחיל בשנת 1989 עם ההבטחה ליישם טיסות בינלאומיות שינועו בין ארה”ב לבריה”מ. באותה התקופה דבר זה היה אמור להיות הישג עצום מאחר והוא היה כמעט בלתי אפשרי. ואכן, כך היה – בלתי אפשרי. החברה לא הצליחה להתרומם ולו פעם אחת ובמשך 3 עשורים היא ניסתה לרכוש בכל פעם מחדש תעודת טיסה  המכשירה אותה להיות חברת תעופה לגיטימית. מה שכן, היה באמתחתה מטוס בואינג 747 שאותו היא הותירה לאנחות בפאתי שדה תעופה נידח.


בשנת 2017 החברה ניסתה למתג את עצמה מחדש על ידי שינוי שמה ל – USGlobal Airways ואף עברה לפעול בשדה תעופה אחר אך שום דבר לא הועיל ובשלבים אלו כבר היה ברור לכול כי הפעולות של חברה זו נובעות ממקורות של זדון ופגיעה כלכלית באזרחים תמימי דעים.


בשנת 2018 בוטל הרישום שלה בוועדה לניירות ערך ובורסה בארה”ב ולא ניתן היה לרכוש או למכור את מניותיה. לעד היא תישאר בליבם של כל חובבי חברות התעופה כ”חברה הקטנה שלא יכלה”.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.