טיסה לילית – ניווט בשמיים אפלים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

לטיסות ליליות יש קסם מיוחד, אך הניווט בשמיים בתנאי החושך מציב בפני הטייסים אתגרים לא פשוטים, כאשר ההתמודדות איתם מצריכה מיומנויות מיוחדות והכנה קפדנית. אך למרות הקושי, טיסות ליליות אינן רק אופציה, מועדפת פחות או יותר, אלא צורך הכרחי בעולם התעופה המודרני. כך, טיסות ליליות נחוצות במקרי חירום ואסונות טבע, לצורך פינויים רפואיים, משימות חיפוש והצלה ומאמצי סיוע נוספים. אולם, טיסות ליליות מתקיימות גם בימי השגרה, בשל הצרכים הגלובליים של העולם המודרני.

הפעלת טיסות מסחריות 24/7 מספקת מענה לנוסעים שחוצים אזורי זמן שונים. הטסת מטענים בשעות הלילה מקלות על העומס בשדה התעופה, וממלאות תפקיד מרכזי בשמירה על שרשרת האספקה העולמית. כמו כן, טייסים מחויבים למספר שעות של טיסות ליליות לצורך ההכשרה, כדי לעבור מבחני דירוג מכשירים, כדי לקבל רישיון טייס אזרחי או תעודת טייס תובלה של חברת תעופה.

טיסת ניווט בלילה

הבטחת תנאי בטיחות במהלך טיסת לילה

לתנאי בטיחות במהלך טיסות לילה יש חשיבות עליונה והטייסים נדרשים להקפיד על נהלים ואמצעי זהירות נאותים. כדי לבצע טיסות לילה באופן בטיחותי, על הטייסים לדעת להשתמש ביישומים טכנולוגיים מתקדמים, תוך הפגנת ידע ומיומנויות בשליטה במערכות ניווט מודרניות, מכ”ם מזג אוויר ותכונות טייס אוטומטי. יישומים אלה משפרות את תנאי הבטיחות בטיסות לילה באמצעות סיוע בשמירה על מסלול וגובה תוך הצגת מידע מדויק ועדכני. בשעות ההכשרה, הטייסים לומדים לפרש נתונים אלו כדי להתמודד עם אתגרי נראות נמוכה.

כדי להתגבר על אתגרי הנראות בטיסות לילה, הטייסים נעזרים בשירות בקרת תנועה אווירית (ATC). זהו שירות הניתן על ידי בקרים קרקעיים שמיועד ליצירת זרימה בטוחה ויעילה של תעבורה אווירית. בקרי ATC מתקשרים עם טייסים ומספקים להם הוראות, הדרכה והוראות למניעת התנגשויות בין מטוסים. כמו כן, בקרי ATC עוקבים אחר תנאי מזג האוויר, מנתרים את התנועה בשדה התעופה ומסייעים לטייסים במהלך הטיסה ובשלבי ההמראה והנחיתה.

על הטייסים לעמוד בכל תקנים המחמירים של רשויות התעופה לשמירה על בטיחות של הפעילות הלילית, ביניהם דרישות תאורה בשדה התעופה, תקני ציוד וכישורי טייסים.

הגדר מכשירים לטיסת לילה

מורכבויות של טיסת לילה

האתגרים הייחודיים של טיסות לילה נובעות בעיקר מנראות מופחתת ומהתלות במכשירים. כדי לנווט במרחב האפל, הטייסים זקוקים הן לכלים של טכנולוגיה מתקדמת והן לידע, ניסיון ומיומנות.

מטוסים מודרניים מצוידים במערכות ניווט מתוחכמות, וכאשר הראות מוגבלת, הטייסים מפעילים טיסת הגדר מכשירים, כדי לשמור על המסלול, הגובה ומהירות האוויר. כדי למנוע התנגשות עם מטוסים אחרים ולסייע לאנשי קרקע לפקח על מסלול התעופה, כל מטוס מודרני מצויד במגוון מתקני תאורה מיוחדים לשיפור הנראות.

הכנות לטיסת לילה

הכנה מדוקדקת היא המפתח להצלחת טיסות ליליות. הטייסים מקפידים לבצע כל שלב ושלב בתהליך הכנה מובנה:

  • ההכנה כוללת בדיקת תחזיות מזג אוויר, קביעת דרישות דלק ותכנון מסלולים חלופיים, תוך יצירת תוכנית טיסה יסודית.
  • על הטייסים ללמוד את שעות הפעילות הספציפיות של נמל התעופה בו תתבצע נחיתה לילית.
  • הטייסים נדרשים לעיין בתקנות ספציפיות של רשויות תעופה מקומיות המסדירות מערך טיסות ליליות, לרבות דרישות תאורה רלוונטיות ושימוש במכשירים.
  • מעקב רציף אחר מזג אוויר במהלך טיסות לילה מאפשר לטייסים להיות מוכנים לתרחישי שינוי פתאומיים שעלולים לחייב נחיתה לא מתוכננת בשדה תעופה חלופי.

ביצועי המראות ונחיתות בשעות הלילה מצריכים זהירות יתרה, וזאת מכיוון שהטייסים מסתמכים במידה רבה על תאורת מטוסים, מערכות הנחיה קרקעיות ומכשירי טיסה.

על הטייסים להבין את המשמעויות של סימני אור, כגון PAPI ו-VASI, לשמירה על מסלול נחיתה מדויק. חשוב לזכור כי ראיית הטייס עלולה להתעוות על ידי אשליות אופטיות שמשפיעות על יכולת פיענוח אורת בשעות הלילה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.