טכנולוגיית בינה מלאכותית בתעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

האם טכנולוגיית בינה מלאכותית מסוגלת לשפר את הבטיחות של הטיסות אזרחיות? ובכן, המפתחים בתחום טכנולוגיית בינה מלאכותית מבטיחים כי בעזרת המוצרים הדיגיטליים החדשנים שמבוססים על אלגוריתמים של אינטליגנציה נלמדת יוכלו הטייסים להפעיל כלי טייס באופן מדויק ואיכותי יותר, להימנע מטעויות ומסכנות בשמיים, לזהות מיקומים של אתרי הנחיתה בדיוק גבוה ולבצע מספר רב של פעולות שהיום נחשבות למסובכות ומורכבות, בקלות, במהירות ובביטחון מלא.

למעשה, אפליקציות הטייס שפועלות על בסיס אינטליגנציה מלאכותית אמורות לשמש את הטייסים בתור זוג עיניים נוסף בתא הטייס, כאשר העיניים האלו מצוידות בשלל תכונות מתקדמות במיוחד.

כך למשל, הפיתוחים החדשניים של חברת בקרת הטיסות האוטונומיות בשם Daedalean אמורים למנוע התנגשויות אוויריות. על פי המנהלים של החברה, למרות שהטיסות המודרניות נחשבות לבטוחות באופן כללי, עדיין קיימים תחומים הדורשים שיפורים ושינויים מהותיים. עובדי החברה עוסקים בפיתוח ממשק שנמצא כרגע בשלב הניסויים אשר מתבסס על למידת מכונה ומהווה מערכת ראייה דיגיטלית אשר מציגה בפני הטייס תמונה מדויקת של מראות השמיים והארץ. בניגוד לראייה אנושית המוגבלת, המערכת יכולה להתייחס למרחבים עצומים בשמיים ובניגוד לציוד שקיים בימינו, היא מזהה עצמים שאינם מצוידים במשדרי טרנספונדרים ונחשבים לאיום פוטנציאלי להתנגשות במטוס, כמו למשל ציפורים או רחפנים.

טכנולוגיית AI במטוסים

הטכנולוגיה החדשנית מיועדת לשימוש עתידי במטוסים אוטונומיים, אך כבר בימינו היא מסוגלת להפחית עומס העבודה על הטייסים הן במטוסים מסחריים, טיסות פרטיות ובמסוקים. הטייסים יחושו הקלה בהפעלת המטוס מעצם כך שהעומס הקוגניטיבי שלהם יקטן בשל העזרה של העיניים הדיגיטליות. הטייסים יוכלו להיעזר בהנחיית הנחיתה הוויזואלית ולקבל גישה קלה ונוחה יותר, ללא צורך במאמצים מנטליים אינטנסיביים. כאשר הטייס נמצא במצב של שקט נפשי, ללא לחץ ודאגה כי “פספס” פרט חשוב כלשהו, גם הביצועים שלו ישתפרו.

מערכת בינה מלאכותית במטוסים

המערכת שנמצאת בשלבי הניסוי אמורה לסייע לטייסים למצוא מסלולים ריקים ובטוחים לנחיתה. העין האנושית מתמודדת עם המשימה הזאת באופן טוב יחסית, אך לעיתים קשה לטייס לדעת בוודאות האם המסלול פנוי או חסום. לממשק דיגיטלי עם יכולת למידת מכונה, קל הרבה יותר לקבל החלטה נכונה בסוגיה זאת.

בנוסף, בינה מלאכותית מסוגלת לזהות אובייקטים נעים במרחב ולאפיין אותם לפי שלל קריטריונים. כאשר מדובר בתעופה, יכולת זאת יכולה לבוא לידי ביטוי בזיהוי עצמים שנעים בשמיים אשר יכולים להוות סכנה פוטנציאלית.

כיום, המערכת המתקדמת כבר מסוגלת לבצע שלוש פעולות חשובות, תוך כדי שימוש במנגנון ראיה ממוחשב ומצלמות דיגיטליות חכמות:

  • המערכת יכולה לנווט ללא צורך בלווייני GPS.
  • לזהות ולעקוב אחר עצמים בתנועה ללא צורך במערכת זיהוי סטנדרטית מוגבלת שמשמשת לצורך זה היום.
  • למצוא מסלולים פנויים ולספק הנחיות לנחיתה בטוחה.

נציין שבימינו אלה, סוגיית הניווט ללא GPS הופכת לרלוונטית במיוחד וזאת מכיוון שישנם גופים פוליטיים במדינות שונות אשר יכולים לשבש את אותות ה – GPS. כרגע הממשק עובד רק בתנאי טיסה ויזואליים אך בהמשך הוא מתוכנן להיות שימושי גם בתנאים מורכבים, למשל כאשר עננים או תופעות מזג אוויר שונות המקשים על הטייס לראות את הנוף.

אינטליגנציה מלאכותית בכלי טיס

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.