יום בהיסטוריה תעופתית – הטיסה המאוישת הראשונה בעולם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כשחושבים עם ההיסטוריה של הטיסה, הראשונים שעולים לרובנו לראש הם האחים רייט: ממציאי המטוס שזכו למקום של תהילה בהיסטוריה של תעופה. עם זאת, חשוב לזכור שגם לפני המטוס היו כלי תעופה חשובים. צמד האחים הגרמנים אמנם השאירו חותם שלעולם לא ישכח עם המצאת המטוס אך למעשה, הטיסה המאוישת הראשונה, לא הייתה על מטוס. הכלי שנשא אדם לאוויר בפעם הראשונה ליותר מ – 20 דקות היה כדור פורח והוא הכלי שעשה היסטוריה בצרפת של המאה ה – 16.


הטיסה הראשונה בצרפת בכדור הפורח


ג’וסף ואטייאן מונטגופייה היו הראשונים שהצליחו להרים כדור פורח, שהתבסס על שרפת קש לגובה של קילומטר. אותה טיסה, שהתרחשה באפריל של שנת 1783 לא כללה יצורים חיים ונועדה רק לנסות את הכלי. הטיסה המשיכה למרחק של 3 קילומטרים בלבד ולאחר מכן נחתה בדרום צרפת. אנשים שראו את הכדור הפורח המעופף התפלאו מאוד והשמועה על הטיסה התפשטה עד שפגשה את מלך צרפת של אותה התקופה – לואי ה – 15 שכונה גם “לואי האהוב” (על אף שבסופו של דבר לא היה אהוב במיוחד) שהזמין את האחים לחצרו.


כלי התעופה המאוייש הראשון בהיסטוריה


בחצרו של המלך


גם הטיסה ההיסטורית הבאה שנעשתה בחסותו של המלך לא הכילה בני אדם, מתוך פחד לשלומם. באותה תקופה, לא היה מכשור טכני אשר ינבא כיצד הגובה ישפיע על בני האדם והמלך לא רצה לקחת את הסיכון לבריאותם של הממציאים ועל כן על הטיסה עלו משתתפים ססגוניים יותר – תרנגול, כבשה וברווז. על אף מותו המצער של התרנגול, שהתגלה בסוף הטיסה, הטיסה נחשבה להצלחה כאשר הצליחו להטיס בבטחה את רוב המשתתפים כ-1700 מטרים. הטיסה יצאה מחצרו של המלך ונחתה בבטחה וברכות.


הטיסה המאוישת הראשונה


לאחר הניסויים המוצלחים, באותה השנה, ב – 21 לנובמבר, עלו אדם בשם פלטייר דה רוזייה ועוזרו לכדור הפורח כדי לבצע את הטיסה ההיסטורית – זו הראשונה שהטיסה בני אדם בשמי צרפת ובעולם כולו. גם הטיסה הזו יצאה מחצרו של ארמון מערב לפריז. הכדור הפורח היה בעל קוטר של 13 מטרים והגיע לגובה של 21 מטרים. הוא היה עשוי מנייר ובד לבד והמשיך לייצר אוויר חם משרפה של חציר. אנשים חשובים ומשפיעים נכחו בקהל, הן מהאקדמיה הצרפתית המלכותית והן אנשים מטעמו של יורש העצר הצרפתי (כולל יורש העצר בכבודו ובעצמו!) ובנוסף נכח בקהל לא אחר מאשר בנג’מין פרנקלין אשר היה ידוע היטב בחיבתו לממציאים ומדע.


לבסוף, יצאו האנשים האמיצים על הכדור הפורח וריחפו מעל פריז בגובה של קילומטר וזכו למראות שאף אדם לא ראה מעולם באותו הזמן; פריז ממעוף הציפור. לאחר יותר מ – 20 דקות הטיסה הסתיימה בנחיתה מוצלחת על גבעה בדרום פריז. באותו יום נעשתה היסטוריה עם הטיסה המאוישת הראשונה בעולם והיא אף נגמרה בהצלחה, דבר שאינו מובן מאילו בהתחשב בכלים והידע שהיה ברשות אותם מדענים בתקופה זו.


כלי טיס קדומים בהיסטוריה


המשך ההתפתחות של הכדור הפורח ועולם התעופה


עם זאת, התעופה הוכיחה את עצמה כתחום מסוכן כאשר המשיך בפיתוחיו דה רוזייה והוא מצא את עצמו מתרסק עם הכדור הפורח שנה לאחר מכן תוך ניסיון לחצות את התעלה האנגלית. כך קטף לו תחום התעופה את קורבנו הראשון.


עם הזמן, הבינו את הסכנות של האש הבוערת בכדור הפורח ובדומה למטוס הראשון, שהתפתח להיות מטוס חד מנועי ובהמשך הדרך מטוסים דו-מנועיים, מצאו ממצאים ומפתחים מנועים המשתמשים בגזים שונים על מנת לייצר את האוויר החם בצורה בטוחה יותר. עם התפתחות הגומי והניילון התפתח סוג נוסף של בלונים פורחים, שכיום בטוחים הרבה יותר לשימוש.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.