כיוון המושבים במטוס נוסעים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

הדאגה הגדולה ביותר שיש לחברות תעופה היא לדאוג לבטיחותם של הנוסעים ונושא זה שוכלל בדרכים שונות במהלך השנים ובמיוחד עם ההתפתחות הטכנולוגית הרחבה. ניתן לראות כי חברות רבות המחזיקות ברשותן צי מטוסים מגוון משדרגות בכל עת את המערכות האוטומטיות המסוגלות להתריע בפני סכנות קרבות כמו מערבולות אוויר, בעיות מכניות, התרעה בפני כלי תעופה נוספים ועוד. אבל, אחת השאלות החשובות ביותר היא – מה קורה לגוף האדם כאשר אין אפשרות למנוע סכנה ויש חשש כבד מאוד להתרסקות המטוס?


מושבי הנוסעים בכל מטוס פונים קדימה עם כיוון הטיסה והסיבות לדבר זה אינן ידועות. אין מדובר על חיסכון במקום או ניצול מקסימלי של מרחב מאחר ולא משתנה שום דבר אם ישתנו הכיסאות. אבל, האלמנט החשוב ביותר הוא ביטחון הנוסעים בכל מקרה צפוי או לא צפוי מראש ולכן, חוקרים רבים סבורים כי דווקא כיוון הפוך של מושבי הנוסעים בטיסות יכול להטות את כפות המאזניים לטובת האדם בעת התרסקות או פגיעה במטוס. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא מושבי בטיחות של תינוקות וילדים במכוניות. המושבים הללו מותקנים נגד כיוון הנסיעה וישנן המלצות רבות המורות אף להתקין את מושבי הבטיחות במרכז הספסל האחורי שברכב ולא בצדדיו.


שינוי כיוון מושבי הנוסעים


מושבים נגד כיוון הטיסה


מחקרים אחרונים מצביעים על כך כי כאשר חלה פגיעה בגוף המטוס אשר מובילה לתהליך של התרסקות, גוף האדם נזרק קדימה ונפגע בצורה פטאלית מעוצמת הפגיעה. כאשר מושבי הנוסעים מופנים בכיוון הטיסה, נותרים עמוד השדרה, הראש, הצוואר וחגורת הכתפיים חשופים לגמרי למקרים של צליפה ולפגיעה הרסנית ביותר.


כאשר מסובבים את מושבי הנוסעים נגד כיוון הטיסה מעלים את רמת הבטיחות באופן ניכר. מושבים הנמצאים נגד כיוון הטיסה מביאים דווקא לתוצאה הפוכה – הגוף אינו נזרק קדימה, כמו במושבים המותקנים עם כיוון הטיסה, אלא נצמד לאחור ובגלל גובהם של הכיסאות, כל פלג הגוף העליון זוכה לתמיכה והגנה ראויה במקרים של חירום אווירי. מושבים מסוג זה ניתן לראות בעיקר בתוך טיסות פרטיות כאשר חלק מכיסאות הנוסעים מופנים עם כיוון הטיסה וחלק גדול נגד.


מושבי נוסעים נגד כיוון הטיסה


מדוע לא משנים את כיוון המושבים במטוסים


למרות שישנה תודעה גדולה בקרב חברות התעופה העולמיות על בטיחות הנוסעים במהלך טיסה, עדיין נותרה השאלה – מדוע אין שינוי בכיוון כיסאות הנוסעים? לכך יש סיבות:

  • הסיבה הראשונה לשלילת שינו כיוון המושבים במטוס טמונה דווקא בעניין כי הרגלים קשה לשנות וכך גם את צורת החשיבה מצד הנוסעים. אנשים מאז ומתמיד הורגלו לנסוע עם כיוון התנועה ולא נגדו, גם אם הם רכובים על אופניים או נוסעים באוטובוס. אנשים רבים חווים בחילה או סחרחורות בעת נסיעה נגד הכיוון ועלולים לחוש ברע גם במטוס.
  • סיבה נוספת באה מכיוון התכנון ההנדסי של המטוס עצמו. על מנת לאפשר שינוי כיוון כיסאות יש לעצב מחדש את כל גוף המטוס, להוציא את המושבים, לעקור את הרצפה ממקומה ולהחליפה בחדשה ובחסונה יותר, לשנות את התאים העליונים, להעביר את המטוס בבדיקה של מכון בדק ועוד. ההוצאות הכלכליות של חברות התעופה יעלו במידה ניכרת, מה שישפיע על העלויות העתידיות של כרטיסי הטיסה.
  • לבסוף, הסיבה האחרונה והעיקרית היא העלויות הכספיות העצומות אשר חברות התעופה תאלצנה לספוג על עצמן אם ישנו את כיוון המושבים. מהנדסי בטיחות מטוסים סבורים שבעת פגיעה במטוס, כיוון מושב הפוך משנה לחלוטין את מרכז הכובד של כוח המשיכה ולכן, על מנת לאבטח את הכיסאות יש, לא רק לשנות את הכיוון, אלא גם לחזק בצורה מסיבית יותר את רצפת המטוס דבר שיוביל לעלייה במשקל כלי התעופה ובהמשך לצריכה מוגברת יותר של דלק סילוני.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.