כנפי פלזמה – העתיד של המטוסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

עולם התעופה חווה תמורות רבות במהלך השנים האחרונות ונראה כי כבר הכל פותח ושודרג במטוסים החגים בשמיים. אנו מביטים עליהם ורואים כמה עצום הוא גודלם וכמה גדולה היכולת שלהם לשייט מעל הקרקע בבטחה. אבל, מעבר לחשיבה על הגודל שלהם והכנסת מחשוב מפותח ביותר אשר מונע מייעל את התפעול שלהם ומגביר את האפשרות לטוס בבטחה ללא תקלות מיותרות, ישנו שינוי נוסף בהרכב הכנפיים של כלי התעופה.


האוויר העוטף אותנו ונמצא סביבנו באופן מתמיד הוא אחד מכוחות הטבע המאפשרים למטוסים לנוע באוויר אבל גם מהווה כגורם נגדי אשר יוצר חיכוך ועמידות בכלי תעופה שמעניקים למטוסים את היכולת לטוס. אחד המחקרים פורצי הדרך בעת האחרונה הוא השימוש באנרגיית פלזמה בכנפי המטוס. הניסוי הגדול ביותר, אשר נערך בתחום זה, לוקח את הפלזמה ומשתמש בה ככלי לניצול ושינוי ממדי אוויר מסביב לכנפי המטוס. התוצאה של הניסוי מראה כי ישנו חיסכון בעלויות של צריכת דלק סילוני תוך צמצום ושיפור חיכוך בצורה אולטימטיבית.

כנפי פלזמה במטוסים


שימוש באנרגיית פלזמה במטוסים


המדע החוקר את השימוש בפלזמה בעולם האווירודינמיקה אינו חדש יחסית ואת ראשיתו ניתן למצוא במחקרים של ברית המועצות לשעבר ואפשר גם לראות עדויות למחקרים בנושא זה בכל רחבי העולם מאז נפילתה של חומת ברלין.


אם כך, למה דווקא עכשיו החוקרים נכנסים תחום הזה יותר מבעבר? התשובה לכך טמונה במבט אל צי המטוסים אשר נעשה בו שימוש בשנים הללו לעומת כלי התעופה של המאה הקודמת. שדרוגם של המטוסים והכנסת כלי מחשבו מפוחתים ביותר העלתה את היכולת לשליטה גבוהה יותר באנרגיית פלזמה. מה גם שגודלם של המטוסים מהווה פקטור חשוב בפריסה של האנרגיה על גבי הכנפיים, שכן כיום אנחנו רואים כיצד מכשירים גדולים הופכים למיניאטוריים, מה שיכול להביא לניצול מיטבי של פלזמה מבלי לפגוע במשקל המטוס או בגודלו.


אנרגיית פלזמה מתבססת על כוח חשמלי. ההתפתחויות של סוללות לטווח ארוך בגודל קטן עבור מטוסים מאפשר את הכנסתם של פלטות מיוחדות אשר יפעלו בעזרת פלזמה, מה שינמיך את העלויות הכספיות עבור כל טיסה, יאפשר שליטה ויציבות גדולה יותר ויעלה את רמת הבטיחות של כלי הטיס. השימוש בכנפי פלזמה נותן לטייס אפשרות גדולה של הצאת מהירות והאטה בזמנים קצרים ואף לגרום לפליטה נמוכה יותר של פחמן דו-חמצני לאוויר ובכך גם יעודד שמירה על הסביבה.


יש חוקרים הסוברים כי השימוש בפלזמה תצא מתחום הכנפיים ותפלוש גם אל אזורים אחרים של כלי הטיס כמו השימוש בפלזמה במאזנות המטוס ואפילו במדפים. מעבר לכך, יש לפלזמה יתרון נוסף – האור הייחודי שהיא מפיצה. יהיה זה מראה מרהיב מבעד לחלון המטוס של אור זוהר בגווני כחול וסגול בטיסה לילית. כמעט כמו לייצור את אורות הזוהר הצפוני על מטוס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.