למה מטוסים נצבעים בלבן?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כולם רואים אותם, כולם מבחינים בזאת אבל לא ניסו לשאול שאלה שאולי עלתה במוחו של כל אדם: מדוע מטוסים נצבעים בצבע לבן? למה רובם הגדול של מטוסים, בכל חברת תעופה בינלאומית או לאומית, נצבעים בצבע לבן? כמובן שלכל חברת תעופה ישנה טביעת אצבע ייחודית לה החל מצבעי גוף המטוס ועד לסמלים המעטרים את כלי הטיס, אבל אם תסתכלו היטב, תוכלו להבחין כי גם מתחת לסמלים או צבעי הזנב – רובו הגדול של המטוס צבוע בצבע לבן שאינו שונה במהותו מחברה אחת לשנייה.


מטוסים פרטיים לבנים


מטוסים בצבע לבן – על שום מה?


לעובדה כי מטוסים רבים בכל רחבי העולם נבצעים בצבע הלבן יש מספר סיבות:


חיסכון בעלויות פיננסיות


צבעים שונים מכילים פיגמנטים במשקלים משתנים. השימוש בצבעים אחרים מלבד לבן, פירושו הוספת “משקל” לצבע. בגלל הוספת פיגמנטים לצבע אחר, כמו שחור או סגול, יכולים להוסיף גם משקל שיכול לנוע בין 273 ק”ג עד ל – 544 ק”ג תוספת למשקלו ההתחלתי של מטוס נוסעים בין אם ישנו צי מטוסים פרטיים או מסחריים. פירוש הוספת המשקל הזה הוא הגברת צריכת דלק או הפחתת מספר נוסעים. ליתר דיוק, 544 ק”ג שווים בערך ל – 8 שמונה נוסעים שיכולים לשלם על כרטיסי טיסה פעם אחר פעם. חברות תעופה רבות חוסכות עלויות כספיות כדי להקל על המשקל על ידי בחירה בצבע לבן עבור המטוס.


יתרה מכך, מה קורה כאשר חברת תעופה מעוניינת למכור את צי המטוסים שלה לחברה אחרת, בעלת לוגו אחר? אם המטוס צבוע כולו במגוון של צבעים, משימת המכירה תהיה קשה יותר ולעיתים קרובות תצטרך החברה המוכרת לספוג את עלויות קילוף הצבעים והצביעה מחדש על עצמה בטרם המכירה התבצעה.


השתקפות קרני השמש


טבעם של צבעים הוא לדהות תחת חומה הגבוה של השמש. אנו יכולים לראות זאת היטב בבגדים צבעוניים אשר צבעם דוהה בחשיפה לאור השמש. גם במטוסים אפקט זה מתרחש – אור השמש, במיוחד בגבהים, פוגם ישירות בצבעו של המטוס ומשחית את הצבע הנבחר. זאת גם הסיבה העיקרית לכך שהצבע הלבן נחשב לצבע ה”מזדקן” ביותר. הוא אינו דוהה, אינו עובר תהליך התחמצנות ואינו גורם להתחממות יתר לגוף המטוס. יש לציין, כי במטוסים צריך לקחת גם בחשבון את אפשרות השהייה שלהם בזמן חנייה, לא בהאנגר סגור כי אם באזור פתוח המיועד לחניית מטוסים.


מטוסים לבנים


גילוי של סדקים ונזילות


אחת הסיבות הטובות יותר לצביעת מטוסים בצבע לבן היא היכולת של צבע זה לאתר נזילות וסדקים במטוסים שאינם חדשים. טכנאי המטוסים הנמצאים בעבודת מכון בדק יכולים לאתר ולגלות במהרה היכן נמצאים הסדקים על ידי עיוות הצבע, בדיוק כמו בקירות בית או לראות היכן ישנן נזילות שמן ודלק מהר יותר.


מזעור פגיעת ציפורים


לא אחת נודע כי פגיעה של ציפורים במטוסים יכולה להיות אסון בקנה מידה לא קטן. פגיעת ציפורים בכלי תעופה יכולה להתרחש בגבהים נמוכים יחסית, בעת המראה או בעת נחיתה. מחקרים שנעשו בתחום פגיעות ציפורים במטוסים מראים כי לצבע המטוס ישנה חשיבות מסוימת. גוף לבן של מטוס יכול להגביר את הנראות שלו, במיוחד בשעות הערב והלילה, בנוסף לגופי התאורה שלו. וזאת, לעומת מטוסים הצבועים בצבעים נטמעים כמו תכלת, אשר עלולים לבלבל את בעלי הכנף ולגרום לחוסר זיהוי.


מבחינה היסטורית, נעשו מספר ניסויים שלא לצבוע מטוסים בשום צבע, אלא להשאירם בצבעם הטבעי המתכתי, הכסוף כפי שעשתה חברת “אמריקן איירליינס” על צי מטוסיה. אבל, יש לקחת בחשבון כי ניתן להוסיף צבעים למטוסים באשר הם, הגברת הלוגו של החברה, לתת אופי למטוסים. אבל, יש לזכור כי תהליך של התחמצנות צבעים מתרחש בכל עת וכי בבוא היום גם הצבע הכי נועז ייהפך ללבן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.