מדוע המושבים במטוסים כחולים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

חברות תעופה שונות מעצבות את המטוסים שלהם בדרכים מגוונות שיתאימו לצבעי הלוגו שלהן ולמחשבה כי גם מטוס, כמו כל כלי תחבורה אחר, ניתן לעיצוב בהתאמה אישית. אבל, לרובם הגדול של המטוסים יש משהו אחד משותף – מושבי המטוס הכחולים. האם אי פעם חשבתם מדוע דווקא המושבים במטוסים נבחרו להיות בצבע כחול? הרעיון הראשוני אומר כי המחשבה מאחורי הצבע מצביעה על השמיים – בצע המושבים כצבע השמיים. אבל, למען האמת, ישנן סיבות אחרות יותר רציונליות מצבע השמיים.

הבחירה בצבע, כל צבע באשר הוא נובעת משתי אפשרויות:

  • אפשרות כלכלית
  • חשיבה פסיכולוגית

מדענים וחוקרים בריטיים מראים כי הבצע הכחול יוצר אצלנו אסוציאציות של ביטחון ואמינות – כמו לכוחות המשטרה או הרפואה. הרגשות הללו חשובים ביותר כאשר אנו עולים על מטוס סגור למשך כמה שעות ארוכות, ועוד יותר עוזר להחדיר תחושת ביטחון עבור אנשים הסובלים מפחד בטיסות. אותם המחקרים מראים גם כי חברות תעופה רבות בוחרות את צבעי הלוגו שלהן בצורה דומה וכוללות את הצבע הכחול לא אחת.

מדוע המושבים במטוסים כחולים

הסיבה הפסיכולוגית אומנם בעלת חשיבות רבה אבל גם לערך הכספי יש מקום לא קטן בבחירה של צבעי מושבי המטוס. אם תחשבו על זה לעומק, כתמי מזון ולכלוך נראים הרבה פחות כאשר המושבים כהים, או יותר נכון כחולים. מסיבה זו, כחול כהה הוא הצבע הנבחר המועדף על חברות תעופה מסחריות רבות – כאן קיימת אופציה לחסכון כספי של החלפת ריפודים או ניקוי מעמיק בכל עת.

מושבי מטוסים בטיסות פרטיות

אבל, מה קורה דווקא במחלקת עסקים או מחלקה ראשונה? שם החשיבה שונה אבל לא תמיד. במחלקת עסקים או במחלקה ראשונה נוטים לעשות שימוש בבדים בהירים יותר, דמויי עור בגווני אפור ואפילו לבן. העיצוב של תאי הנוסעים הללו בא מתוך מחשבה כי הנוסעים הקונים כרטיסים יקרים למחלקות אלו יודעים כי עלויות הניקיון כבר נכנסות למחיר הכרטיס.

מטוסים פרטיים שונים במהותם במחשבה על צבע המושבים – במטוסים אלו נעשה שימוש בעיצוב אחר, יוקרתי בהרבה יותר. הצבעים משתנים לגמרי ממטוס למטוס וישנם אנשים הרוכשים מטוסים פרטיים ומחליטים לעצב אותם באופן אישי בדיוק כמו שהיו עושים בביתם שלהם.

אבל, לא תמיד חברות התעופה בחרו בצבע הכחול עובר מושבי המטוס. בשנות ה – 70 וה – 80 בחרו חברות תעופה דווקא להשתמש בצבע אדום על כל גווניו, אולם מהר מאוד עברו לכחול משתי הסיבות שאותן מנינו למעלה – הצבע הדגיש כל כתם אפשרי ובמחקרים נתגלה כי צבע זה עורר באנשים תוקפנות (כמו שור מול מסך אדום) ואף נוצרו מקרים לא מעטים בהם אנשי הצוות היו צריכים להפריד תגרות בין אנשים בעודם באוויר.

מושבים במטוס פרטי

בדי ריפוד למושבי המטוס

לא רק הצבע הכחול הנבחר משפיע במטוסים אלא גם הרכב הבד שלהם. עיצוב מושב המטוס משתנה בהתאם לאופי הטיסה. צי מטוסים המיועד עבור טיסות קצרות טווח ישתמש שימוש בריפודים כחולים דמויי עור או עור מלאכותי כי קל מאוד לנקותם באמצעות מטלית לחה בלבד. המושבים הללו קשים למגע וניכרת בהם תחושת “דביקות” אחר זמן מה.

עם זאת, במטוסים המיועדים לטיסות ארוכות טווח נעשה שימוש בבדים אחרים, נושמים יותר, אומנם עדיין בצבע כחול אבל קלים יותר. הדבר נעשה בעיקר בשל נוחות הנוסעים בכדי לעצור או להפחית את אפקט ההזעה מה שיפחית את ה”טיולים” במעברים במהלך הטיסה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.