מה מתרחש בתא הקברניט?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בטיחות אווירית היא דאגתם של חברות התעופה מאז התחילו מטוסים לחוג בשמי העולם. בהתחשב בכמות הטיסות ומספרם ההולך וגדל, תאונות אוויריות נמצאות במגמת ירידה חדה. מחקרים מראים כי 70% מהירידה תלויה בגורם האנושי, כלומר, צוות הטיסה הנמצא במטוס ואחראי על שלומם של כלל הנוסעים בכל עת. המגמה הזו הובילה חוקרים רבים לעסוק בתחומים כמו פסיכולוגיה, מדעי הקוגניציה ואף בתחום חדש הנקרא נוירוגרונומיה אשר ממפה את המוח במטרה למצוא מה הוא הגורם המכריע העוזר בשיקול דעת.


מאחר ואנשים אינם מכונות אשר פועלות באופן ליניארי בלבד אלא מונחים על ידי אמוציות, דחפים ורגשות יש לתת את הדעת על המתרחש בתא הטייס במטוס המורכב ממספר אנשים כאשר בראש עומד הקברניט. טיסות פרטיות וטיסות מסחריות מכילות צוות המונה 1-2 קצינים בדרגה בכירה ומנהיג מיועד, הלוא הוא הקברניט. בעוד כל הנוכחים בתא הטייס הם טייסים לכל דבר ובעלי הכשרה מקסימאלית בטיסה, הקברניט הוא האחראי על הכלל – הנוסעים וצוות המטוס. ברוב הפעמים נוכל לראות כי הקברניט הוא בעל הדרג הגבוה, בעל ניסיון עשיר יותר וגם וותק ענף בתחום התעופה.


מה מתרחש בתא הקברניט


יחסי גומלין בצוות התעופה


בתוך תא הטייס קיימת היררכיה קבועה – הקברניט הוא המחליט מי יטיס את המטוס, מי יינטר אחר הגדר מכשירים בזמן הטיסה, מי יעבור על כל רשימות הצ’ק ליסט וכך נשמר הסדר התקין למהלך כל הטיסה. אבל, לעיתים הגורם האנושי יכול להוות כגורם מפריע לשיקול דעת בעת סכנה מתקרבת המצריכה קבלת החלטות מהירות.


בקרב דרגות גבוהות קיימת תופעה הנקראת “אפקט ההילה” – זו נטייה לשפוט אנשים על פי המאפיינים שלהם, (גיל, דת, מוצא ומגדר) או לפי אירועים בעבר שאינם קשורים כלל לזמן הנוכחי. דוגמא לכך ניתן לראות בהתרסקות טיסה בשנת 2011 כאשר הטייס הראשון הבחין בסטייה נרחבת מהמסלול אך הקברניט שלל את דעותיו על הסף וקבע כי הקרבה לחוג המגנטי הוא זה אשר משבש את קריאת המכשירים. הטיסה התרסקה וכל אנשי הצוות והנוסעים נספו.


הקברניטים בתא הטייס מושפעים רבות מהלך הרוח הכללי אשר רואה בהם כמקור לכל התשובות. בנוסף לכך, ככל שדרגתו של הקברניט גבוהה יותר כך קטנה היכולת שלו לקבל ביקורת בונה מצוות הטיסה אשר נמצא בדרגות נמוכות ממנו. אלמנטים אלו משפיעים רבות על יחסי הגומלין בתא הטייס ועל האיזון השברירי בקבלת החלטות.


הגאים בתא הטייס


היררכיה בריאה לטיסה בטוחה


תפקידם של הקצינים הראשונים בתא הקברניט אינו מבוטל או חסר טעם. ישנו צורך עילאי בצוות טיסה שלם ומוגדר על ידי היררכיה וזאת כדי למנוע אי-סדר. פעם אחר פעם מבנה הטיסה מראה כי במקרים של חירום הצוותים נכנסים לפעולה מהירה ויעילה אשר מפחיתה באופן משמעותי את האסונות האוויריים.


הפתרון ליחסי גומלין בריאים בתא הטייס נמצא בהכשרה ובהדרכה של צוות הטיסה. העדיפות הראשונה העומדת היא הכשרת הקברניטים לגבי תפקידם וסמכותם הלא-אלוהית, היכולת שלהם לקבל דעות ואפשרויות מקצינים חדשים ובעלי פחות ניסיון ולבסוף, לפתח כלים על ידי סימולטורים שיוכלו לבזר באופן מיטבי את התפקידים בכל עת.

  • מעל כל הדברים הללו נערכות הדרכות אשר מתמקדות במספר מובנים:
  • תקשורת מלאה ואיכותית בין הטייסים תוך כדי שמירה על האיזון ההיררכי בתא הקברניט.
  • אסרטיביות בקרב הקצינים הראשונים והיכולת שלהם לקבל החלטות כאשר הקברניט אינו בתפקוד מלא.
  • יכולת קבלת משוב וביקורת בונה הן מצד הקברניט והן מצד הקצינים הנמצאים בתא הטייס.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.