מה קורה למטוסים אחרי התרסקות במים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

האם ניתן להשיב מטוסים לפעולה תקינה לאחר התרסקות?


ב – 2 ביולי, 2021 נחת מטוס מסוג בואינג 737 בנחיתת אונס מול חופי הוואי. שני הטייסים שהיו במטוס חולצו ואף קיבלו אותות ציון לשבח עבור הנחיתה המוצלחת במים, בלילה עם מטוס בעל מנוע כפול. המים היו בערך בגובה של 46 מטרים, עמוקים מידי לשחייה אבל רדודים דיים לפעולת הצלה. לאחר פעולת החילוץ החלו עבודות החקירה של הסיבות לצורך בנחיתת האונס ומהו אומדן הנזק של המטוס כאשר ההנחה הרווחת הייתה שניתן לחלץ את המטוס מן המים.


מיד עולות שאלות – אם החברה תשלה את המטוס מן המים, מה היא תעשה עימו? האם ניתן להשיב אותו לפעולה? ובאופן כללי, מה עולה בגורלם של מטוסים שנחתו במים? האם ניתן להחזיר אותם לתעופה, אפילו בצורה חלקית? התשובה לשאלות הללו מורכבת מאוד ואינה מובנית מאליה למרות שכולם חושבים באופן אוטומטי כי התשובה היא “לא”.


התרסקות מטוסים במים


הצלת מטוסים לאחר נחיתת אונס במים


הסברה כי מטוס אשר התרסק במים ניזוק היא מאוד ברורה וזאת לאור העובדה כי כאשר מטוס או כל גוף הנוגע במים במהירות גבוהה מתעוות ולעיתים אף מתפרק. ואם הדבר לא קורה בצורה מידית, אז התהליך הזה מתרחש כאשר המטוס שוקע. מעבר להתעוותות של המטוס בהתרסקות ישנו אלמנט נוסף – המים. מי הים המלוחים עתירים ביכולתם לגרום לחלודה ברמה גבוהה לא רק לשלדת המטוס כי אם גם לרכיבים ולמכשירים בתוכו. ולכן, גם אם הצליחו לאושש את המטוס ולמשוך אותו מן המים ממתינות לו 2 תוצאות אפשריות:

דוגמא ברורה מאוד למטוס המוצג במוזיאון כיום הוא מטוס האיירבוס A320 שנחת נחיתת אונס מאוד מוצלחת על נהר ההדסון. המטוס מוצג לראווה במוזיאון התעופה בעיר שרלוט שבצפון קרוליינה.


הצלת חלקי המטוס


התשובה המאוד ברורה היא שמטוסים שעברו נחיתת אונס במים לא יכולים לשוב לטיסה כמו שהם, אבל מה קורה עם החלקים שלהם? אם נחיתת האונס עברה בצורה יחסית חלקה ורבים מן החלקים נותרים שלמים – מכאן יוצא כי ניתן להצילם ולשמיש אותם. התעשייה הזו רוויה בסיפורי אימה ופחד אודות רוחות רפאים של אנשי צוות שנצפו במטוסים אחרים לאחר שהחלקים המטוס שהתרסק מוחזרו למטוס אחר.


בעוד הסיפורים הללו נותרים בגדר סיפורים, ישנם עדויות אחרות התומכות בנזקים הנגרמים למטוסים הממחזרים חלקים ממטוסים שהתרסקו, ובמיוחד אם החלקים הללו נרכשים בשוק השחור. הרכישה והשימוש של החלקים האלה בלתי חוקית מאחר והמוכר צריך לחתום על הצהרה כי חלקי המטוס לא עבור תאונה או שיפוץ לאחר אירוע או תקרית. אבל, בשוק השחור החלקים נמכרים למרבה במחיר ללא כל צורך בטפסים בירוקרטיים. מינהל התעופה הבינלאומי מנסה בכל כוחו להילחם בתופעה הנלוזה הזו אשר גורמת לאסונות כבדים יותר לאחר בדיקת צי מטוסים על ידי מכונאי מכון בדק מקצועיים.


נחיתת אונס במים


באופן תיאורטי, האזהרות של מינהל התעופה מרתיעות, אבל אפשר לראות כי החלקים הפופולריים ביותר ממטוסים שהוצעו מכלל שימוש הם מנועים, יחידות כוח עזר, ציוד מערכת וציוד מערכת נחיתה. אגב, דווקא החלקים הללו הם בעלי הסבירות הגבוהה לפגיעה חמורה ביותר בעת נחיתת אונס במים.


יוצאי דופן היסטוריים


במקרים מאוד נדירים, רמת החשיבות גבוהה יותר מהצורך להיפטר ממנו לאחר שנחת במים. בחודש אפריל, 2021 התרסק מטוס דו מנועי מתקופת מלחמת העולם השנייה במים בחופי פלורידה. המטוס עצמו נבנה מראש מתוך מחשבה על התרסקות אפשרית במים והוא חסין יותר, קטן יותר, קל יותר ממטוס נוסעים מסחרי, כמעט כמו מטוס פרטי אבל לצרכי לחימה. הנחיתה שלו אל תוך המים הייתה מופתית ממש והנזק שנגרם לו היה מזערי. החדשות הטובות הן שהמטוס חולץ בהצלחה, שוחזר והוא חוזר לשימוש כמו שהוא.



סיפורי הצלחה בהצלת מטוסים אינם נדירים כאשר עוסקים במטוסי וינטג’. אלו הן מכונות בנות יותר מ – 70 שנה ובעליהן יעשו הכל על מנת להחזיר אותם לשימוש, גם אם הדבר גורר אחריו הוצאות כספיות ענפות. אנשים מחפשים אחר חלקים של מטוסים מימי מלחמת העולם השנייה כדי להציל את המטוס שלהם, ממש כמו עבודת שחזור של מכונית.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.