מטוס חשמלי – לא הפתרון של יום המחר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

תעשיית התעופה המודרנית מחכה למהפכה הטכנולוגית הבאה – המעבר ממנועיי הדלק למנועי החשמל. השינוי חשוב לא רק ליצרני המטוסים וללקוחותיהן, אלא גם לכלל המשק הכלכלי, לסביבה האקולוגית ולאיכות החיים וזאת מכיוון שמטוס שמונע על ידי החשמל חסכוני בעלויות התפעול, אינו רועש ואינו מזהם. אך האם המהפכה כבר בדרך? האם בעתיד הקרוב נראה באוויר מטוסים חשמליים?


היתרונות של מטוס חשמלי


כלי תעופה עם מנועים חשמליים מהווים פתרון מושלם לבעיית זיהום האוויר והמים בעידן שינוי האקלים. יצרני המטוסים נמצאים תחת לחץ עצום להגביל פליטת הפחמן ורבים מהם מאמינים כי תעשיית התעופה, בדומה לתעשיית הרכב, תתבסס בעתיד הקרוב על אנרגיה חשמלית.


מטוסים חשמליים


המעבר למנועי החשמל לא רק שיפחית את פליטת גזי החממה, אלא גם יפתור מגוון בעיות נוספות, איתן מתמודדת תעשיית התעופה המודרנית. כך למשל, מטוסים חשמליים עשויים להפחית בעוצמת הרעש שממנו סובלים התושבים של אזורים בהם מתקיימת תנועה אווירית אינטנסיבית. בנוסף לפגיעה באיכות החיים, הרעש שנוצר על ידי המטוסים שעוברים בגובה נמוך מעל הישובים, פוגע בתעשיית המסחר והתיירות ומוריד את ערך הנדל”ן באזורים הסמוכים לשדות התעופה.


כמו כן, פיתוח מנועים חשמליים אמור להביא להפחתת עלויות התפעול של המטוסים. כבר היום ישנן חברות תעופה המשתמשות במטוסים עם מנועי חשמל באימונים של צוות האוויר. על פי אספן הובי, מנכ”ל חברת Aviation OSM, עלויות תפעול של מתקן מאמן טיסה חשמלי נמוכות ב- 78% מעלות התחזוקה של מתקן לאימון טיסה קונבנציונלי.


מטוס חשמלי – כיצד הכל התחיל


הרעיון של מטוס חשמלי אינו חדש. כבר בשנת 1973 עלה לאוויר כלי הטייס החשמלי המאויש הראשון – דאון שמומר למטוס בעל מנוע חשמלי בשם Militky MB-E1. המטוס הגיע לגובה של 300 מטר בטיסה של 14 דקות. בשנת 1884, צמד טייסים צ’ארלס רנארד וארתור קונסטנטין קרבס הטיסו כלי הטייס החשמלי מסוג בלון אוויר מעל 8 קילומטרים.


מטוס פרטי שהונע על ידי חשמל הוטס לראשונה בשנת 2007. בשנת 2015, נעשה ניסיון נועז יותר: מטוס חשמלי Airbus E-Fan המריא מעיר Lydd שבבריטניה ונחת בעיר Calais שבצרפת. בשנת 2019 פיתחה חברה ישראלית Eviation Aircraft מטוס נוסעים חשמלי שמסוגל לטוס במהירות של 440 קמ”ש. דוגמה נוספת להתקדמותו של פיתוח כלי הטייס החשמליים הינו מטוס Pipistrel Alpha Electro, אשר נבדק, אושר והוסמך על ידי מכון בדק בארצות הברית.


מנוע למטוס חשמלי


האם המטוסים החשמליים הם העתיד של התעופה?


החלום להפוך מטוס חשמלי לכלי טייס פופולארי בכל צי מטוסים כנראה לא יתגשם בעתיד הקרוב. המכשול העיקרי הינו טכנולוגי. כדי להפוך מטוס חשמלי ליעיל וקל, המהנדסים צריכים למצוא את האיזון הנכון בין משקל הסוללות לכמות הכוח הדרושה לטיסה. כיום, גם המטוסים החשמליים המתקדמים ביותר אינם מצליחים לספק מענה לדרישה זאת. כך למשל, הסוללות במטוס חשמלי דו-מושבי fan – Airbus E שוקלות כשליש מהמשקל הכולל של כלי הטייס. מטוס כזה יכול לשמש לצרכי האימון אך לא מעבר לכך. למהירות הטיסה בעידן המודרני יש ערך מרכזי, ופיתוח מטוס חשמלי העומד בסטנדרטים המקובלים עלול לקחת עשרות שנים.


בעיה נוספת שנובעת משימוש בסוללות במטוס הינה הבטיחות. סוללה פגומה במטוס חשמלי עלולה להתחמם ולעלות באש, ממש כמו המצבר המקולקל של מכונית חשמלית. אם הדבר קורה בזמן הטיסה, הטייסים עלולים למצוא את עצמם במצב מאתגר במיוחד ולהנחות מטוס שבו מתחוללת שריפה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.