מפגש עם בובת מבחן ריסוק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בטיחות בתעבורה היא אחד התחומים החשובים ביותר הנחקרים בכל עת ברחבי העולם. חברות רבות עוסקות במיגון כלי תחבורה כאשר המטרה העיקרית העומדת לנגד עיניהם היא שמירה קפדנית על חיי אדם בכל מצב אפשרי. גם בעולם התעופה מחפשים תשובות ופתרונות לשיפור יכולת המיגון של קהל הנוסעים במטוסים קטנים וגדולים כאחד וזאת על ידי עריכת ניסויים באמצעות בובות מבחן ריסוק הידועות בשמן – Crash Test Dummies.


הסוכנות לחקר החלל האמריקנית, נאס”א, הרכיבה צוות ענף אשר חוקר את הסיבות להתרסקותם של מטוסים ויתרה מכך, כיצד ניתן לשרוד התרסקות מטוס. הצוות החוקר מסוגל להנחית חלק של מטוס הישר אל האדמה, לגרום למטוס שלם להסתחרר ולצלול כלפי מטה, לפקד על הליקופטר להתנגש בהר ואפילו להביא מטוס דו מנועי להתרסקות בבריכה עמוקה שמדמה אוקיינוס. בתוך כל המקרים הללו נמצאים האינדיקטורים הטובים ביותר – בובות מבחן ריסוק שתפקידן הוא לדמות חיי אדם. הבובות הללו מצוידות בחיישנים רגישים המתעדים בכל עת את הנעשה לגוף ברגע ההתנגשות.


למידה תוך כדי ריסוק


המטרה הגדולה העומדת לנגד עיני החוקרים מנאס”א היא ההבנה העמוקה של מספר עקרונות מפתח:

  • כיצד מתנהג המבנה הגדול (השלד) של כלי הטיס?
  • באיזו צורה מתרסקים מטוסים? – ספיראלית, ליניארית וכו’.
  • מהי רמת וכמות הנזק הנגרמת לכלי הטיס כתוצאה מפגיעה?
  • כמה עומס ודחיסות מועברים אל הנוסעים תוך כדי ההתרסקות?

בובות מבחן ריסוק עשויות מגומי, פלסטיק ופיסות מתכת המדמות בני אנוש. כל אחד מן הבובות הללו מכיל חיישנים אשר מודדים משתנים כמו כוח G, פגיעות ראש וצוואר (עמוד שדרה) ויכולת דחיסה של הגב התחתון, מאחר ואלו הם האזורים החשובים ביותר וגם הפגיעים ביותר בגוף האדם. החיישנים מאובזרים במדי תאוצה ומדי עומס אשר מודדים את רמת הדחיסות והפגיעה הנגרמת מההתרסקות.



הבובות מגיעות כחלק אינטגרלי שלם של גוף האדם ויש להם גם ידיים ורגליים, אך חלקים אלו אינם מצוידים בחיישנים מאחר ומדובר על היכולת לשמור על חלקים חשובים יותר כמו המוח ועמוד השדרה שלמים. אחת התוצאות של המחקרים הללו הראתה כי, בשונה ממבחני ריסוק במכוניות, אזור האגן הוא הנפגע המרכזי בעת תקלה בכלי טיס.


פקטורים מכריעים במבחן ריסוק


במחקרים אשר ערכה נאס”א עלו שני אלמנטים מכריעים אשר שפכו אור על אופי וחשיבות ההתרסקות:

  • מהירות לפני התרחשות הפגיעה.
  • זמן התרחשות הפגיעה.

הכוחות הגורמים לפגיעה בגוף האדם בזמן תעופה מתרחשים במהירות שיא של שניות ולכן החיישנים אשר נבנו בהתאמה אישית אל בובות הריסוק מסוגלים להעביר מידע מדויק למחשב מרכזי כדי שהחוקרים יוכלו לנתח זאת.


עד כה נעשו ניסויים בחלקי מטוסים בלבד, כאשר בתוכם מצויים 3 – 4 בובות מבחן ריסוק. החקר העתידי מכוון לקראת ריסוק מטוס נוסעים שלם מתוך צי מטוסים נבחר ובו ימצאו 30 – 40 בובות מבחן אשר יהוו פריסה רחבה הרבה יותר של האוכלוסייה, החל מתינוקות וילדים ועד אנשים מבוגרים במצבים שונים. יש לציין כי הראייה העתידית היא האפשרות והיכולת למגן מטוסים הצורה טובה הרבה יותר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.