מתי ומדוע טייסים מחליטים לעשות סיבוב?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

סופת “קיארה” שיתקה את אירופה עם מזג אוויר סוער במיוחד ולא רק האנשים שנמצאו על הקרקע חוו אותה אלא גם מטוסים. בזמן הסופה החלו לצוץ סרטונים שונים ברחבי האינטרנט אודות מטוסים אשר עשו נחיתות אמיצות במיוחד ועוד יותר מכך, טייסים אשר החליטו לסובב את המטוס לנחיתה בצורה בטוחה יותר. ההליך עצמו של סיבוב המטוס או הטיה שלו למצג אחר עדיין נחשב לנדיר אבל עודנו משמש טייסים רבים בפועל כאשר משהו משתבש מסיבה זו או אחרת.

הליך זו אולי נראה מסוכן ביותר עבור אנשים שאינם עוסקים בתחום התעופה, אבל המטרה העיקרית של סיבוב המטוס הוא להבטיח את בטיחות כלל הנוסעים והצוות הנמצא בכלי הטיס.

סיבוב פרסה של מטוס

סיבות להליך סיבוב מטוס

הליך סיבוב של מטוס, במיוחד אם הוא מגיע לקראת נחיתה, אינו פשוט בכלל אבל ישנן מספר סיבות שבגינן טייסים מבצעים אותו:

מזג אוויר

הסיבה הראשונה להטות את כיוון המטוס והיא הנפוצה ביותר – מזג אוויר. החברה העולמית לבטיחות תעופתית הוציאה ערכת כלים לטייסים על מנת לצמצם את מספר אירועי ההתרסקות השונים במהלך תהליכי נחיתה והמראה. תנאי מזג האוויר הכוללים ראות, משבי רוח ומהירות נמצאים תחת בדיקה מתמדת במהלך נחיתות והמראות ועוד יותר במקומות בהם ישנו מזג אוויר סוער. לדוגמא; אם מהירות הרוחות גבוה מן המצופה במהלך תהליך נחיתה, יחליט הטייס לסובב את המטוס כדי להימנע מכניסה לא בטוחה אל מסלול הנחיתה שיכול להביא אותו לידי סחרור ונחיתת אונס או אף התרסקות.

כניסה לא נכונה

מצב של כניסה לא נכונה אל מסלול הנחיתה יכול להיות מתואר כמצב שבו צוות הטייסים לא הצליח לייצב את המטוס כמו שצריך מבחינת מהירות או גובה כראוי למסלול הגישה. אז ניתן לבוא ולומר כי ישנם מכשירים טכנולוגיים במטוס שאמורים לשלוט בערכים אלו ולעזור לטייס להגיע אל תנאי נחיתה אופטימליים – זה אומנם נכון ברוב המקרים אבל עדיין כדי לנחות בבטחה יש להגיע ל 1,000 רגל גובה מעל שדה התעופה ואם משתמשים בכלים טכנולוגיים ויזואליים אז קנה המידה הוא 500 רגל. אם התנאים הללו לא התקיימו, הטייס חייב לסובב את המטוס ולהגיע שוב בצורה נכונה.

קשיים טכניים

גם תקלות טכניות וקשיים טכניים במטוסים יכולים להביא טייסים לידי סיבוב המטוס. בעוד כנפי המטוס פרוסות באופן מתמיד, יש להן חלקים שאם אינם פועלים כשורה, הנחיתה מסוכנת מאוד, כמו פריסת מדפים או פתיחה של לוחות איזון. גם ציוד נחיתה אשר כולל את כן הנחיתה יכול להוות סכנה אם אינו פועל כשורה. אם מתרחשות בעיות טכניות במהלך הגישה אל מכשור זה, הטייסים ניגשים מיד אל מדריך החירום שלהם ומדווחים על כל בעיה למגדל הפיקוח. לאחר הנחיתה המטוס מועבר באופן מידי אל מכון בדק ושם הוא עובר סדרה שלמה של בדיקות ובחינות על ידי טכנאי המכון כדי לקבל אישור סופי לחזרה אל המסלול.

מכשולים על מסלול הנחיתה

סיבה נוספת להטיה של מטוס ממסלול הנחיתה היא מכשולים אשר יכולים להיות במקום הזה. דוגמא למכשול על מסלול הנחיתה היא “פלישה” של כלי טיס אחר. הכוונה היא למטוס אשר נכנס למסלול ולא קיבל אישור ממגדל הפיקוח או עלה על מסלול שלא שלו בטעות.

אפשרות נוספת למכשולים במסלול הנחיתה מתרחשת בשדות תעופה צפופים וקטנים כאשר אין הפרדה מינימלית בין המטוסים. אם לא ניתן לשמור על מרחק מינימלי בין כלי הטיס, טייסים מבטלים את הנחיתה במטרה להימנע ממגע עם עוד מטוס אחד על הקרקע.

סיבוב המטוס

הסיבות לסיבוב המטוס מגוונות, אבל איך בפועל מתרחש הליך זה? עוד לפני העלייה למטוס, צוותי הטיסה אשר נמצאים עליו מתודרכים על נתיב הטיסה וגם על נתיבים נוספים באם יצטרכו לסובב אותו מכל סיבה שהיא. המסלול הפוטנציאלי נרשם במערכת ואליו מתווספים גם נתיבי הסיבוב האפשריים – לא לוקחים סיכון ומכינים הכל מראש עד כמה שניתן לשלוט במצב.

כאשר תנאי הנחיתה אינם מאפשרים זאת, לוחצים הטייסים על כפתור TO/GA אשר מבטל את הטייס האוטומטי ומגדיל את הדחף של מנועי המטוס. כני הנחיתה נכנסים פנימה והמטוס מתחיל לנסוק שוב עד לגובה של 2,000 – 3,000 רגל. בשלב זה, הטייסים מחזיקים את המטוס בבקרת שיוט ומחליטים על הפעולות הבאות שלהן: לתקן בעיה טכנית, להסיט את המטוס למקום נחיתה אחר לגמרי או לנסות לנחות בשדה המקורי בצורה אחרת והכל מתוך מחשבה אחת – בטיחות כלל הנמצאים על גבי המטוס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.