סיקורסקי – האיש מאחורי השם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כמו להמצאות רבות אחרון, גם למסוקי הסיקורסקי היוקרתיים ובעלי השם העולמי, קראו על שם מקים החברה. אולם לא כל חברה שבעליה חתומים על מוצריה מביאה לעולם כלי טיס חדשניים ומהפכניים, שמצליחים לסחוף אחריהם את הצבאות הגדולים של העולם. מי היה סיקורסקי ואיך הגיע לפיתוחו של ההליקופטר?


שנות הנעורים והחיים באימפריה הרוסית


איגור איבנוב סיקורסקי נולד בקייב (אז שייכת לאימפריה הרוסית) בשנת 1889. כבר מגיל צעיר, כמו רבים מבני דורו, התעניין סיקורסקי במכניקה ובתעופה, במיוחד במסוקים. התשוקה של סיקורסקי לתעופה נבעה בין היתר מרומנים של ז’ול ורן אך הוא גם גילה עניין רב בהמצאותיו של ליאונרדו דה וינצ’י, שכנראה היוו את הבסיס להתעניינותו הספציפית במסוקים ובכך תרמו לאחר מכן להגיית המסוק.


בשנות ה-20 שלו, לאחר שסיים ללמוד במוסד “הפוליטכניק” שבקייב, שכיום קרוי של שמו, סיקורסקי ניסה לעבוד על המצאת המסוק אך זנח את הרעיון לאחר ניסוי שנכשל. לאחר כמה שנים בעבודה עם שותפים הוציא לאור את חידושו הראשון ותרומתו הראשונה לעולם התעופה: המטוס ה-4 מנועי. בשנת 1913 המטוס בעל 4 המנועים היה חזק משידעו עד אותה התקופה. זאת כנראה אחת הסיבות שאותו מטוס שימש במלחמת העולם הראשונה את המפציצים הרוסים על אף צעירותו של סיקורסקי.


מסוק בלאק הוק


הקריירה בארצות הברית ולידתו של המסוק


במהלכה של המהפכה הבולשביקית ועם עלייתה של ברית המועצות, נאלץ סיקורסקי להימלט מהאזור ומצא את מקומו כמהגר בארצות הברית. כשהגיע התעסק במיוחד בהוראה, בייחוד של מהגרים. לאחר מספר שנים, בעזרת תרומה של מהגר נוסף, סרגי רחמנינוב, הלוא הוא המלחין הידוע, פתח סיקורסקי עסק עצמאי וחזר לעסוק בתעופה. באותה תקופה הספיק לעצב מטוס דו-מנועי לחברת “פאן” האמריקנית הידועה שהשמשה בדגמיו בקביעות ואלו אפשרו לה לעשות טיסות טרנס אטלנטיות.


בשנת 1930 סיקורסקי החליט הוא חוזר לעסוק יותר ברצינות בהמצאת ההליקופטר והצליח לגייס את ממשלת ארצות הברית בעזרה תקציבית ובהשקעה בפיתוח ההליקופטר. וכך, לאחר שנים של עבודה מאומצת, בשנת 1939 יצא הדגם הראשון של המסוק כפי שאנו מכירים אותו, ועל דגם זה מתבססים בבניית ההליקופטר עד היום. אותו דגם האגדי נקרא VS-300. כבר בשנת 1942 ההליקופטרים של סיקורסקי החלו להיות מיוצרים באופן תעשייתי והצבאות הגדולים של התקופה השתמשו בהם, ביניהם צבא ארצות הברית וצי מטוסים של הממלכה בריטניה.


מסוקי סיקורסקי


סיקורסקי הלך לעולמו בשנת 1972, אך לא לפני שהספיק להשאיר אחריו שושלת מכובדת ומרשימה ביותר של עשרות דגמי הליקופטרים ומטוסים נוספים. המטוסים שהמציא לאורך שנות חייו פרצו דרך בתחום התעופה המסחרית והצבאית ושימשו חברת תעופה, צבאות, מדינות וזירות מלחמה במשך שנים רבות. המצאותיו של סיקורסקי הובילו לפיתוח בחברתו את אחד המסוקים הידועים בעולם, הלוא הוא מסוק הינשוף. מסוק הינשוף הינו גם אחד מכלי הטייס המרכזיים בהם נעשה שימוש רחב בחיל האוויר של צה”ל ובין היתר אליו מוכשרים בבית הספר לטיס הטייסים הישראלים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.