עבודות צדדיות לא חוקיות של טייסים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אנשים רבים מחפשים אחר מקור הכנסה נוסף אשר מהווה “כסף קל” לרווח מהיר מבלי לדווח על כך לרשויות המס המקומיות. תופעה זו נפוצה בכל רחבי העולם ולא פסחה גם על ענף התעופה. בחודש אוקטובר לשנת 2020, חשף משרד המשפטים האמריקני את תפיסתה של כנופיית הברחות שהשתמשה בנוסעי וצוות התעופה של חברת “אירופלוט” על מנת להבריח מכשירי אלקטרוניקה וגאדג’טים שונים בשווי של 50 מיליון דולרים לתוך ארה”ב. זו, כמובן, לא הייתה משימת ההברחה הגדולה ביותר או היקרה ביותר שנעשתה בעזרת מטוסים וצוות תעופה שאי פעם נתפסה.


עבודות צדדיות לא חוקיות של טייסים


הברחות בעולם התעופה


למרבה הצער, ההיסטוריה מראה לנו כי תופעת ההברחות הבלתי חוקיות ארוכה כמעט כמו ההיסטוריה של כלי התעופה. בשנת 1911, נתפס טייס אשר הבריח בתוך מטוסו מטען בלתי חוקי בגבול של איטליה – צרפת. מאז אירעו עוד כמה וכמה אירועים כאלה אשר התחילו את השרשרת של המחשבה על עקיפת רשויות המיסים והמכס בתחכום גדול ביותר.


כניסתם של כלי תעופה אל מחזור כלי התחבורה רק הוסיף ושיפר את היכולת להעביר סחורות לא חוקיות ממדינה אחת לשנייה עם היווצרותם של שדות תעופה נידחים וקטנים שמיקומם כמעט ולא נראה על גבי המפות. זו הייתה דרך חדשה, דיסקרטית מאוד ופשוטה יחסית לחצות גבולות בינלאומיים. התוצאה הישירה הביאה לכניסתם של תקנים וחוקים חדשים בממשלות במטרה לרסן את התופעה החדשה. אבל, אחרי מלחמת העולם ה – 2 נוצר מצב שבו למדינות רבות יש צי מטוסים גדול מאוד וטייסים מובטלים, אשר הכירו את טווי הארץ, וחיפשו אחר הכנסה בטוחה וקלה.


אחת מן הסיבות הגדולות ביותר להברחות אירעה דווקא בשנות ה – 20 עד לתחילת שנות ה – 30 של המאה הקודמת בארה”ב – תקופת היובש שבה הוצאה שתיית אלכוהול מחוץ לחוק. אנשים רבים החלו להתארגן בחשאי לצריכת בקבוקי אלכוהול וכאן נכנסו טייסים רבים לעבודה – הברחת ארגזי אלכוהול. היסטוריונים רבים מביאים תיעוד כי עד ממחצית המטוסים האמריקניים, באותה התקופה, שימשו להברחות של אלכוהול ואף מציינים כי זה מבחינת רווחים פיננסיים הייתה עלייה גדולה. טייס היה יכול להכניס לכיסו שכר של עד 2,000 דולרים מבלי לדווח על כך לאיש.


סחר בסמים


פעילויות בלתי חוקיות כיום


ומה קורה היום? הרי, רמת האבטחה השתפרה מאוד, כוחות הביטחון והשיטור קיימים בכל מדינה מתוקנת ורשויות המיסים מחמירות מאוד. אבל, ככל שהרשויות מנסות לתפוס את מערך ההברחות והפעילות הבלתי חוקיות המתבצעת בדרכים אוויריות, כך גם משתפרים ומתחכמים ארגוני הפשיעה שמבצעים אותם וניתן לראות את הפעולות הללו באמצעים הבאים:


סחר בסמים ותרופות בלתי חוקיות


זו אולי הפעילות הבלתי חוקית הכי גדולה והכי נפוצה אשר מתרחשת בכל רחבי העולם והשימוש בכלי תעופה וצוות אווירי הפך להיות חלק בלתי נפרד מזה. צוות אווירי כגון; דיילים וצוות תעופה אינם עוברים ביקורת גבולות קפדנית כמו נוסעי המטוס. בדיקות האבטחה הקלות הללו הופכות את מערך הברחת הסמים לקלה יותר.


ב – 2020 עלתה לכותרות דיילת מלזית אשר הצליחה להבריח הרואין בשווי של 3 מיליון דולר אל תוך אוסטרליה. היא עשתה זאת במהלך כ – 8 טיסות עם הברחה של יותר מ – 4 קילו סמים. אפילו לפני כן, בשנת 2007 נתפסה רשת שלמה של דיילי חברת “אייר טהיטי נוי” שהבריחה חומרים אסורים לפולינזיה הצרפתית.


הלבנת הון


הלבנת הון


פעילות בלתי חוקית זו נמצאת במקום השני וגם היא פועלת נמרצות בזכות צוותי תעופה עם דיילים ודיילות אוויר אשר נושאים בחובם סכומי כסף גדולים שאותם הם צריכים להעביר לאיש קשר במקום היעד, כמובן תמורת תשלום נאה. בסוף שנת 2019 נתפסו עובדי “אמריקן איירליינס” בהברחה של 22,000 דולרים מצ’ילה. שנה לפני כן, נתפסה דיילת של חברת תעופה מלזית עם יותר מ – 190,000 דולר מוחבאים בתוך תיקי נשיאה.


אחת הפעולות התמוהות ביותר אירעה כאשר בשנת 2011 הביאו דיילות של חברת “לופטהאנזה” מטבעות אירו בשווי של 6 מיליון יורו מסין. הכוונה הייתה להתיך אותם ולייצור מעל ל – 28 טון של מתכת. זהו משקל ששווה ל – 2 מטוסי נוסעים ריקים.


סחר בבני אדם


עד כמה שהנושא הזה קשה התופעה הזו קיימת מזה מאות של שנים ואינה נכחדת. עצם העובדה כי גבולות אוויריים אינם מגודרים על ידי חומות או גדרות מאפשרת להכניס אנשים בלתי חוקיים למדינות רבות בכל רחבי העולם. אין חומות של גבול אשר יכולות לעצור מטוס פרטי קטן שבתוכו נמצאים אנשים חפים מפשע שנלקחו מארצם למקום אחר. העניין הופך להיות קל יותר כאשר מדובר בנחיתה בשדה תעופה מרוחק שאינו נמצא תחת עיניהם הפקוחה של רשויות התעופה. חטיפה של נשים ואנשים ממדינות שונות בעולם קשה מאוד לתפיסה וניתן לראות כי רשויות האכיפה מנסות להילחם בתופעה הזדונית הזו. השכר הכספי אשר מוצע לטייסים הוא אסטרונומי עבור הסיכון הזה. אל התקשורת בארה”ב מובאים מעת לעת מקרים קשים על מטוסים פרטיים ומסחריים מלאים ב”שוהים בלתי חוקיים” אשר נחטפו מארצם או הובטחה להם עבודה שקרית וכוזבת.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.