עד כמה מסוכנים הברקים למטוסים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

הופעתם של ברקים ברחבי השמיים מהווים תופעה מהפנטת הנראית כמו מחול מתוזמן של ריקוד אש שמיימי. ישנם אנשים הרודפים אחר סערות ברקים בכדי לצלם אותם, להפיק מהם מידע ואף לחזות את קיומם. אך, מעבר למראה המרהיב שלהם, סופות ברקים יכולות להוות סכנה אמיתית וממשית לא רק לבני אדם המהלכים על הקרקע כי אם גם למטוסים החגים בשמיים.


ברקים הינם תופעה אקלימית אשר גורמת לפריקה של חשמל במתח גבוה בתוך ענן. התופעה מתרחשת בין עננים נפרדים או בין הענן עצמו לאדמה. סטטיסטיקות מראות כי אירועי הבזקי ברקים קורים בין 40 ל – 50 פעם בכל שנייה ברחבי הגלובוס. העוצמה של פריקת הברק יכולה להגיע לכדי 150,000 אמפר ובעוצמה זו הוא יכול להתגלות גם כקטלני אבל, עד כמה ברק מסוכן בהתקלות עם כלי תעופה?


פגיעת ברק במטוסים


תדירות פגיעת ברק במטוסים


על פי סטטיסטיקות מומחים בעולם התעופה והמטאורולוגיה, ברקים פוגעים במטוסים לפחות פעם בשנה או בכל 1,000 שעות טיסה. הנטייה של מטוסים להיפגע מסופת ברקים או מברק בודד היא בגובה של 5,000 – 15,000 רגל כאשר גובה זה מעיד על המראה או נחיתה. מזג אוויר גשום יכול אף להוסיף ולהגדיל את הסיכויים של פגיעה מברק למטוסים. עובדה נוספת היא כאירועי ברקים קורים דווקא יותר בחודשי האביב והסתיו, בעת חילופי העונות וחוסר היציבות מבחינת מזג האוויר. כאשר מטוסים עולים מעל גובה של 20,000 רגל הולכת ופוחתת האפשרות לסופות ברקים.


התקרית ההרסנית האחרונה שנרשמה בעולם התעופה בעקבות סופת ברקים אירעה בשנת 1963 כאשר מטוס בואינג 707 של חברת “פן אמריקן” התרסק יחד עם 81 הנוסעים ששהו עליו במרילנד, ארה”ב. חוקרי התאונה מטעם רשות התעופה האמריקנית קבעו כי ברק פגע במיכל הדלק והפיצוץ הביא לידי ההתפרקות של הכנף השמאלית בכלי הטיס, מה שהוביל לחוסר שליטה במטוס ולהתרסקותו.


כמה חמורה פגיעת ברק בכלי טיס?


אומנם המחשבה הרווחת היא כי ברקים מאוד מסוכנים ופגיעתם גורמת לשמות, דווקא הפגיעה בכלי טיס אינה גורמת לנזק כה גדול ובגלל מערכות האבטחה החדשניות גם אינה פוגעת בבטיחותו ברובם הגדול של המקרים. אבל, החוויה של פגיעת ברק במטוס יכולה להיות מטלטלת וטראומטית עבור צוות המטוס והנוסעים.


פגיעתו של ברק במטוס מתרחשת בעיקר בשני חלקים: בקצה הכנף או באף המטוס. המטען החשמלי אשר פגע זה עתה בחלקים אלו עובר דרך המעטפת המתכתית של כלי הטיס עד שהיא עוזבת לגמרי. ישנם דיווחים סותרים לגבי עוצמת הרעש (הרעם) המתרחש בעקבות פגיעת הברק בכך שישנם כאלו הטוענים כי זהו רעש מחריש אוזניים ובעוד אחרים מעידים כי לא שמעו דבר.


הנזק הנגרם למטוס בעת פגיעת ברק משתנה גם בגלל גודלו של כלי הטיס ויכול לפגוע במצפנים, מכשירי ניווט, לגרום לנקבים קטנים בגוף המטוס ואף לעוור זמנית את צוות הטייסים בלילה. במקרים מאוד חמורים, פגיעת ברק יכולה אף לשתק את המנועים הדיגיטאליים ולגרום לכיבוי מנוע.


סופות ברקים


כיצד מונעים פגיעת ברקים במטוסים?


פגיעת ברקים בכלי טיס יכולה להשפיע רבות על תפקודן של חברות תעופה אשר ייאלצו לקרקע מטוסים פרטיים או מסחריים ולהביאן אל מכון בדק כדי לוודא כי אין תקלות מיותרות שיסכנו חיי אדם. כדי להימנע מאירועים אלו, אנשי התחזוקה של חברות התעופה מכירים ומתקינים אמצעי הגנה מפני ברקים ועורכים בדיקות נאותות שוטפים.


תפקידם של הטייסים הוא להישאר במרחק של לפחות 20 מיילים ימיים מכל ענני קומולונימבוס נמוכים בעלי משקעים רבים.


במטוסים מודרניים, החומר של מעטפת המטוס מאפשר אף תנועה חלקה של פריקת חשמל ברק. המעטפת במטוסים אלו עשויה מתרכובת של פחמן קל משקל המכוסה שכבת נחושת דקה ואלו הם התנאים המשמשים ככלוב פאראדיי המונע משדות חשמליים לחדור אל פנים המטוס ולפגוע בחלקיו המכאניים והאלקטרוניים. במטוסים אלו, מיכלי הדלק אינם חשופים מאחר והמעטפת ממוגנת לגמרי ויכולה לעמוד גם בפריקת חשמל ואנרגיה של 30,000 מעלות צלזיוס.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.