עייפות, חרדה וסטרס – איך מתמודדים טייסים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

ניהול קריירה בעולם התעופה מזמין אתגרים ייחודיים. עבודתם של טייסים וטייסי משנה, טכנאי תחזוקה וצוותים אוויריים עשויה לייצר רמות גבוהות של עייפות, חרדות ולחצים. גורמי סיכון אלו נובעים במידה רבה מהאחריות הכבדה הכרוכה במשימות כהטסת נוסעים או מטענים ממדינה למדינה, וידוא כשירותם של כלי טיס לפני טיסה והבטחת שלומם של עשרות נוסעים ואנשי צוות.

על מנת למנוע פגיעה בתפקוד הגבוה והבטיחותי של אנשי התעופה, הם נדרשים לנקוט בדרכים יעילות להתמודדות עם גורמי הסיכון הללו, הנוכחים דרך קבע. להלן מספר טקטיקות המאפשרות זיהוי מוקדם וטיפול אפקטיבי בעייפות, סטרס וחרדה בקרב אנשי מקצוע בתחום התעופה.

ניהול חרדות בטייסים

סימנים מחשידים

רשימה ארוכה של תסמינים עשויה להעיד על גורמי סיכון המכרסמים באדם עצמו או בשותפיו לטיסה. הנה כמה דוגמאות לתופעות שאמורות להדליק נורה אדומה ולחייב טיפול מיידי כדי לנטרל אפשרות של סכנה לחיי אדם.

מתח יתבטא פעמים רבות בהיבטים פסיכולוגיים ובהם תחושת חרדה ועצבנות, תנודות במצבי הרוח, מחשבות טורדניות וקושי בריכוז. עשויות להעיד עליו גם תופעות גופניות כמו נדודי שינה או שינה טרופה, מתח בשרירים, כאבי ראש ומיגרנות.

סימנים לעייפות יהיו במקרים רבים תחושת ישנוניות או חוסר באנרגיה, קשיי ריכוז וירידה בערנות הפוגעים ביכולת קבלת ההחלטות, תשישות שרירים וחולשה גופנית או מנטלית. תיתכן גם חולשה במערכת החיסונית, שעשויה לגרור מחלות נלוות.

ממה זה נגרם?

חשוב לדעת כי תופעות אלו הן מחזה שכיח בקרב אנשי תעופה וכי זיהוי שלהן לא צריך לגרום לתחושת חוסר נורמליות. לחצים, חרדות ועייפות קשורים על פי רוב בענף זה לנסיבות חיצוניות כדוגמת סיטואציות מלחיצות, אירועים בלתי צפויים ודרישות ביצוע גבוהות. הם מושפעים גם מאורך הטיסות, מהיעדר שגרה וממעבר בין אזורי זמן. לכך מצטרפת ההתמקדות האינטנסיבית בביצוע עבודה יסודית שכרוכים בה שיקולי בטיחות ויעילות.

למרות שלא מדובר בתופעות חריגות, לא ניתן להתעלם מהן, מאחר והן עלולות לגרור טעויות אנוש וקבלת החלטות בעייתית שמהוות סיכון ממשי לחיי אדם. יש לקחת את גורמי הסיכון הללו ברצינות ולהתמודד איתם בצורה נכונה.

טיפול נפשי בעלם התעופה

דרכי התמודדות

שיטות שונות עשויות לסייע לטייסים ואנשי צוות שונים בהתמודדות עם מתח, עייפות וחרדה. שילוב מושכל שלהן יסייע להתנהלות בריאה במקצוע תובעני שכזה. הנה כמה מהן:

  • אנשי תעופה לתפקידיהם השונים זקוקים לקבלת תמיכה ולשיתוף פעולה מצד חברי הצוות שלהם. כדאי לבסס ערוצי תקשורת בריאים בין קולגות, כך שישמשו פלטפורמה לשיתוף חוויות ודאגות וכתוצאה מכך יקלו במעט על הנטל המונח על כתפיהם.
  • העוסקים בענף תובעני כל כך מוכרחים לנהל אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, מנוחה מספקת ופעילות גופנית סדירה. הקדשת תשומת לב מספקת לצרכים הגופניים תסייע במיתון ההשפעות של עייפות מצטברת ויתר גורמי הסיכון.
  • אימונים סדירים המציעים תרגול במיומנויות טיסה, בהתנהלות תחת לחץ ובעבודת צוות ישפרו את הכישורים הנדרשים בזמן אמת ויגבירו את תחושת הביטחון של הטייסים, הטכנאים ושאר אנשי הצוות. תרגול אינטנסיבי יפחית את הסיכוי לשגיאות בסיטואציות ממשיות ויתרום להקלת העייפות.
  • תכניות מסודרות לבריאות הנפש, המשמשות בארגונים שונים לטיפוח ההיבטים המנטליים של עובדיהם, יתרמו במידה רבה ליכולת ההתמודדות של אנשי התעופה ולרווחתם הנפשית.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

Call Now Button