פסי האטה בשמיים הפתוחים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

כיסי אוויר הינם דוגמא מצוינת לתופעות המתרחשות בעת תעופת של כלי טיס. עבור צוות המטוס הכולל את הטייסים, הדיילים והדיילות, כיסי אוויר הם עניין שבשגרה, אך לא כך הדבר עבור קהל הנוסעים אשר יושב חגור במושבו ורועד בכל קפיצה או נטייה קלה של המטוס. לא ניתן לצפות מראש כסי אוויר ולכן גם לא ניתן להתריע על כך מבעוד זמן – עוגמת הנפש העלולה להיגרם בנוסעים מביאה את חברות התעופה לחפש פתרונות כיצד לצמצם את הנזקים המתרחשים בזמן הטיסה.


עובדות על כיסי אוויר


ההגדרה הפשוטה ביותר אשר ניתן לתת עבור כיסי אוויר היא שאלו הם מערבולות המרחשות בשינויי לחץ נסתרים באוויר. אבל, מעבר לכך ישנם סיבות נוספות התורמות ויוצרות מערבולות של כיסי אוויר:

  • הסיבה העיקרית להיווצרותם של כיסי אוויר היא השינוי בכיוון הרוח מול מהירות הרוח. כלי טיס יכול, מהלך טיסה, להיתקל בשינויי רוח רבים במיוחד בזמן נסיקתו של המטוס עד להגעתו לגובה הרצוי שבו הוא ישהה רוב זמן הטיסה. זוהי גם הסיבה לכך ששלטי “חגרו חגורות” נותר דלוק במשך דקות ארוכות – על הטייס להגיע אל הגבוה הנכון.
  • סיבה נוספת להיווצרותם של כיסי אוויר היא שינוי פתאומי של טמפרטורת האוויר וניתן לראות זאת באופן משמעותי כאשר המטוס עובר בתוך עננים אשר בהם הטמפרטורה שונה מן האוויר עצמו.
  • הגורם השלישי לתופעת כיסי האוויר נגרמת על ידי כלי התעופה עצמו. מטוסים מסחריים גדולים הינם כלי תעופה כבדים אשר “מפריעים” לזרימת האוויר הרגילה המתרחשת באטמוספירה. את התופעה הזו ניתן להשוות לספינות גדולות השטות במים במהירות גבוהה ומשאירות שובל של גלים אחריהן. זוהי גם הסיבה לכך שפקחי הטיסה הנמצאים בשדות התעופה מקפידים על מרחקים בין מטוס למטוס בשמיים ומנטרים אחר כל כלי בהתאם לרשומות שבידיהם.


פסי האטה בשמיים הפתוחים


הפחתת תופעת כיסי אוויר


ישנם מספר דרכים התורמים להפחתת פסי ההאטה הנמצאים בשמיים, הלו הם כיסי אוויר, כאשר המטרה לחקר זה הוא רווחתם של הנוסעים.


תחזיות מזג אוויר


כחלק מן התדרוך המתרחש בצוות המטוס לפני כל טיסה, יש גם מבט וניתוח מעמיק על דיווח מטעם צוות השירות המטאורולוגי הנמצא בכל ארץ ומדינה. המפות המגיעות מציינות את כיווני הרוחות, מהירותן, שינויים עתידיים לפי שעות וגם צפי לכיסי אוויר. בזכות ניתוח זה יכול קברניט המטוס ביחד עם הנווט לחשוב על המסלול הטוב ביותר לטיסה במטרה לצמצם את אירועי המערבולות.


התקנת רדאר


התקנתו של ציוד עם רדאר בחזית המטוס אשר יסרוק מבעוד מועד את השטח ויעניק תמונה שלמה לגבי הימצאותן של סופות או סערות מתקרבות ובכך ייתן לטייסים אפשרות נוספת עם מספיק זמן לשינוי תכנית הטיסה. התקנת ציוד מסוג זה חשובה ביותר עבור טיסות ארוכות מאחר ושינויי מזג האוויר, כיווני הרוח ושינוי לחצים מתרחשים לעיתים קרובות יותר כטיסות מעל 10 שעות.


תקשורת בין מטוסים


דרך נוספת לצמצם את תופעת המערבולות בעת טיסה היא התקשרות המתרחשת בין מטוסים. כאשר ישנו מספר של מטוסים הממריאים וטסים באותו המסלול האווירי לעבר יעד מסוים, הטייסים יכולים להתריע מראש לטייסים הבאים אחריהם על אודות קיומם של מערבולות בנתיבים מסוימים ועל הגבוה הרצוי שאליו המטוס הגיע מהר יותר כדי להימנע מכיסי אוויר. גם פקחי האוויר שותפים לתקשורת הזו ונותנים את מבטם על עבר השמיים.



כלי טיס מהונדסים ומעוצבים במטרה לעמוד במצבים קשים מאוד ומערבולות או כיסי אוויר לא נכנסים לקטגוריה זו כלל וכלל. כאשר מטוס נכנס אל כיס אוויר, ניתן לשמוע ברחבי החלל חריקות כאילו בעוד מספר רגעים משהו יתפרק, אך ההיפך הוא הנכון. שלמות גופו של המטוס היא מהחזקות ביותר הקיימות בעולם כולו וגם אם נראה או נשמע כי הוא עתיד להתפרק – הסכנה הגדולה ביותר מכניסה לכיס אוויר היא שתקבלו כוויה מכוס קפה או תה רותחים בעת הטלטול. לכן, כאשר נדלקו אורות “חגרו חגורות” יש לגשת מיד למקומות ולחגור היטב, לסגור את המגשים ולהקשיב להוראות ההמשך של צוות הטיסה המנוסה והמקצועי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.