קיימות בעולם התעופה – המצאה או מציאות?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

בשנים האחרונות, ההשפעות של שינויי האקלים הופכות לגלויות יותר ותופעות טבע חמורות, כמו סערות עזות, עליית פני הים וגלי החום הופכות לנפוצות יותר. רק בחודשים האחרונים נרשמו דיווחים על שריפות פרא באיי יוון, הצפות בקנדה, טמפרטורות שוברות שיאים באירופה ובארצות הברית.

לאור הנתונים המדאיגים הללו, הצורך באימוץ סגנון חיים בר-קיימא הופך לקריטי. וכאשר מדובר על אורח חיים ידידותי לסביבה, אי אפשר להתעלם מסוגיית הטיסות. על פי המחקרים, 50% מהמטיילים בעולם מודים שהחדשות האחרונות על שינויי האקלים השפיעו על דפוסי הנסיעות שלהם, ו-81% ציינו את הקיימות כגורם חשוב בעת תכנון טיול.

ענף התעופה, בהיות חלק בלתי נפרד מתעשיית הטיולים העולמית, מגיב לדרישה הגוברת לטיסות בר-קיימא, באמצעות קמפיינים שמפרסמים מטוסים חשמליים, דלקים ממקורות מתחדשים ותוכניות נוספות לקיזוז פחמן. בעוד שפרסומים של חברות התעופה שמצהירים על שמיים ‘ירוקים’ יותר עשויים להיראות מאוד אטרקטיביים בחוברות שיווקיות, כדאי לוודא שטענות לקיימות אכן אמיתיות ולא מסתירות בתוכם מסרי “גרינווש” (טיוח ירוק) ריקים מתוכן.

קיימות בתעופה

ירוק או טיוח ירוק?

המונח “גרינווש” (greenwashing) מתבסס על שילוב של שני מושגים: “ירוק”, המסמל תודעה סביבתית, ו”הלבנה”, המשמש לצורך תיאור המצבים בהם העובדות האמתיות מוסתרות מהציבור באמצעות עובדות “אלטרנטיביות”. כיום מקובל להשתמש בביטוי “גרינווש” כדי לתאר הטעיית הצרכנים בנוגע למוצרים או שירותים שמתויגים בתור “ידידותי לסביבה”, אך בפועל הם אינם כאלה.

עבור רבים משוחרי איכות הסביבה, הקמפיינים האקולוגיים של תעשיית התעופה מהווים דוגמה מצוינת לטיוח ירוק. כדי להבין את הסיבות לסקפטיות בקרב המבקרים, יש להכיר קודם את הקשר בין תעשיית התעופה למשבר האקלים.

תעשיית התעופה אחראית רק על כ-2% מפליטת הפחמן העולמית (על פי מחקר משנת 2022 ), אך יחד עם זאת, בתוך מכוני בדק נבדקים מנועי המטוסים  ושם נתגלה כי הם פולטים חומרים מזהמים נוספים, כגון פיח, אדי מים, גופרית ותחמוצות חנקן, שלכולם יש השפעות משמעותיות על האטמוספירה. למעשה, לפי סוכנות הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי (EASA), פליטות אלו גורמות לתופעות מזהמות באופן חמור ביותר.

שימוש בדלק ביולוגי (SAF)

על מנת לצמצם את הפליטה המזהמת, החלו מספר חברות תעופה, ביניהן בריטיש איירווייס, ג’ט בלו, לופטהנזה, סקנדינביה איירליינס ועוד, להשתמש באופן חלקי בדלק תעופה בר-קיימא (SAF) בטיסות המסחריות. לפי נתוני המרכז לתעופה (CAPA), עד סוף יוני 2023, חברות התעופה הפעילו ביחד קצת פחות מ-499,000 טיסות המופעלות על ידי SAF.

חברות תעופה מצהירות על השימוש ב-SAF בתור צעד משמעותי להפחתת פליטת פחמן. יחד עם זאת, מחקר משנת 2022 מצא כי אומנם ל-SAF קיים פוטנציאל להפחית את פליטת גזי חממה, ייתכן שהוא אינו גבוה כפי שמצופה. מה גם, שהשימוש בדלק ביולוגי מבוסס על שלל סוגיות סביבתיות בעייתיות, כגון הצורך בכריתת יערות ושימוש מוגבר במים.

מעבר לכלי תעופה חשמליים

תעשיית התעופה רואה במטוסים חשמליים צעד חשוב בתהליך צמצום הפליטות המזהמות. חברות תעופה משקיעות בטכנולוגיות עתידיות שמפתחות מנועים המופעלים על ידי חשמל או מימן. הפרסומים על השקעות הענק בהחלט מרשימות. כך, נורבגיה הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2040 כל טיסות הפנים הקצרות במדינה יערכו במטוסים חשמליים. שלושה דגמים של ה-Heart ES-30 החשמלי אמורים להמריא לטיסת המבחן הראשונה שלהם כבר ב-2026.

עם זאת, יש לציין כי 80% מהפליטות של תעשיית התעופה נוצרות דווקא בטיסות נוסעים ארוכות מ-1,500 קילומטרים. אולם, צי מטוסים חשמליים גדול שמסוגל לטיסות ארוכות, לא צפוי לעלות לאוויר באופן מסחרי עד שנת 2050.

בעוד שחברות תעופה אחדות משתמשות בטכנולוגיה חשמל לשימוש חסכוני יותר בדלק, שיפור שיעור היעילות צפוי להגיע רק ל30% עד 2050, לפי הערכות גרינפיס.

תוכניות קיזוז פחמן

חברות התעופה נוספות החלו להציע ללקוחות את האפשרות לרכוש תוכניות קיזוז פחמן כדי לפצות על הפליטות שנוצרות בטיסות שלהן. למרות שאופציה זאת עשויה להיראות כדרך טובה לנטרל את ההשפעה הסביבתית, תוכניות אלו יכולות להטעות ולהטיל את האחריות על הלקוח ולא על החברה.

כך, חברת התעופה Ryanair הציגה ביולי 2021 תוכנית קיזוז פחמן בשם “מחשבון פחמן”, המציעה לנוסעים דרך לקזז את פליטת הטיסות שלהם. אולם, התוכנית נגנזה כבר בינואר 2023, בשל התנגדות של ממשלת הולנד לתהליך בטענה לגרינווש.

ענף תעופה בר קיימא

להפוך מ-“טיוח ירוק” ל- “ירוק”

עד שנת 2050, ענף התעופה עתיד לשל את גודלו והצמיחה המאסיבית הזו עלולה להוביל להשפעה סביבתית גדולה יותר. מול תחזיות אלה, הצורך ביישום תוכניות ברות-קיימא באמת הופך חיוני מעבר לכל ספק.

ובכן, מה ניתן בכל זאת לעשות על מנת לשנות את ה”טיוח הירוק” אל מציאות ירוקה באמת?

  • מעקב אחר תביעות בנושאי איכות הסביבה בענף התעופה יכול להוות כלי יעיל כמוטיבציה הדרושה להנעת התעשייה לעבר עתיד ‘ירוק’ יותר.
  • אחריות על חברות תעופה תעודד אותן לעבור מהבטחות ריקות אל עבר אימוץ ופיתוח משמעותי של טכנולוגיות בר-קיימא.
  • טכנולוגיות ותוכניות חדשות יצטרכו להיות חלק מאסטרטגיה הרבה יותר גדולה ומקיפה הכוללת שיפורי יעילות בפעילות מטוסים ושדות תעופה, צעדים רגולטוריים לניהול הביקוש לנסיעות אוויריות וקידום דרכי תחבורה חלופיות במידת האפשר.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.