שדות רפאים – נמלי תעופה נטושים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

עוד לפני בוא הקיץ התחילו בארץ ובכל רחבי העולם לראות את התורים העצומים והעמוסים בכל שדות התעופה. כולם מדברים ומשווים את התקופה הנוכחית לתקופה שלפני פרוץ מגיפת הקורונה, אשר ממש שינתה את פני העולם כולו. קיץ 2022 לא נראה כלל כמו קיץ 2021 או אפילו קיץ 2020. חברות תעופה רבות קיצצו במסכת כוח האדם שלהם ופיטרו אלפי אנשים. עכשיו, כשהמצב השתפר, שדות התעופה שוב הומים מאדם וחברות תעופה ונמלי תעופה מרגישים בלחץ יותר מאי פעם.

בארץ אולי תמונת המצב מעט עגומה ובכל פעם ניתן לראות תורי ענק בשדה התעופה, ישנם מקומות באירופה שבהם הוקמו שדות תעופה והם נותרים שקטים ודוממים ללא כל תנועת אדם, שלא לדבר על תנועת מטוסים בין אם מטוסים פרטיים או מטוסים מסחריים. שדות התעופה הללו נודעים בשמם – “שדות תעופה רפאים” כאשר הם נבנו במחיר אסטרונומי, מתוך מחשבה על הבאת קדמה ופיתוחים טכנולוגיים לאזור בו הם נמצאים, והגברת הכלכלה המקומית. אבל, לאחר הקמתם, נראה כי התחזיות נכשלו כליל מכיוון שלא הצליחו למשוך אליהם אף חברת תעופה אשר תנחת או תמריא שם.

נסקור כאן 2 שדות תעופה רפאים הנמצאים באירופה ואינם פעילים עד עצם היום הזה.

שדות תעופה רפאים

שדה התעופה סיודאד ריאל, ספרד (CQM)

ספרד נמצאת כבר שנים רבות במשבר כלכלי, מדיני ופוליטי במחוזותיה. אבל מדינה זו גם ידעה ועודנה יודעת פריחה וצמיחה בענף הנדל”ן. חלק מן המאמצים לשיפור הכלכלה במדינה היה לנסות למנף חלקים ממנה ולהשביח אותם בנדל”ן מקומי. על מנת לעשות זאת נבנה שדה תעופה באזור קסטיליה-לה מנצ’ה. שדה תעופה הנושא את שם העיר. הממון אשר הושקע בבניית שדה התעופה נאמד על יותר ממיליארד דולרים ובשנת 2008 נחנך השדה ונפתח. הוא נסגר 3 שנים אחרי פתיחתו.

שדה התעופה הזה צריך היה לשמש כשדה נוסף לשדה התעופה הראשי של מדריד – בראחס. התקווה הייתה כי רכבת תחבר בין שדות התעופה ובין הערים הנמצאות באזור. גם תחזיות אלו לא התממשו ובתקופה בה השדה אכן היה פתוח הוא שירת כ – 100,000 איש כשרובם היו מתוך טיסות פנים ארציות. שדה התעופה נסגר ב – 2008 ופשיטת רגל הוכרזה בשנת 2010. כבר מההתחלה נראה כי הדברים לא מסתדרים היטב כאשר משרד התחבורה הספרדי סירב להעניק תעודת הפעלה לשדה התעופה מחשש סביבתי.

בזמן מגיפת הקורונה שדה התעופה הזה הראה קצת סימני חיים, או יותר נכון, “סימני מטוסים”, כאשר הוא שימש בחניון ענק למטוסים מקורקעים כדי לא לתפוס מקום מיותר בשדה התעופה הראשי של מדריד. יש כאלה האומרים כי השדה עוד ישוב לפעול בעתיד, אך כרגע, מעבר לשימושו כחניון מטוסים, הוא משמש מקום אימונים עבור קבלת רישיון טיס וכסט צילומים לסרטי מרוצים.

קאסל-קאלדן, גרמניה (KSF)

נמל תעופה נוסף אשר הפך להיות שדה תעופה רפאים הוא שדה התעופה KSF בגרמניה, בקרבת פרנקפורט. שדה תעופה אשר לקח שנתיים לבנות אותות בעלות פיתוח של 275 מיליון דולרים. מה הייתה הסיבה לנטישתו? שדות תעופה גדולים אחרים בקרבת מקום. זו גם הייתה שאלת המפתח באשר לצורך בשדה תעופה נוסף באזור הזה מאחר ושדה התעופה של פרנקפורט נמצא שם ושדה התעופה קלן-בון בצידו האחר.

אבל, השדה הוקם ובשנת 2013 החל את פעילותו כאשר בשנת הפעילות הראשונה שלו עברו בו לא פחות מ – 500,000 נוסעים. אבל ההצלחה לא המשיכה והמדדים החלו לצנוח למטה במהירות עד שבחורף של שנת 2014 – 2015 כבר לא היו בו טיסות סדירות משום מקור שהוא. וכך הוא קיבל באופן רשמי את תואר “שדה תעופה רפאים”.

הדבר המוזר הוא שממשלת גרמניה כבר שנים רבות מנסה לבנות עוד שדה תעופה בברלין ועודנה מדשדשת, אבל את שדה התעופה KSF היא הצליחה לעשות בשנתיים בלבד – שדה תעופה שהפך נטוש ושומם לגמרי למרות שכיום ישנן מספר טיסות מאוד מועטות, בעיקר מטורקיה אשר טסות לשם ומשם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.