שובל מטוסים לבן – ריסוס או תופעה פיזיקלית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

הבטתם פעם בשמיים כאשר מטוס חולף מעל ראשכם וראיתם שובל לבן? תהיתם מהו אותו זנב לבן אשר מתפוגג אט אט ככל שהמטוס מתרחק לו? ביום שטוף שמש, כאשר השמיים ריקים להם מענן ובהירים, ניתן בדרך-כלל לזהות שובל לבן וארוך המשתרך לו אחרי מטוס. אבל, למה ישנם מטוסים המותירים זנב זה ויש כאלו שלא?


במשך שנים נהגו אנשים לזהות תופעה זו בתור תיאורית קונספירציה על ריסוס כימי כזה או אחר אשר ממשלות משתמשות בו כדי לשלוט באוכלוסיות של מדינתן ברוגע, ממש כמו שטיפת מוח הישר מן השמיים. נוצרו סיפורים רבים אודות טיסות ניסוי שונות ומגוונות הזורעות בעננים חומרי ריסוס שיתפזרו מן השמיים אל האדמה.


שובל לבן בגובה רב


אולם, האמת היא פשוטה בהרבה יותר מכל התיאוריות הללו ומביאה תשובה הגיונית ביותר עבור התופעה של השובל הלבן במטוסים.


תופעה פיזיקלית ידועה


הסיבה העיקרית להופעתם של השובלים הלבנים מאחורי מטוסים נובעת מהבדלי טמפרטורה בין האוויר הלח הנמצא בסביבת מנוע המטוס ובין הטמפרטורות הנמוכות השוררות מחוץ לכלי הטיס עצמו. מטוסים עובדים על דלק מיוחד וכאשר דלק זה נשרף, נפלטים אל האוויר אדים של פחמן דו חמצני ומים בטמפרטורה גבוה וחמה – זה יוצר את האוויר הלח בסביבת המנוע.


ההיווצרות של השובל הלבן תלויה בשני משתנים עיקריים:

  • גובה הטיסה
  • הרכב האטמוספירה הקיימת


האטמוספרה הקיימת בגבהים עליונים היא הלחץ אדים נמוך יותר מאשר גז הפליטה היוצא ממנוע המטוס הטס על דלק מטוסים. מלבד אדי המים הנמצאים בדלק המטוסים ישנו גם הרכב של פחמן דו-חמצני, תחמוצות של גופרית וחנקן, חלקיקי מתכת ופיח אשר מספקים יכולת אדירה להיווצרות אדים.


תופעת שובל לבן במטוס


גבוה, גבוה, גבוה


טיסה רגילה מתקיימת בגובה רב כשהטמפרטורה הממוצעת נעה על מינוס 40 מעלות. בעת הזו האדים מתעבים, הופכים לערפל סמיך ואפילו לקריסטלים קטנים כמו גבישי קרח. לגבישים הללו יש יכולת התאדות איטית יותר ולכן ניתן לראות את השבילים הלבנים לזמן ארוך יותר.


עובדה נוספת היא שככל שהלחות של האקלים הסביבתי גבוהה יותר וקר יותר בחוץ כך הפסים לבנים, ארוכים ומוארים יותר.


תוכלו לראות תופעה דומה בבית – מה קורה כאשר משאירים בקבוק קר סגור בחדר חם? הבדלי הטמפרטורות גורמות לטיפות מים להופיע על גבי הבקבוק הסגור. אפשר לראות מעין “ערפל” על שטח הבקבוק ובמחי אצבעות אפשר להסית את הלחות הזו מן הבקבוק.


מטס חגיגי צבעוני


האם תמיד יופיעו שובלים לבנים?


התשובה לשאלה זו תלויה בכמות הלחות והטמפרטורות. אם כלי טיס עובר מעל אזור עם אוויר יבש, לא ניתן יהיה למצוא חלקיקי מים קטנים באוויר ולא יהיה אפשר להקפיא דבר מבחינה חיצונית. גם אם יהיו שובלי עיבוי מן אדי הדלק של המטוס, הם יתאדו במהרה וייעלמו.


בארצות צפוניות קרות מאוד, כאשר הטמפרטורה על הקרקע יכולה להגיע לכדי מינוס 50 מעלות, אפשר להבחין בשובל הלבן גם בזמן ההמראה או נחיתה.


מלבד זאת, שובלים אינם נוצרים אחרי מטוסים או הליקופטרים הנעים בגובה נמוך. אם זיהיתם שובל צבעוני – זו תופעה נוספת של שבירת קרני האור על הקריסטלים, ממש כמו בפריזמה או צבע ייחודי אשר הוכנס אל מערך הדלק בזמן מטסים חגיגיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.