שוברי שיאים בתעופה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

ענף התעופה שופע באפשרויות לפיתוח קריירה תעופתית החל מקבלת רישיון טיס אזרחי ועד ליכולת להיות מדריך טיסה, כלומר המנטור שישפיע על הדורות הבאים. אחד הדברים הגדולים ביותר בתחום התעופה הוא ההשראה שענף זה מביא עימו ומה יכול להיות מעורר השראה גדול יותר מלראות אילו שיאים נשברו לאורך ההיסטוריה בתעופה.

נציג לפניכם אירועים, אנשים וכלי טיס שוברי שיאים שאירעו לאורך השנים – חלקם ידועים מאוד וחלקם כמעט אנונימיים אבל הם בעלי השראה בהישגים שאליהם הגיעו בתעופה.

מטוס תובלה אנטנוב

הטיסה הארוכה ביותר

בשנת 1958 המריאו להם רוברט טים וג’ון קוק במטוס ההסיינדה שלהם מנבדה שבארה”ב ולא נחתו על הקרקע במשך – 64 ימים ו – 22 שעות. טיסה זו נרשמה כטיסה הארוכה ביותר בתולדות ההיסטוריה התעופתית. אז, איך אפשר לטוס במשך יותר מחודשיים ולא לנחות? ממה מוזן המטוס – מאוויר?

משאית מתוצרת “פורד” נתרמה למשימה הזו ושימשה כרכב התמיכה העיקרי למטרה. המשאית עצמה הייתה מצוידת במיכלי דלק, משאבה ואביזרים נוספים. פעמיים ביום הייתה המשאית נפגשת עם המטוס בקטע כביש מהיר שסגרה במיוחד הרשות המקומית. המטוב היה מנמיך את גובהו לכ – 20 רגל ומוריד כננת מיוחדת כדי לתפוס את צינור הדלק. אחד מן הטייסים היה מכניס את הצינור אל בטן מיכל הדלק בבטן המטוס ומבצע תדלוק של 3 דקות בגלל גודלו הקטן של המטוס.

מוטת כנפיים ארוכה

מוטת הכנפיים הגדולה ביותר

כולם יודעים כי מוטת הכנפיים של מטוסים גדולה מאוד, אבל גם בתחום זה נשבר שיא במטוס Hughes H-4 Hercules האגדי כאשר מוטת הכנפיים שלו מגיעה ל – 83 מטרים העשויה כולה מעץ למינציה. השיא הזה עמד בפני עולם התעופה כמעט 70 שנה עד שנשבר בעצמו על ידי מוטת כנפיים מותאמת לחלל. אבל זהו בהחלט שיא נכבד של הווארד היוז.

המטען הכבד ביותר במטוס

כולם רגילים לשמוע אודות ספינות נושאות משאות כבדים המובילות אותם מקצה אחד של העולם לשני. אבל, גם למטוסים יש יכולת כזו ובשנת 2001 נשבר השיא בעזרת המטוס המסחרי הגדול ביותר בעולם, הלא הוא מטוס אנטונוב דגם An-225 Mriya אשר המריא עם 4 טנקי קרב ענקיים במשקל כולל של 253,820 ק”ג. אם נרצה להשוות את המשקל הזו הכמות תהיה כשל 5 מטוסים איירבוס A320 או מטוס בואינג 747 ריק.

מספר אנשים בטיסה בודדת

גם ישראל נמצאת על מפת שוברי השיאים עם חברת התעופה הלאומית “אל על”. בשנת 1991 הוטסו מאתיופיה לישראל מעל 1000 איש במטוס בואינג 747-400 אומנם בנסיבות עגומות ביותר של הברחת יהודים לארץ אבותיהם, אבל ההישג הזה עדיין עומד על כנו – מטוס הנוסעים שנשא בתוכו כמות אנשים בטיסה בודדת.

מטוס אל על

מדריכת הטיסה המבוגרת ביותר

וכעת, שיא יותר עדכני נכון לשנת 2020. בשנה הזו הפכה אסתי רובינה למדריכת הטיסה הוותיקה ביותר בעולם בגיל 99. יש גם טייסים יותר וותיקים ממנה (בשנה אחת בלבד) – אבל ישנו הבדל עצום בין היכולת להטיס טיסה ובין להדריך את הדור הבא. רובינה בעצמה לחמה במלחמת העולם השנייה והייתה טייסת – עובדה זו מתבלת את השיא עוד יותר.

הטיסה הארוכה ביותר ללא מנוע

בשנת 1988 המכון הטכנולוגי במסצ’וסטס MIT פיתח פרויקט ייחודי בשם Deadalus ובו רוכב אופניים יווני בשם קנלוס קנלופולוס טס למרחק של 115 קילומטרים במטוס ללא מנוע בכלל. המטוס נבנה עם מוטת כנפיים באורך של 34 מטרים ובמשקל של 31 קילוגרמים. איך טס המטוס? בעזרת שרירי הרגליים של רוכב האופניים. המטוס נשאר באוויר למשך של כמעט 3 שעות והשיא עדיין לא נשבר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם
התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.

plane

אם הגעתם לפה,
סימן שאתם מעוניינים
בפרטים נוספים.

נשמח לשוחח אתכם, לענות על כל שאלה
ולעזור לכם להגשים את החלומות שלכם בעולם  התעופה. השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם.